וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשקה הזה יכול להפחית לחץ וחרדה?

יעל דרור

17.2.2021 / 7:03

לא, אנחנו לא מדברים על יין, אלא דווקא על תה ירוק. מחקרים מהשנים האחרונות מראים שיש קשר הדוק בין שתייתו ובין השפעה על רמת הסטרס, האם הוא יכול לעזור לנו להרגע גם בתקופת הקורונה הלחוצה?

ידיים של אישה אוחזות בספל תה חם על משטח עץ. ShutterStock
האם למה שאנחנו אוכלים ושותים יכולה להיות השפעה חיובית על לחץ וחרדה? אישה אוחזת בספל תה/ShutterStock

הקשר בין מצב הרוח לבין התזונה נחקר רבות בשנים האחרונות וידוע כי ישנו קשר הדוק בין השניים. אחת השאלות החשובות במיוחד בתקופה זו של מגפת הקורונה ובכלל, היא האם למזון ולשתיה שאנו צורכים בתפריט היומי יכולה להיות השפעה חיובית על מצבי לחץ וחרדה? אחד המשקאות הבולטים בהקשר זה הינו התה הירוק, לו מיוחסים יתרונות בריאותיים רבים בהקשר למחלות הלב וכלי דם, סרטן ועוד. האם יש לתה הירוק גם השפעה ישירה על מצב הרוח שלנו? האם הוא יכול לסייע גם להתמודד טובה יותר עם רמות שונות של מתח וחרדה?

לחץ וחרדה הם שני מצבים הקשורים זה לזה, בעלי השפעה ניכרת על אנשים פרטיים, קהילות ועל החברה בכללותה. לפי נתונים שנאספו בשנת 2015, ההערכות הן שכ-264 מיליון איש חיים עם הפרעות חרדה. מתח ממושך קשור למספר מצבים ומחלות כרוניות, בהם יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב כליליות. יתר על כן, ההשפעות של לחץ פסיכולוגי קשורות למחלות הקשורות לחרדה כמו הפרעות אכילה, תסמונת המעי הרגיז, ושימוש בסמים.

ניתן לחלק את הערכת תגובת הלחץ, כמו גם את חומרת החרדה, לשתי קטגוריות; מדדים פסיכולוגיים סובייקטיביים ותגובות פיזיולוגיות (כגון שינויים בלחץ הדם, שינויים ברמות הורמונים במחזור וברוק, שינויים בדופק, ותגובתיות של מערכת העצבים האוטונומית). בשנים האחרונות גבר השימוש בטיפולים משלימים לטיפול בחרדות ובהפרעות הקשורות למתח. גישה אחת כזו היא השימוש בתה ירוק, שלו היסטוריה ארוכה של שימושים שמטרתם לשפר ולסייע בהרגעה והורדת רמות לחץ חרדה.

תה ירוק נמזג לספל. ShutterStock
מפחית באופן מובהק מתח וחרדה. תה ירוק/ShutterStock

תה ירוק מכיל חומצת אמינו L-תיאנין (L-theanine) שנמצאה קשורה למספר יתרונות בריאותיים, כולל השפעה על מצב הרוח, קוגניציה והפחתת מתח ותסמינים דמויי חרדה. בנובמבר 2019 התפרסם מחקר סקירה ספרותית (review) במגזין המדעי Plant Foods for Human Nutrition, שסקר מחקרים קודמים שהתפרסמו בהקשר לצריכה של חומצת האמינו L-תיאנין בצורה טהורה של תוספי תזונה הניתנים דרך הפה והשפעתה על מצבי מתח וחרדה.

במחקר נסקרו 9 מאמרים שעמדו בקריטריונים של ניסויים אקראיים מבוקרים בבני אדם, בהם נבדקה השפעת חומצת L-תיאנין בהשוואה לקבוצת ביקורת. תוצאות המחקר הראו כי תוספת של 200-400 מ"ג של L-תיאנין ליום עשויה באופן מובהק להפחית מתח וחרדה בקרב אנשים שנחשפו למצב לחץ.

משפר את איכות השינה, אך לא פוגע בערנות

מדד נוסף בו כנראה לתה הירוק יש השפעה מיטיבה בהקשר למתח וחרדה, הוא תחום השינה. אחד המחקרים שנכלל בסקירה הספרותית הראה השפעה חיובית מובהקת בין צריכה של L-תיאנין לבין איכות השינה. המחקר הראה כי ספיגת ה- L-תיאנין מהמעי לרקמות הגוף התרחשה תוך 10-24 דקות והשפיעה בצורה ישירה על משך ואיכות השינה. אומנם מדובר במחקר אחד בשלב זה, אבל ישנו מקום לבדוק השפעה זו באופן אישי על ידי שילוב תה ירוק בתפריט היומי, במידה שאתם סובלים מבעיות שינה הקשורות למתח וחרדה.

כמה L- תיאנין יש בתה ירוק?
מכיוון שתה הוא מוצר חקלאי קיימת שונות בכמות של חומצת האמינו L-תיאנין. על סמך מחקרים, כמות של 4-8 כוסות ביום תכיל 150-200 מ"ג של חומצת אמינו זו.

יד של גבר אוחזת בכוס חד פעמית של שתייה חמה. ShutterStock
אם אתם סובלים מפגיעה באיכות השינה, לגמרי שווה לכם לנסות לשלב תה ירוק בתזונה הקבועה. יד אוחזת בכוס חד פעמית של שתייה חמה/ShutterStock

חשוב לציין שהצריכה של חומצת האמינו L-תיאנין נמצאה קשורה במחקרים כמשרה נינוחות, אך מבלי לפגוע בערנות. למרות תוצאות המחקר, נדרשים עדין מחקרים קליניים נוספים ארוכי טווח וגדולים יותר, כולל כאלה שבהם L-תיאנין ישולב בתזונה באופן קבוע, כדי להצדיק קלינית את השימוש בו במצבי לחץ וחרדה. עם זאת, ניתן להמליץ כבר עכשיו על שילוב קבוע של התה ירוק במסגרת התפריט היומי לשיפור מדדי בריאות רבים וגם לסיוע בהרגעה והורדת רמות מתח וחרדה.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully