וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה מסוכן לחסן מחלימים לקורונה?

19.2.2021 / 7:19

לא מעט אימונולוגים טוענים שאנשים שהחלימו מנגיף הקורונה צריכים לקבל מנה אחת של החיסון, כדי לשפר את ההגנה שלהם. אז למה זה לא קורה בינתיים?

בווידאו: נציג משרד הבריאות מאשר בכנסת שמאות חיסונים נזרקים מדי יום/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

בשלב זה של מבצע החיסונים רבים מאזרחי המדינה כבר חוסנו, וטוב שכך, ולכן עולה השאלה האם יש מקום לחסן גם מחלימי קורונה, כלומר, אנשים שחלו מקורונה והחלימו מהזיהום. התשובות לכך חלוקות.

החיסון הוא משאב מוגבל הן ברמה הארצית ובטח ברמה העולמית, כאשר רוב אוכלוסיות העולם לא חוסנה כנגד נגיף הקורונה. לכן, מוטב תחילה לחסן את כל אלה שטרם חלו בנגיף לפני שדנים בשאלת חיסון מחלימים, על מנת לוודא שמקסימום בני אדם יישאו נוגדנים מגנים מפני נגיף הקורונה. לפי הנחת עבודה זו, וגם לפי הנחיות משרד הבריאות, נכון להיום עדיין לא ניתנה הנחייה גורפת באשר לחיסון מחלימי קורונה.

למרות האמור, יצאה לאחרונה המלצה מטעם המרכז האמריקני לבקרה ומניעה של מחלות שטוענת שגם אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה יכולים להפיק תועלת מקבלת החיסון.

למה מחלימים בעצם צריכים חיסון?

מחקרים על אנשים שנדבקו בנגיף הקורונה והתאוששו מצאו כי הנוגדנים שלהם נותרו יציבים באופן יחסי למשך פרק זמן של בין ששה לשמונה חודשים עד שירדו. מחקרים נוספים הראו כי תאים לבנים של מערכת החיסון מסוג B ו-T ספציפיים לנגיף הקורונה עולים ונותרים גבוהים לאחר הדבקה בנגיף. ובכל זאת, מחקר חדש, מצא כי מחלימים מנגיף הקורונה שקיבלו מנת חיסון בודדת נוטים לפתח תגובה חיסונית טובה יותר, עם רמות גבוהות יותר של נוגדנים, בהשוואה למחוסנים שקיבלו שתי מנות חיסון ולא נחשפו קודם לכן לנגיף. כבר כיום, יש אימונולוגים שטוענים שאנשים שהחלימו מנגיף הקורונה צריכים לקבל מנה אחת של חיסון.

עוד בוואלה!

האם חיסוני הקורונה גורמים לדימום וגינלי בנשים?

לכתבה המלאה

סיבה נוספת לשקול חיסון מחלימים היא העובדה שיעילות של התגובה החיסונית לאחר הדבקה אינה אוניברסלית. אומנם נדירים יחסית, אולם ישנם דיווחים ממקומות רבים בעולם, כולל מישראל, על אנשים שנדבקו בנגיף בשנית, לרוב תוך שלושה חודשים מההחלמה, מצב שייתכן ומנת חיסון יכולה למנוע.

אחות מכינה חיסון של פייזר לחולים בני יותר משמונים בבית החולים סנטה מריה דלה פייטה ברומא, 8 בפברואר 2021. Alessandra Tarantino, AP
בניסוי לא נרשמו תופעות חריגות אצל מחלימים. אחות מכינה חיסון של פייזר/AP, Alessandra Tarantino

האם זה בטוח לתת חיסון קורונה למחלימים?

החשש העיקרי ממתן חיסון לאנשים שהחלימו מהמחלה נובע מהעובדה שלא ברור עד כמה גישה זו בטוחה. בדיווחים אנקדוטליים על מתן חיסון לאנשים שהחלימו מקורונה דווחו בין היתר יותר תופעות כדוגמת כאבי שרירים וחום לאחר המנה הראשונה, כביטוי לתגובה חיסונית משמעותית יותר. יחד עם זאת, מניתוח של נתוני המחקרים הגדולים של חברות פייזר ומודרנה עולה כי בין המתחסנים היו גם אנשים שהתגלו בדיעבד כמחלימים, לפי בדיקות סרולוגיות חיוביות לפני מתן החיסון. בקבוצה זו לא נרשמו תופעות מיוחדות או אירועי בטיחות חריגים, מה שמחזק את הבטיחות של גישה זו.

אז מה השורה התחתונה?

מומחים רבים בתחום המחלות הזיהומיות רואים בחיוב את האפשרות של מתן חיסון גם למחלימים שפיתחו חסינות טבעית. ברוב המחלימים, חיסון עשוי אפילו לשפר את החסינות מפני זיהומים חוזר. לשם השוואה, המלצה דומה ניתנת כבר כיום בחיסון לשלבקת חוגרת, שניתן למבוגרים גם אם בעבר חלו באבעבועות רוח או בשלבקת חוגרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully