וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה התסמינים של מוטציית הקורונה הבריטית?

אחד התסמינים הכי מזוהים של הקורונה דווקא לא כל כך מאפיין את המקרים של המוטציה הבריטית, שהפכה לנפוצה ביותר באוכלוסייה. אילו תופעות צפוי לחוות מי שנדבק במוטציה?

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

שיעול, כאב גרון, עייפות וכאבי שרירים - אלה התסמינים הכי נפוצים שמדווחים על ידי חולים שנדבקו בווריאנט הבריטי של Covid-19 (המוטציה הבריטית), שבשל היותו מדבק ביותר הולך והופך לזן הנפוץ ביותר של נגיף הקורונה וזה שאחראי למירב ההדבקות, גם כאן בישראל.

אולם תסמין אחר, שהתרגלנו שהוא אחד המזוהים ביותר עם נגיף הקורונה, דווקא מדווח הרבה פחות מאז שהמוטציה הבריטית הפכה נפוצה באוכלוסייה - אובדן חוש הריח והטעם. המקור לנתונים הללו לגבי התסמינים הנפוצים הוא המשרד הלאומי לסטטיסטיקה בבריטניה, שהשווה בין מספר החולים המאומתים ובין התסמינים המדווחים על ידי חולים.

האנליזה שפורסמה על ידי המשרד בדקה כמה בדיקות קורונה היו חיוביות בין התאריכים 15 בנובמבר 2020 ו-16 בינואר 2021. במהלך התקופה הזאת, היה אחוז גבוה במיוחד של מאומתים שנדבקו בווריאנט הבריטי בלונדון ובדרום מזרח אנגליה. כאשר דגימות המטוש נבחנות במעבדה, המדענים מחפשים בהן נוכחות של 3 גנים שמאפיינים את נגיף הקורונה: חלבון N, חלבון S וגן נוסף עם שם קצת פחות קליט - ORF1ab. על פי המשרד לסטטיסטיקה, היעדרו של חלבון S התגלה כאינדיקציה אמינה לווריאנט הבריטי.

בדיקת קורונה בבית מרקחת בעיירה ביון, בדרום צרפת, כשברקע המוטציה הבריטית מתפשטת ברחבי אירופה. 24 בדצמבר 2020. AP
היעדרו של חלבון S נמצא כאינדיקציה יעילה לזיהוי המוטציה הבריטית בבדיקות. בדיקת קורונה בליון, צרפת/AP

האנשים שנבדקו לקורונה התבקשו לדווח גם על התסמינים שלהם והניתוח של המידע שדווח העלה שאובדן טעם וריח היו נפוצים הרבה פחות בקרב החולים המאומתים שאובחנו עם המוטציה הבריטית. תסמינים שנמצאו כנפוצים יותר בקרב חולים במוטציה הם כאמור שיעול, כאב גרון, כאבי שרירים, חום ועייפות. בנוסף, נמצאה עלייה מסויימת בשיעור המדווחים על כאבי ראש, ביחס למקרים שלא זוהו עם המוטציה.

המוטציה משנה את התגובה החיסונית

לורנס יאנג, וירולוג ומרצה לאונקולוגיה מולקולרית באוניברסיטת ווריק בבריטניה אמר בריאיון לאתר HuffPost כי בהחלט ייתכן שהמוטציה הבריטית משפיעה גם על הביטוי של תסמיני המחלה. "הווריאנט הזה מאוד מדבק ולאנשים שחולים בו יש עומס נגיפי גבוה יותר. זה אומר שהגוף שלהם מייצר כמות גדולה יותר של הווירוס, וזה עשוי להוביל לזיהום נרחב ומפושט יותר בגוף, מה שיכול להסביר את השיעול, כאבי השרירים והעייפות. לווריאנט הבריטי יש 23 הבדלים ביחס לנגיף המקורי... חלק מהשינויים הללו, במיקומים שונים על הנגיף יכולים לשנות גם את התגובה החיסונית של הגוף אליו ולהשפיע על התסמינים שמזוהים עם הזיהום".

אדם עם מסיכה משתעל ברכבת התחתית. ShutterStock
ייתכן שההבדל בתסמינים הוא בדיוק מה שהופך את המוטציה הבריטית למדבקת יותר. אדם עם מסיכה משתעל ברכבת התחתית/ShutterStock

מומחה אחר, ריצ'רד טדר - חוקר המתמחה בווירולוגיה רפואית באימפריאל קולג' בלונדון, אמר כי בהחלט ייתכן שדווקא התסמינים הייחודיים למוטציה הבריטית שמתמקדים בדרכי הנשימה העליונות (שיעול, כאב גרון) הם אלה שהופכים אותה למדבקת יותר. "אם למשל החולים עם המוטציה הזאת משתעלים או מתעטשים יותר, אלה שתי פעולות שיכולות להגדיל משמעותית את כמויות הנגיף שהחולה מפזר סביבו. המשמעות היא הדבקה גבוהה יותר", הוא הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully