וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיפת הקורונה עלולה לגרום לגל של מחלות לב מסוכנות

חוקרים חוששים כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מקרים של מחלות לב וכלי דם כתוצאה ממגיפת הקורונה, ויש לזה יותר מסיבה מדאיגה אחת

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

מגיפת הקורונה עלולה להזיק לבריאות הלב של המוני אנשים ברחבי העולם, כך עולה ממחקר חדש שמזהיר כי COVID-19 עלול לגרום לגל בעיות לב וכלי דם בשנים הקרובות. החוקרים לא מודאגים רק מהאופן שבו הנגיף משפיע על הלב, אלא גם מהשפעות הסגרים הממושכים והריחוק החברתי על הבריאות הכללית של רבים.

מחלות לב וכלי דם הרגו כמעט 18.6 מיליון בני אדם ברחבי העולם בשנת 2019 - עלייה של מעל 17 אחוזים לעומת העשור הקודם. מגמה זו צפויה להימשך ללא קשר למגיפת הקורונה, והחוקרים חושדים ש- COVID-19 עשוי להחמיר את המצב עוד יותר. המחקר החדש, שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקני, חוזה שהנטל העולמי של מחלות לב וכלי דם יגדל באופן אקספוננציאלי במהלך השנים הקרובות כתוצאה ישירה ועקיפה של הקורונה.

מחקרים קודמים כבר הראו כי COVID-19 לא משפיע רק על הריאות, אלא גם על הכליות, המעיים, המוח, העור והלב. מספר לא מבוטל של חולי COVID-19 חווה פגיעה בלבם, כאשר מחקרים מסוימים מצביעים על עד שמחצית מחולי הקורונה שאושפזו בבית חולים ועברו סריקת לב הראו סימנים לחריגות בתפקוד הלב. עדיין לא ברור לחלוטין כיצד הנגיף משפיע על הלב, אך ידוע כי זיהום נגיפי עלול לגרום לדלקת משמעותית בגוף, העלולה לפגוע בלב.

הסבר אפשרי נוסף לפגיעה הלבבית הוא ש-COVID-19 מקטין את תפקוד הריאות ומעמיס על הלב בעקבות כך - מה שיכול לגרום להתקפי לב. סיבה נוספת נובעת מהעובדה שהנגיף יכול גם לפלוש לכלי הדם או לגרום לדלקת בתוכם, מה שמוביל לקרישי דם העלולים להיות קטלניים במקרה שאחד מהם יגיע ללב או לריאות.

גיף דופק. Giphy
התקופה הזו פוגעת בלב שלנו, לא רק בגלל הנגיף. גיף דופק/Giphy

אבל כאמור, הנגיף עצמו והשפעתו על הגוף הם רק חלק מהסיפור. החוקרים מודאגים גם מאנשים רבים שמעכבים טיפול או אבחון של מצבים קרדיווסקולריים מכיוון שהם רוצים להימנע מבתי חולים. הם מודאגים גם ממערכות בריאות מוצפות בשל הקורונה שלא מעניקות טיפול טוב מספיק לחולי לב.

"COVID-19 גבה מחיר עצום של חיי האדם ברחבי העולם והוא בדרך להיות אחד מ-3 עד 5 סיבות המוות המובילות בשנת 2020. אך הוא ישפיע - באופן ישיר ועקיף - גם על שיעורי שכיחות מחלות לב וכלי דם ועל מקרי מוות בשנים הבאות", אמר בהצהרה מחבר המחקר, ד"ר סלים ס' ויראני, מומחה בקרדיולוגיה ומחקר לב וכלי דם.

גם הסגרים הממושכים ואמצעי הריחוק החברתי שליוו אותנו בשנה האחרונה השפיעו על בריאות הלב של רבים. "הנסיבות יוצאות הדופן של התמודדות עם COVID-19 שינו את אופן חיינו, כולל אימוץ התנהגויות לא בריאות שידועות כמגבירות את הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי", הסביר ד"ר ויראני, "הרגלי אכילה לא בריאים, צריכה מוגברת של אלכוהול, חוסר בפעילות גופנית, המחיר הנפשי של בידוד ואפילו חשש להידבק בנגיף, כל אלה יכולים להשפיע לרעה על הסיכון של האדם לסבול ממחלות לב.

חולי קורונה מטופלים בבית חולים בקמפטון פארק, דרום אפריקה, 25 בדצמבר 2020. רויטרס
שילוב מסוכן. טיפול בחולים בימי קורונה/רויטרס

מחלות לב הן לא הבעיה הבריאותית העולמית היחידה לטווח הארוך שמומחים מודאגים ממנה. בחודש שעבר פורסם כי חוקרים חוששים כי מגיפת הקורונה עלולה להביא גם לגל של ירידה קוגניטיבית, דמנציה ומחלות אלצהיימר בשנים הקרובות. גם כאן, יש חוקרים החוששים מהשפעת הנגיף עצמו על המוח, אחרים החוששים מהשפעת הריחוק החברתי והבידוד על הקוגניציה, וכאלה החוששים מהשילוב המסוכן בין שניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully