וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש דבר כזה חיוך מושלם? רופא שיניים מסביר

ד"ר דניאל מרוז, בשיתוף zap doctors

6.12.2020 / 12:02

כאשר מגיעים לטיפול שיניים אנחנו חושבים לעיתים על הכאב או על הבריאות, אבל נושא חשוב מאוד שנשכח לעיתים הוא האסתטיקה. ד"ר דניאל מרוז על העקרונות האסתטיים הכי חשובים ברפואת שיניים

אישה מחייכת בעלת גומות חן. ShutterStock
אישה מחייכת/ShutterStock

מה זו אסתטיקה?
לאסתטיקה ישנם שני מרכיבים - פרופורציות וסימטריה. ברמה המדעית, העקרונות אסתטיים נוגעים לסימטריה וליחסים (פרופורציות). כלומר, כאשר אנו מסתכלים על אדם, הדבר הצורם ביותר הוא חוסר סימטריה, כמו למשל עין אחת גדולה ביחס לעין אחת קטנה, וזו אסתטיקה במובן המוחלט של המילה. העיקרון השני הוא פרופורציות, אם למישהי יש אף יפה מאוד אך גדול ב- 40 אחוזים מגודלו הסימטרי המיטבי ביחס לפנים - הרי שהוא מאבד מהחן שלו. ולהיפך, כשהאף שומר על הפרופורציה הנכונה, חינו מובחן אף יותר.

קיימים הבדלים מגדריים בכל הנוגע לעקרונות אסתטיים?
בהחלט, יש עקרונות אסתטיים הנוגעים להבדלים מגדריים. מה שנתפש כאסתטי אצל האישה נחשב פחות אסתטי אצל גברים, לדוגמה: קו לסת מרובע, נחשב לגברי יותר ואילו קו לסת מעוגל נחשב לנשי יותר. נמשיך עם הגבות - גבות קמורות נתפשות כנשיות יותר לעומת גבות ישרות שנחשבות לגבריות, וכך גם לגבי השפתיים, המלאות הן נשיות, והדקות הן גבריות.

בעולם רפואת השיניים אנו יודעים כיצד אנשים היו רוצים להיראות, ומה נחשב לאסתטי בעיני רוב האנשים, ולכן כרופאי שיניים אנו מעוניינים ליצור מראה אסתטי, שמגדיר את "היופי" של הפה. את המראה הזה אנו יוצרים באמצעות אותם עקרונות מדעיים. כך, למשל, השפה העליונה צריכה להוות שני שלישים מגובהה ביחס לשפה התחתונה, שכן שפתיים באותו העובי לא מממשות פרופורציה אידיאלית כפי שהיא נתפשת בעין האנושית.

מהו החיוך האידיאלי על פי עקרונות האסתטיקה?
ישנם עקרונות הנוגעים לאסתטיקה של השיניים. כך למשל, אנו יודעים שבקו החיוך השיניים אמורות לעקוב אחר השפה התחתונה, וכאשר ישנה שחיקה של השיניים בשל הגיל ולא קיים מתאם בין השפה התחתונה לבין קו השיניים, עלול להיווצר רושם של מראה מבוגר, ולכן פעמים רבות, אנו נעזרים בטיפולי שיניים כמו ציפוי חרסינה כדי לשמר עקרון זה ובכך ליצור מראה צעיר יותר.

גיף חיוך עם שיניים לבנות. Giphy
השיניים אמורות לעקוב אחר השפה התחתונה. אישה מחייכת/Giphy

שיניים גבריות הן בעלות מראה מלבני יותר עם ניבים מחודדים, יותר ואילו השיניים הנשיות הן בעלות מראה אובלי המאופיין בפינות מעוגלות וניבים לא מחודדים ולא מודגשים, וגם שם יש מקום להתאמת צורת השחזור למגדר.

האם ישנם עקרונות אסתטיים הנוגעים לטיפולי הבהרת שיניים?
כיום ישנה לציבור נטייה להבהיר את השיניים, כיוון שהמראה הבהיר נתפש כיפה וצעיר יותר. אבל צריך לנקוט במשנה זהירות, כיוון שאנו רוצים לשוות לשיניים מראה אסתטי ולא גרוטסקי, ולכן יש להתאים את גוון השיניים לצבע העור, השיניים והחניכיים של המטופל. אנו מעדיפים להימנע מהלבנה מוגזמת מדי שעלולה ליצור מראה לא טבעי.

מהו העיקרון האסתטי החשוב ביותר ברפואת השיניים?
העיקרון האסתטי החשוב ביותר הוא הרמוניה, ועל מנת לייצר הרמוניה חשוב לשמור על קו האמצע - דרך האף, השפה העליונה, שתי השיניים הקדמיות והסנטר. אנו נוטים לחפש סימטריה, זהו אחד מהמאפיינים הבסיסיים ביותר בתקשורת הבלתי מילולית בין אדם לאדם. אם למשל תיווצר סטייה של שלושה ס"מ בגשר השיניים - הרי שאיבדנו את ההרמוניה ואת הסימטריה. זאת הסיבה, שלעיתים, נדרשים טיפולים מקדימים על מנת להשיג את החיוך האידיאלי כמו: ניתוחי חניכיים, טיפולי יישור שיניים, או אפילו ציפויי חרסינה, ולכן הגישה הנכונה היא המולטי-דיספלינרית, שמאופיינת בשילוב של יכולות וכלים אבחנתיים וביצועיים כדי להגיע אל התוצאה האסתטית, שאליה המטופל מכוון.

אז מהו החיוך המושלם שכל כך הרבה אנשים רוצים?
"חיוך מושלם" הוא צירוף מילים בעייתי, יומרני ולעיתים מטעה - שכן מדובר בעניין סובייקטיבי. המפתח להצלחת הטיפול הוא בתיאום הציפיות בנוגע לצרכי הלקוח ולמהלכים שיש לבצע או ניתן לבצע על מנת להגיע לתוצאה הרצויה, אחרי הכל, בסופו של דבר, כולנו רוצים, שהלקוחות שלנו יצאו מרוצים. אני מעדיך להימנע מציפיות לא ריאליות או מהבטחות, שעשויות להתגלות כבעייתיות - לאור אותה פרשנות סובייקטיבית של מושלם ולא מושלם, ולכן קיים צורך ביצירת דו שיח ברור עם המטופל כדי להבין את בקשותיו וצרכיו ולהתאימן לתוכנית הטיפול.

ד"ר דניאל מרוז, יליד ירושלים, בוגר לימודי רפואת שיניים, בבית החולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם, לאחר לימודיו עבר להתגורר באנגליה ושם המשיך את עיקר הכשרותיו וניסיונו המקצועי, ביניהן השתלמויות בהשתלות באוקספורד באנגליה ובצרפת. לפני כעשור שב לארץ ושימש כמנהל רפואי של רשת מרפאות השיניים care שירותי רפואה. כיום הוא מנהל את מרפאתו הפרטית בהרצליה ומציע מגוון רחב של טיפולי שיניים ביניהם, טיפולי שיקום, שתלים ואסתטיקה דנטלית

ד"ר דניאל מרוז, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully