וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא חייבים שתלים: איך לשמר את השן הטבעית גם במקרים קשים

ד"ר רוג'ה מנסור, בשיתוף zap doctors

9.2.2021 / 10:15

טיפולים חדשניים מאפשרים לשמר שיניים גם כשהן לא בריאות, כדי להימנע מעקירות מיותרות. אחת השיטות המוצלחות ביותר היא הבקעה מאולצת, בעזרתה אפשר "לבנות" שן גם כשנותר רק חלק קטן מהשן הטבעית

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
שימור השיניים הטבעיות הוא תמיד החלופה הטובה ביותר. בדיקת רופא שיניים/ShutterStock

רופאי שיניים העובדים בשיטות מתקדמות, מודעים היטב לעובדה שיש לעשות הכל כדי לשמר את השיניים הטבעיות של המטופלים. למרות ההתקדמות בתחום ההשתלות ותחליפי השיניים, שימור שן טבעית הוא עדיין החלופה העדיפה ביותר.

מדוע חשוב לשמר שן טבעית?
שיניים טבעיות שומרות על המבנה הטבעי של החניכיים והפה, והן מחזיקות מעמד זמן ארוך מאוד. בנוסף כאשר משמרים שן טבעית אין סכנה שהשן תידחה, כפי שקורה לעיתים בהשתלות. כאשר זה אפשרי, שימור שן טבעית הוא הדבר הנכון והבריא ביותר לעשות.

אישה בטיפול אצל רופא שיניים. ShutterStock
הבקעה מאולצת אינה פולשנית ולכן מתאימה לכולם. אישה אצל רופא שיניים/ShutterStock

מהי שיטת הבקעה מאולצת?

הבקעה מאולצת היא שיטה לא פולשנית, פשוטה וקצרה יחסית, במהלכה אנחנו משתמשים בחלק השן הטבעי הנמצא בתוך החניכיים. השיטה נקראת הבקעה מאולצת כיוון שהוא מדמה את התהליך של בקיעת השיניים הטבעית. בתהליך ההבקעה המאולצת הרופא מושך את שורש השן החוצה על ידי משיכה אורתודנטית של השן, בעזרת קפיץ או גומייה המושכת את השן. המשיכה נעזרת בצורה מבוקרת ואיטית, עד שהיא מגיעה לגובה הרצוי עליו ניתן להרכיב מבנה וכתר. שיטת ההבקעה המאולצת מגיעה מעולם יישור השיניים, וגם כאן מרכיבים על חלק השן הקיים ועל השיניים הסמוכות גשר ברזלים. בניגוד להארכת כותרת, בה מסירים את החניכיים בתהליך כירורגי לא פשוט, כאן אין כלל פגיעה בחניכיים וזו איננה פעולה כירורגית.

באילו מצבים ניתן לבצע הבקעה מאולצת?
ניתן לבצע הבקעה מאולצת כאשר יש לנו יחס כותרת-שורש מספק. כמובן שנבדוק זאת מראש, בעזרת אמצעי טכנולוגי לא פולשני. בנוסף, נבדוק כי לא קיים זיהום במה שנותר מהשן, שאין מחלות חניכיים פעילות ושקיים במקום טיפול שורש תקין שעליו ניתן להרכיב מבנה וכתר.

גם אם טיפול השורש במקום אינו תקין, ניתן לחדש את הטיפול ולשקם אותו כך שניתן יהיה לבצע את ההבקעה. כפי שהזכרנו, חשוב מאוד לשמר שן טבעית לכן נעשה הכל כדי להשתמש במה שנותר מהשן הטבעית, ולא לעקור אותה.

עוד בוואלה!

האם צחצוח שיניים יכול למנוע קורונה?

לכתבה המלאה
אישה צעירה עוברת יישור שיניים. ShutterStock
יישור שיניים לא מטפל רק באסתטיקה של הפה, אלא גם בתפקודו התקין והבריא. צעירה בהליך יישור שיניים/ShutterStock

מה הקשר בין הבקעה מאולצת ליישור שיניים?
הטכניקה של הבקעה מאולצת משתייכת לקטגוריה של יישור שיניים. אנחנו משתמשים במכשירים של יישור שיניים, כיוון שהם כלי מעולה להצלת שיניים. יישור שיניים מטפל לא רק באסטתיקה של הפה. מטרתו העיקרית היא לשחזר את התפקוד הנכון של הפה גם מבחינת לעיסה וסגירה נכונה של הפה, כך שלא יצטברו מזון ושאריות במקומות מסוימים ויגרמו לחורים בשיניים ובעיות שונות בפה. לכן הטכניקה של יישור השיניים נכונה ומתאימה גם לשימור שיניים בשיטת הבקעה מאולצת.

למי מתאימה השיטה?
הבקעה מאולצת מתאימה לכולם. הטיפול אינו פולשני, אין כירורגיה, אין ניתוחים ואין תופעות לוואי, ולכן יכול להתאים גם לאנשים עם מחלות רקע. תיתכן תחושה של מעט לחץ, כפי שמרגישים ביישור שיניים, אך אין כאבים חריגים וניתן לתפקד כרגיל.

כמה זמן אורך הטיפול?
הטיפול אורך שלושה עד ארבעה שבועות לערך.

מי יכול לבצע הבקעה מאולצת?
הבקעה מאולצת תעשה על ידי מומחים ליישור שיניים ומומחים בשיקום הפה. מומלץ לבחור ברופא שיניים מנוסה ומיומן בשיטה, שידע בדיוק כיצד לבצע את הטיפול בצורה הטובה ביותר.

לסיכום, אנשים רבים נוטים לחשוב שגם אם יאבדו שן, שתל יהיה תחליף טוב בדיוק כמו שן טבעית. מחשבה זו אינה נכונה, לכן אנחנו צריכים להילחם על כל חלק של שן כי השרידות של של שן טבעית טובה יותר מזו של שתל, והיא יכולה להחזיק שנים רבות. שתל הוא אלטרנטיבה טובה לאובדן שן, אך שיטת הבקעה מאולצת תמיד עדיפה כאשר זה אפשרי.

ד"ר רוג'ה מנסור, רופא שיניים

ד"ר רוג'ה מנסור, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully