וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש יותר מקרים של קורונה בילדים. זה מה שאתם צריכים לדעת על זה

26.1.2021 / 7:25

למעלה מ-10 ילדים מאושפזים במחלקות הקורונה ברחבי הארץ במצב קשה - נתון שלא נתקלנו בו מאז פרצה המגיפה. למה המספרים עלו? האם יש תסמינים מיוחדים רק לילדים? וגם מסר אחד קטן אופטימי בתוך כל הכאוס הזה

בווידאו: חיסון תלמידי י"א וי"ב/צילום: רויטרס

אם בתחילת מגיפת הקורונה, אי שם במרץ 2020, הנתונים הראו כי ילדים הרבה פחות פגיעים למחלה ממבוגרים, בחודשים האחרונים חל שינוי, וכרגע על פי נתוני משרד הבריאות מאושפזים למעלה מעשרה ילדים במחלקות בתי החולים, ואפילו הוקמו מחלקות ייעודיות לטיפול בילדים חולי קורונה. קשה לומר כרגע ממה העלייה הזו נובעת אבל ביקשנו מד"ר אמיר קילבצקי, מנהל מרכז בריאות הילד בשירותי בריאות כללית ומומחה במחלות זיהומיות, שייתן לנו את כל המידע העדכני.

"אנחנו אכן רואים עליה בכמות הילדים שמאובחנים חיוביים לקורונה, לא בהכרח באחוז הסימפטומטיים, וקשה לדעת אם זה קשור לעליה בתחלואה הכללית, או שילדים יותר חולים בגלל הווריאנטים השונים, או בגלל שילדים תקועים בבית וההורים חולים והם נדבקים. אלה דברים שנדע רק בדיעבד אחרי שננתח את הנתונים ונראה אם יש עליה בשיעור הנדבקים, ולא עליה במספר הנדבקים שלא מעידה כלום כרגע", אמר ד"ר קילבצקי.

לדבריו, הגל השלישי לא מאוד שונה מהגל השני, ולמרות שיש יותר ילדים שמאושפזים בבית חולים בקורונה, קשה לדעת ממה זה נובע, והאם מדובר בזנים אלימים יותר. "אנחנו יודעים היום שבניגוד למה שחשבנו, ילדים כן מדביקים ונדבקים, אולי קצת פחות ממבוגרים, אבל הם כן חולים", מסביר ד"ר קילבצקי, "התדירויות אולי יותר נמוכות, אבל זה לא השלב שבו אנחנו אומרים 'הוא חטף קורונה, לא נורא'. זה לא נזלת. יש לא מעט ילדים חולים, אולי אפילו רובם, שהם חולים א-סימפטומטיים. אבל היום אנחנו יודעים שזו לא מחלה שהיא בהכרח חסרת משמעות".

כאשר מדובר על תסמיני המחלה, אין באמת תסמינים שהם ייחודיים לילדים, או כאלה שהם מובהקים ובגללם יש צורך ללכת להיבדק לקורונה. "באופן עקרוני, יחסית למבוגרים, אצל ילדים יותר שכיח שיש שלשולים או הקאות, אבל זה לא מחייב. יש ילדים כמובן שאין להם שום דבר ורק בגלל שההורים חלו הם חיוביים". לדבריו, התסמינים הבולטים כמו אצל מבוגרים הם עדיין חום, נזלת ושיעול, וכמובן אובדן חוש טעם וריח אצל ילדים שמספיק גדולים כדי לדווח על כך.

אמא נכנסת עם פעוטה לחדר מיון. ShutterStock
אין ממש תסמינים יחודיים לילדים. אימא ותינוקת בכניסה לחדר מיון/ShutterStock

אז מה בכל זאת שונה? לדברי ד"ר קילבצקי, שעובד במרפאה שמשרתת רבים מהציבור החרדי, יש דווקא ירידה בלחץ של ההורים ולא עלייה לאור הישנות המקרים בילדים. "יש הרבה מאוד משפחות, בעיקר חרדים, שהם חולים ביחד ואז ההורים ברגע שהם חולים קל אז יש דווקא יותר ירידה בלחץ. הם נלחצים מהאבחנה אבל אחרי, זה עובר לשלב הטכני של הבידוד ולא חשש לחיים. אנשים התרגלו". הוא גם מציין כי בניגוד לסגר הראשון והשני, יותר הורים מגיעים למרפאות אם לילד יש חום, מה שמראה שישנה סוג של חזרה לשגרה.

"הקורונה פה להישאר", מבהיר קילבצקי. "עם החיסונים אולי נוכל לפתוח משק ולשמור על פחות ריחוק. אבל הקורונה פה להישאר - ממש כמו השפעת. אף אחד לא מדבר על ההיעלמות שלה ואפילו לא מעז לקוות לזה". אבל יש לו גם מסר אופטימי. "הריחוק החברתי, המסיכות והקורונה דחקו מחלות אחרות כמו שפעת ו-RSV - שני וירוסים שמסוכנים גם הם לילדים . השנה אין. בעונה הזו בתי החולים היו אמורים להיות מפוצצים במקרים האלה, והשנה יש מקרים בודדים ממש - משהו שלא קרה מעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully