וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בתי ספר הם גורם משמעותי בהפצת קורונה?

ילדים בישראל איבדו כמעט שנה של השכלה וחוויות חברתיות מעצבות בגלל מגיפת הקורונה, אבל האם הייתה הצדקה להשאיר אותם כל כך הרבה זמן בבית? לפי המחקר הזה, לא בטוח

בווידאו: הורים וילדים מפגינים על הפתיחה החלקית של מערכת החינוך/צילום: רוני כנפו

ניסיון להבין מי מילדי ישראל זכאי ללכת לבית ספר ולקבל קצת חינוך וחיים חברתיים בימים אלה הוא לא פחות מחידה. בין ערים אדומות, כתומות וירוקות, קפסולות ומתווי למידה מרחוק - נראה כי הילדים שלנו לא יזכו לשגרה בקרוב, וזה כואב במיוחד כי לרבים מהם לא הייתה שגרה כבר כמעט שנה. ולפי המחקר הזה - לא בטוח שיש סיבה מספיק טובה למחיר היקר שהם משלמים.

לפי מחקר של אוניברסיטת וורוויק בבריטניה נראה שבתי ספר לא ממלאים תפקיד משמעותי בהפצת נגיף הקורונה. צוות החוקרים בחן את ימי המחלה בגין קורונה של תלמידים ומורים בסתיו 2020 בבתי ספר ברחבי בריטניה. הם גילו כי ההיעדרויות תאמו את שיעורי ההדבקה בקהילה הכללית, וללא נמצאו הוכחות שבתי ספר היוו גורם העברה משמעותי של הנגיף.

גם בסוכנות הבריטית לבריאות הציבור אומרים כי הדבקה בקורונה בבתי הספר "מתרחשת אך נוטה להיות בקנה מידה קטן". פרופ' שרה לואיס, מומחית באפידמיולוגיה באוניברסיטת בריסטול, אמרה ל-BBC כי על סמך הנתונים הקיימים נראה כי מקרי קורונה בקהילה זולגים אל בתי הספר, ולא להיפך.

לפתוח לאט ובזהירות, אבל לפתוח

ולמרות זאת, החוקרים לא הצליחו לקבוע אם צוותי ההוראה והתלמידים נדבקו בנגיף במסגרת בית הספר או מחוצה לו. החוקר הראשי, ד"ר מייק טילדסלי, אמר עם הפרסום כי "אנחנו לא אומרים שאין סיכון. מדובר בהיעדר ראיות". עוד מצאו החוקרים כי היעדרויות הקשורות לקורונה היו נמוכות יותר בבתי ספר יסודיים בהשוואה לתיכון. בדצמבר, ככל הנראה בשל הווריאנט הבריטי, חלה עלייה משמעותית במקרי הקורונה בבתי הספר העל יסודיים בדרום מזרח ומרכז לונדון.

הפגנת הורים בכיכר רבין במחאה על אזלת ידה של הממשלה בטיפול במערכת החינוך 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
בבתי ספר יסודיים הסיכון נמוך יותר. הפגנת הורים בכיכר רבין/ראובן קסטרו

"הניתוח שלנו על היעדרות בתי ספר כתוצאה מזיהום ב-Covid-19 מעלה כי הסיכון נמוך בהרבה בבתי הספר היסודיים מאשר בתי ספר תיכוניים, ואיננו מוצאים ראיות המצביעות על כך שהשתתפות בבית הספר היא מניע משמעותי להתפרצויות בקהילה", אמר ד"ר טילדסלי. עם זאת, הוא הזהיר בתדריך לעיתונאים כי התוצאות עשויות להמעיט בערך המספר האמיתי של המקרים, מכיוון שלילדים מסוימים יש רק תסמינים קלים או ללא תסמינים כלל.

החוקרים ציינו כי ההחלטה על פתיחת בתי הספר ללמידה פרונטלית חייבת לאזן בין היתרונות החברתיים והחינוכיים כנגד הנזקים האפשריים של covid-19. ילדים אמנם להידבק בקורונה ולהדביק אחרים, אך ברוב במקרים (לפחות נכון לעכשיו) הם לא סובלים ממחלה קשה. "יש עדיין חוסר וודאות לגבי ההשפעה של פתיחה מחודשת של בית הספר על מקדם ה-R, ולכן הייתי אומר שגישה זהירה והדרגתית היא באמת מה שנדרש כדי שנוכל להימנע מהתפרצות נוספת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully