וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לקצר את הבידוד לשבוע, בלי לפגוע ביעילות שלו

חוקרים חישבו באיזו מידה תימנע הפצת נגיף הקורונה אם תקופת הבידוד לאחר מגע עם חולה מאומת תקוצר לשבוע, ומצאו שאין הרבה הבדל בינה ובין בידוד של שבועיים

בווידאו: פרופ' אש מתייחס לשתי התכניות ליציאה מדורגת מהסגר/צילום: לע"מ

תקופת הבידוד לאנשים שנחשפו לחולה קורונה מאומת יכולה להתקצר לשבוע, מבלי שיעילותה תיפגע, בתנאי שמבצעים בדיקת קורונה שיוצאת שלילית ביום האחרון (השביעי) לבידוד - כך קובע מחקר חדש שמתפרסם בבריטניה.

נכון להיום, משך הבידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת בישראל עומד על 12 יום וניתן לקצרו ל-10 ימים בתנאי שמבוצעות 2 בדיקות שליליות במרווח של לפחות 24 שעות, והשנייה מתבצעת ביום ה-9 ואילך.

חוקרים מבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון יצרו מודל ממוחשב כדי לנבא כיצד קיצור של תקופת הבידוד לאנשים שבאו במגע עם חולה מאומת ישפיע על התפשטות הווירוס. הממצאים מצביעים על כך שלנחשפים שיוצאים שליליים בבדיקת קורונה ביום השביעי לבידוד יש סיכוי נמוך להיות מדבקים, ולכן שחרורם מבידוד במועד זה מהווה סיכון נמוך מאוד.

נוסעים שנחתו בארץ מלונדון נלקחו לבידוד בדן פנורמה, ירושלים, 20 בדצמבר 2020
הנוחתים מבריטניה זועמים על הפינוי לבידוד במלוניות: "לקחו לנו את הדרכונים". יונתן זינדל \ פלאש 90, פלאש 90
נוסעים שנחתו בישראל נלקחים לבידוד במלון דן פנורמה בירושלים, דצמבר 2020/פלאש 90, יונתן זינדל \ פלאש 90

המחקר, שפורסם בכתב העת The Lancet Public Health, החוקרים עשו שימוש במודל מתמטי כדי לאמוד את יעילותן של אסטרטגיות בידוד ובדיקה באורכים ומועדים שונים בהפחתת המשך הפצת הנגיף באוכלוסייה.

החוקרים השתמשו בנתונים ממאגרים של רשויות הבריאות הציבורית כדי לדמות את רמות הנגיף שחולה מאומת מייצר בכל אחד משלבי ההדבקה והמחלה לצד שקלול של תזמון הופעת התסמינים ורגישות הבדיקות.

'רמת ציות מתונה'

על פי המודל, המצב הנוכחי שבו הבידוד נמשך 14 יום מצליח למנוע בשיעור של 59 אחוזים את המשך הפצת הנגיף על ידי אנשים ששייכים לאותה שרשרת הדבקה. החישוב הזה מבוסס על ההנחה ששניים מכל 3 אנשים שמתבקשים להיכנס לבידוד בעקבות חשיפה למאומת עושים זאת, מה שמכונה על ידי החוקרים 'רמת ציות מתונה'.

אם אותה רמת ציות היתה מיושמת על בידוד קצר יותר, בן 7 ימים, ובתנאי שמתקיימת בדיקת קורונה שלילית ביום השביעי (בדיקה רגילה בשיטת PCR), חישבו החוקרים שמניעת המשך ההדבקה תעמוד על שיעור דומה של 54 אחוזים. שימוש בבדיקה מהירה של המבודד ביום השביעי כבר תפחית את שיעור מניעת ההדבקה לבין 44-50 אחוזים - כך חישבו החוקרים (תלוי במידת האפקטיביות המשוערת של הבדיקות המהירות).

תחילת הפעילות של אילת כאי ירוק | מתחם קורונה  ביטבתה 19 בנובמבר 2020. שי מכלוף
הבדיקות המהירות נחשבות למדוייקות פחות. עמדות בדיקה מהירות לקורונה שהוצבו בכניסה לעיר אילת/שי מכלוף

החוקרים ניסו לבדוק גם את היעילות של בידוד קצר עוד יותר - 5 ימים מהחשיפה, כאשר מדי יום המבודד בודק את עצמו בעזרת ערכה ביתית לבדיקה מהירה. הבדיקות המהירות נחשבות להרבה פחות מדוייקות מבדיקות ה-PCR שמתבצעות במעבדה, ועל פי ההערכות הנדיבות ביותר עומד שיעור היעילות שלהן על 79 אחוזים (כאשר הן מתבצעות על ידי איש סגל רפואי מיומן), ובהערכות המחמירות יותר מדובר על יעילות של כארבעים אחוזים בלבד (כשהדגימה נלקחת באופן עצמי). אולם, בדיקות חוזרות למשך פרק זמן (5 ימים, למשל), מעלות את היעילות שלהן, לדברי המומחים.

לפי החישוב של המודל של החוקרים הבריטיים, ביצוע בדיקות עצמיות במשך חמשת הימים הראשונים לאחר החשיפה לחולה המאומת תצליח למנוע את המשך הפצת הנגיף בשיעור של 43 אחוזים.

סם קליפורד, אחד משני החוקרים שהובילו את המחקר הזה בבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון, אמר כי "הממצאים שלנו מצביעים על כך ששילוב בדיקות למבודדים במערך קטיעת שרשראות ההדבקה עשוי לאפשר את קיצור תקופת הבידוד, מהלך שבתורו עשוי לשפר את שיתוף הפעולה והציות של הציבור להנחיות הבידוד, משום שתקופת בידוד קצרה יותר היא גם קלה יותר ליישום לרוב האנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully