וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כל טיק הוא בהכרח טורט? מומחה מסביר

פרופ' אלן אפטר, בשיתוף zap doctors

3.1.2021 / 13:00

אחד הגורמים המוכרים שמובילים לטיקים במהלך הילדות הוא תסמונת טורט. האם כל טיק בהכרח מעיד על התסמונת, מה הטיפול המקובל, מה עוזר ומה מחמיר את התופעה? הנה כל מה שחשוב לדעת על טיקים ותסמונת טורט

הפרעת קשב וריכוז. GettyImages
ברוב המקרים הטיקים נעלמים עם הגיל. ילדים בכיתה/GettyImages

כ-6-7 אחוזים מהילדים סובלים מתסמונת טורט - הפרעה נוירו-התפתחותית, שלרוב מתפתחת בשלבי הילדות. בשלב הראשון, התופעה תתבטא בהפרעת קשב וריכוז ובשלב השני, לרוב יופיעו טיקים פשוטים. ברוב המקרים, התופעה מלווה בתסמינים נוספים, כמו למשל הפרעה כפייתית טורדנית, חרדות, דיכאון ולקויות למידה שונות.

מהם הטיקים ומה גורם להופעתם?
הטיקים נגרמים מהתכווצות שרירים אוטומטית או רצונית. בפועל, הם יכולים להתבטא במצמוצי עיניים, בעווית בפנים, בתנועות פתאומיות של הגפיים ועוד. אמנם, ניתן לשלוט בהם, אך לא מדובר במשימה פשוטה עבור הילד. כדי להבין זאת, אפשר להשוות את המנגנון שלהם לפעולת המצמוץ למשל - מכיוון שמדובר בפעולה אוטומטית, רובנו נתקשה להפסיק למצמץ, וכך בדיוק קורה בעת הופעת הטיק.

לפני הופעת הטיק, הילד יחווה "דחף מקדים" (תחושה מקדימה). ברגע שהטיק יעלם הילד לרוב יחוש הקלה, וזוהי למעשה הסיבה שבגללה הוא יתקשה להימנע מהטיקים.

האם הטיקים חולפים?
החדשות הטובות הן שברוב המקרים הטיקים נעלמים עם הגיל. אולם, חשוב לדעת כי בחלק מהמקרים תסמינים שנלווים לטיקים (כמו דיכאון, חרדה ובעיות קשב וריכוז) נותרים גם לאחר שאלה נעלמים.

גיף מוח. Giphy
הפרעה נוירו-התפתחותית. גיף של מוח/Giphy

האם כל ילד שסובל מטיקים בהכרח סובל מתסמונת טורט?
אם מדובר בתסמונת טורט אחד השרירים שמעורב בתהליך הטיקים הוא שרירי מיתרי הקול, שמתכווץ בעת הופעת הטיק. לפיכך, במקרה שהילד משמיע קולות בזמן שבו הוא חווה טיק, יש להניח כי הוא אכן סובל מתסמונת טורט, וזוהי למעשה דרך האבחון המקובלת.

מהו הטיפול המקובל?
הטיפול המומלץ ביותר עבור ילדים שסובלים מטיקים על רקע תסמונת טורט, הוא טיפול פסיכולוגי-התנהגותי. טיפול זה למעשה מלמד את הילד לשלוט בטיקים באמצעים קוגניטיביים. במהלכו, המטפל ינסה לזהות את ה"דחף המקדים", ובשלב הבא ינסה לגרום לילד לשלוט בו באמצעות ביצוע פעולות שונות. הטיפול יעיל בדרך כלל לילדים מגיל 8. כשמדובר בילדים קטנים יותר, ההמלצה היא לרוב לנסות ללמד אותם להמשיך בחייהם ולהתעלם מהטיקים.

בנוסף לטיפול הפסיכולוגי, ישנם טיפולים תרופתיים. אולם, אלה לרוב מתאימים רק לילדים שסובלים מהפרעה חמורה במיוחד. הסיבה לכל היא שטיפולים אלה לרוב מלווים בתופעות לוואי רבות, שרובן חמורות יותר מהטיקים עצמם. בין התופעות אפשר למנות השמנת יתר, פרקינסון ועוד.

טיפול דרסטי נוסף, הוא טיפול באמצעות בוטוקס המוזרק לתוך השריר שבו מופיע הטיק. הבוטוקס למעשה משתק את השריר וכך מונע את הופעת הטיק. מובן שבאופן טבעי, הורים רבים ימנעו מהרעיון להזריק בוטוקס לילד קטן, בייחוד לנוכח העובדה שמדובר בפרוצדורה עליה יש לחזור בכל מספר חודשים. במקרים קשים וחמורים במיוחד, לעיתים יומלץ על שימוש באלקטרודות המוחדרות לאזור המוח ומסייעות לילד לשלוט על הטיק.

למרות האמור, חשוב להדגיש כי ברוב המקרים ניתן להסתפק בטיפול פסיכולוגי-קוגניטיבי.

אמא מלווה ילד עצוב לבית הספר. ShutterStock
מצבי מתח וסטרס בהחלט יכולים להחמיר את חומרת התסמונת/ShutterStock

מה גורם להופעת התסמונת?
לא ברור לחלוטין מה גורם להופעת התסמונת, וככל הנראה יש לה בסיס גנטי. אחת התאוריות הפופולריות ביותר שמסבירות את הסיבה להופעתה היא תגובה לחיידק הסטרפטוקוק שתוקף את הילד במהלך ילדותו ומשפיע על אזורים במוחו.

אילו גורמים עשויים להגביר את חומרת הטיקים?
ידוע כי מצבי מתח וסטרס בהחלט יכולים להחמיר את חומרת התסמונת. מאידך - מצבי רגיעה עשויים לשפר אותה.

לסיכום, טיקים המופיעים על רקע תסמונת טורט הם תופעה שכיחה יחסית בגיל הילדות. לרוב, הטיקים חולפים עם הגיל וברוב המקרים ניתן להסתפק בטיפול פסיכולוגי בלבד שיסייע לילד להתגבר על הבעיה. חשוב לחזור ולהדגיש כי ברוב המקרים הטיקים אינם מעידים על בעיה רצינית, ולכן הגישה הנכונה היא לעזור לילד להמשיך בהתנהלותו הרגילה, ולא לתת לטיקים להפריע לו ליהנות מהחיים.

כיום עומד לרשות ההורים ארגון א.ס.ט.י. - סינדרום טורט בישראל, שמספק מידע רלוונטי עבור מגוון בעיות שמאפיינות התמודדות עם התסמונת.


פרופ' אלן אפטר הוא פסיכיאטר בכיר במחלקה לרפואה פסיכולוגית ב"שניידר", ב"מרכז האקדמי רופין" וב"מכללה הבין תחומית בהרצליה"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

פרופ' אלן אפטר, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully