וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת קרה לאישה שהחלה ללכת כמו סרטן אחרי חיסון שפעת?

הפרעה נפשית, הונאה או משהו אחר? אישה צעירה טענה שחיסון שפעת גרם לגופה לפתח הפרעות שונות בתנועה, בין השאר גרם לה ללכת הצדה - כמו סרטן ולדבר במבטא בריטי. מה באמת קרה שם?

חיסון פפילומה. ShutterStock
מתנגדי חיסונים מתים על הסיפור הזה. אישה מקבלת חיסון/ShutterStock

חיסונים הם אחד מנושאי השיח הכי חמים ומקטבים, וזה נכון עוד יותר לאחרונה עקב שיח החיסונים שהתעורר לגבי חיסוני הקורונה. מתנגדי החיסונים אוהבים מאוד לנפנף במקרים אנקדוטליים כדי להוכיח כביכול את הטענות שלהם, ובשנת 2009 דזירה ג'נינגס סיפקה להם סיפור מאוד אטרקטיבי.

ג'נינגס, אישה צעירה שהיתה חברה בנבחרת מעודדות של קבוצת פוטבול בוושינגטון, טענה שבעקבות חיסון שפעת עונתי שהיא קיבלה, היא פיתחה תופעות לוואי חריגות וחמורות. לטענתה, לאחר החיסון היא לא יכלה יותר ללכת קדימה בצורה רגילה, אם כי היא עדיין יכלה ללכת אחורה או הצידה, כמו סרטן.

הטענה של ג'נינגס היתה שהחיסון גרם לה לפתח דיסטוניה, הפרעה נדירה שגורמת לשרירים להתכווץ בצורה לא רצונית וחסרת שליטה, והותיר אותה עם פגיעה בדיבור וללא יכולת ללכת בצורה נורמלית. בכתבות שונות שאליהן התראיינה בזמנו כשהסיפור שלה התפרסם, היא הדגימה כיצד כל התופעות הללו נרגעות ונעלמות כאשר היא הולכת על הצד, לאחור, או כאשר היא רצה. בנוסף, נדמה שהפגיעה גרמה לה גם לפתח מבטא בריטי.

הפרסום שלו זכתה ג'נינגס גרם למתנגדי החיסונים לקפוץ על המקרה שלה כמוצאי שלל רב, אך במקביל, מומחים מהמרכז למחקר רפואי של דיסטוניה ביקשו דווקא להרגיע את הציבור. "בעקבות חששות של חולים בדיסטוניה לגבי קבלת חיסון השפעת השנתי, שעלו עקב פרסום המקרה הזה, ובהתבסס על החומרים והצילומים שפורסמו בתקשורת, דעתנו המקצועית שעליה אנו מסכימים פה אחד היא שהמקרה הזה לא נראה כמו דיסטוניה", כתבו בהודעה רשמית של המרכז.

תכנית התחקירים Inside Edition של רשת ABC החליטה לרדת לעומקו של הסיפור וצוותי צילום שלה עקבו אחרי ג'נינגס ללא ידיעתה. "מצאנו אותה הולכת רגיל, משחקת עם הכלבים שלה, הולכת לקניות ואפילו מתיישבת מאחורי ההגה ונוהגת", דיווחו בתכנית. אולם לג'נינגס היה הסבר - לדבריה, הסיבה לשיפור במצבה היא הטיפול שקיבלה מד"ר ראשיד בוטאר, שסבר שמה שקרה לה הוא תוצאה של הרעלה מכספית שהיתה בין מרכיבי החיסון. ה"ד"ר" הזה הוא אוסטאופת והוא טיפל בה בטיפול ספיחה (כלציה), שיטת טיפול מסוכנת מאוד שכמעט ולא נמצאת בשימוש רפואי, פרט למקרים מאוד נדירים, ונועדה להסרת מתכות כבדות מהדם.

פחד ממחטים ומדם. ShutterStock
האם ייתכן שג'נינגס כל כך פחדה מתופעות לוואי שהיא גרמה לעצמה לתסמינים פסיכוסומטיים? אישה מפחדת ממחטים, אילוסטרציה/ShutterStock

בשעתו, המקרה של ג'נינגס עורר הרבה עניין, ורבים סברו שמדובר בהונאה או מתיחה. אולם, לא ניתן להוציא מכלל אפשרות שהתסמינים שלה, גם אם לא נגרמו על ידי חיסון השפעת שקיבלה, בכל זאת היו אמיתיים.

אבחנת הרופאים: 'חולשה'

גם ה-CDC - המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, מצא לנכון להתעמק במקרה של ג'נינגס וחיבר דוח מיוחד אודותיו. בדוח נכתב שהרופאים שטיפלו בג'נינגס בבית החולים ביצעו בדיקות נרחבות במטרה לשלול כל אפשרות סבירה החל מתסמונת גיליאן ברה ועד למחלת ליים ואפילו טרשת נפוצה. "הנוירולוג שאישפז אותה בבית החולים הרגיש שבתסמינים שלה היה רכיב פסיכוגני חזק", נכתב בדוח של ה-CDC, "אבחנתו הסופית היתה: 'חולשה'".

רופאים נוספים סברו שמדובר באבחנה סבירה: ד"ר סטיבן נובלה, נוירולוג ומרצה באוניברסיטת ייל אמר בראיון לאחד מכלי התקשורת שהוא מאמין שהיא סובלת מהפרעה פסיכוגנית (פסיכוסומטית), במסגרתה הפחד שלה שמא החיסון יגרום לה לתופעות לוואי גרם לה לפתח תסמינים פיזיים. ובאשר לשיפור שנראה במצבה בחלוף הזמן, אמר ד"ר נובלה כי את ההחלמה שלה ניתן להסביר גם כמקרה של "אפקט הפלצבו על סטרואידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully