5 דברים שאסור להגיד לאנשים בדיכאון

    כל מי שמדבר עם אדם בדיכאון ירצה לעשות הכול כדי לגרום לו להרגיש טוב יותר ולחייך. אבל בדרך לשם, אנחנו עושים הרבה טעויות, שלא נובעות מכוונות רעות, אלא פשוט מחוסר ידע. הגיע הזמן שנכיר את הטעויות האלו וגם נבין איך עושים את זה נכון

    • דיכאון
    איך עוזרים לאדם בדיכאון? גיף של אישה מביטה בגשם (צילום: Giphy)

    בשונה ממחלות כמו סרטן או סוכרת - דיכאון היא מחלה שכרוכה לא פעם (ולא בצדק) בתחושת אשמה ואחריות על המצב. הרבה אנשים בדיכאון חושבים שהם הביאו את עצמם למקום הזה - ושהם גם יכולים לצאת ממנו ללא עזרה חיצונית. אבל לדעת כל המומחים בתחום - במצב כזה, העזרה החיצונית נדרשת ואף הכרחית.

    אבל אם אדם קרוב אלינו נמצא בדיכאון - איך עוזרים לו בלי שתהיה לנו את ההכשרה המתאימה לכך? הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא להמליץ, בעדינות ובלי ללחוץ, לפנות לעזרה מקצועית. בהמשך, חשוב להבין שיש הרבה דברים שאנחנו אומרים מתוך כוונה אמיתית וכנה לעזור - בלי לדעת שהם רק עלולים להחמיר את המצב.

    עוד בוואלה!

    לאנשים האלה כדאי להתחיל ליטול נוגדי דיכאון. עכשיו

    לכתבה המלאה

    אז אלו כמה מהמשפטים הכי נפוצים שאומרים לאנשים בדיכאון ועלולים לגרום יותר נזק מתועלת:

    1. "יאללה תחייך קצת, צא מזה"
    להגיד לאדם בדיכאון שיתעודד, יחייך או פשוט יחשוב חיובי - זה כמו להציע לאדם עם סרטן שיכווץ בעצמו את הגידול. זה לא דבר שאפשר לעשות בעצמנו וכשאומרים את זה לאדם בדיכאון זה יכול רק להעצים את האשמה והבושה שכבר מלוות אותו תקופה ארוכה.

    פסיכולוגים קוראים לזה "חיוביות רעילה", וגם אם זה מתבקש מאוד להגיד לאנשים שאנחנו אוהבים שיחייכו ויהיו שמחים - כאמור, זה יכול מאוד להזיק.

    מה להגיד במקום? במאמר לאתר Psychology Today מציע ד"ר עמנואל מיידנבר פשוט להביע הזדהות ותמיכה - בלי לנסות לשנות את המצב בשום צורה. פשוט תבהירו שאתם מבינים את הכאב שלהם, שיש לכאב הזה מקום ושזה בסדר שהם מרגישים ככה. תוכלו גם להזמין אותם לשתף יותר - או פשוט לבלות איתם עוד בלי אג'נדה מיוחדת.

    2. "יש אנשים הרבה יותר מסכנים עכשיו"
    את המשפט הזה אנחנו מכירים בגרסאות שונות עוד מהתקופה שההורים שלנו היו אומרים לנו שיש ילדים רעבים באפריקה שהיו מתים לסנדוויץ' הזה שאנחנו זורקים. אז נכון, תמיד יהיו אנשים שהמצב שלהם יותר גרוע, אבל לכמה אנשים המשפט הזה באמת עזר להרגיש טוב יותר במקום לדרדר את המצב? ספוילר: כנראה שאפס.

    "יש אנשים הרבה יותר מסכנים עכשיו". קרובי משפחה של חולי קורונה בברזיל קוני בלוני חמצן (צילום: רויטרס)

    ד"ר אנג'ני אמלאדי, פסיכיאטר אמריקני, אמר בראיון לאתר Insider: "רמת הכאב שאדם מרגיש היא לא תחרות. זה נכון שיש אנשים שהחיים שלהם נראים קשים יותר משל מי שמתמודד עם דיכאון, אבל זה לא שולל את התחושות של אותו אדם. מה שנראה כמו בעיה קטנה בעיני אחרים יכול להרגיש בלתי נסבל לאנשים שחיים עם דיכאון".

    מה להגיד במקום? אל תקטינו את הכאב שלהם בשום צורה ואל תשפטו אותם על ההתמודדות שלהם, גם אם בעיניכם הם "סתם מתבכיינים" או ש"הכול טוב" אצלם. במקום זה, אפשר להגיד שאתם לא יכולים לדמיין מה הם עוברים וכמה זה קשה בשבילם.

    3. "תחשוב מה זה עושה למשפחה שלך שאתה ככה"
    דיכאון זו מחלה ערמומית. היא יכולה לגרום לצופים מהצד לחשוב שמי שמתמודד איתה הוא אנוכי, אפתי, שלא אכפת לו מהאנשים שאוהבים אותו, אבל בדיוק ההיפך הוא הנכון. אנשים עם דיכאון הם הרבה פעמים גם אנשים עם רגישות גבוהה במיוחד לסביבה. הם חיים כאמור עם אשמה שלא מרפה ומרגישים לא פעם שהם נטל על מי שאוהבים אותם.

    מה להגיד במקום? גם ד"ר ברברה מרקווי כתבה מאמר על הנושא לאתר Psychology Today והיא מציעה דבר מעניין שלא בהכרח חושבים עליו מיד. לדבריה, זה בסדר לכעוס על המצב - אבל לא על האדם שהכי סובל ממנו. היא מציעה ש"במקום לכעוס, תתחילו את המשפט ב'הלוואי' - לדוגמה, אפשר להגיד 'הלוואי שדברים היו נראים אחרת בשבילך עכשיו, אבל אנחנו הולכים להתמודד עם זה ביחד".

    הרבה אנשים מסתירים את הדיכאון שלהם מאחורי חיוך. השחקן רובין וויליאמס שהתאבד בעקבות דיכאון (צילום: GettyImages, Kevin Winter)

    4. "אבל אתה נראה כל כך שמח"
    הרבה אנשים מסתירים את הדיכאון שלהם מאחורי חיוך. למרבה הצער, יש לא מעט דוגמאות לכאלו שנתפסו כאנשים "הכי שמחים בעולם" עד שבסוף פגעו בעצמם. הדוגמה הכי בולטת היא הקומיקאי הכל כך אהוב רובין וויליאמס. התופעה הזאת אף מוגדרת בשפה המקצועית כ-"Smiling Depression".

    מה להגיד במקום? ד"ר גלי סלץ, מרצה לפסיכיאטריה מניו יורק, מציעה קודם כל שלא לבטל את מה שהאדם שמולכם מספר - ולהקשיב, באמת להקשיב, למצוקה שלו. תבהירו שלידכם הוא לא צריך לשים מסכה על הרגשות שלו ולחייך - שהוא יכול להרגיש חופשי להראות גם צדדים באישיות שהוא מסתיר ליד אחרים.

    5. "דיכאון זה הכול בראש"
    כולנו רוצים להאמין שיש לנו את הכוח לרפא את עצמנו רק בזכות המחשבה - בכל זאת, זה הרבה יותר קל ולא דורש תהליך ארוך, מפרך ואמיץ. עם זאת, כל מומחה שתשאלו על הנושא יגיד לכם שדיכאון הוא מחלה לכל דבר - שמשפיעה לא רק על המצב הנפשי, אלא גם על הפיזיולוגיה שלנו. אנשים עם דיכאון סובלים לא פעם מקשיי נשימה, שינויים במשקל, חוסר איזון הורמונלי ואף סיכון מוגבר לדלקות. זה לא רק בראש - ולא תמיד הראש יכול לפתור את הבעיה.

    מה להגיד במקום? כמו לכל מחלה, גם לדיכאון יש שורה ארוכה של טיפולים יעילים - בין אם מדובר בתרופות או בטיפול נפשי. אולם כדי לקבל את הטיפול הזה, חשוב להבין שזו מחלה - שלא נגרמה באשמת הסובלים ממנה ולא תיעלם אם הם יתייחסו אליה בביטול. לכן, כדאי שתבהירו לאנשים שאתם אוהבים את הדבר הזה ותדגישו עד כמה טיפול עזר ויעזור לכל כך הרבה אנשים לצאת ממעגל הסבל הנפוץ והכל-כך מאתגר הזה.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully