וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון למות בטיפול נמרץ גבוה פי 2 בשיאו של גל תחלואה

כולנו שומעים על העומס בבתי החולים ובמחלקות הרבה לאחרונה, אך מחקר אחד ממחיש עד כמה הוא יכול להיות הרסני - סיכוייהם של חולים למות בטיפול נמרץ מכפילים את עצמם כשגלי התחלואה בשיאם

בווידאו: בעלה של היולדת שחולה בקורונה במצב קשה מתפלל להחלמתה/מערכת וואלה! NEWS

בשבוע שעבר הזדעזעה המדינה כולה עם פרסומה של תקרית חמורה וטראגית של חולה קורונה בבית החולים איכילוב שמת לאחר שצינור ההנשמה שלו התנתק, והצוות לא שם לב לכך בזמן. המקרה הזה מדגיש בין השאר עד כמה גבוה העומס במחלקות ועל הצוותים המטפלים ועד כמה הרסניות עלולות להיות השלכותיו. ואליו מצטרף כעת גם מחקר שמגבה זאת בנתונים.

במחקר החדש נמצא שהסיכון של חולים בטיפול נמרץ למות במהלך אישפוזם היה גבוה פי 2 בזמן שיאי גלי התחלואה, בהשוואה לזמן שבו המחלקות היו פנויות יותר. החוקרים השוו נתונים אודות אישפוזים של חולים במחלקה לטיפול נמרץ ברשת בתי החולים US Veterans Affairs (VA) במהלך חודשי האביב והקיץ עם אלה של חולים שאושפזו בתקופות רגועות יותר מבחינת תחלואה. הם מצאו שסיכון התמותה של חולים בטיפול נמרץ היה כפול ביחס לחולים שאושפזו שם כאשר התפוסה במחלקה היתה נמוכה יותר.

צוות החוקרים, מהמרכז הרפואי על שם ריצ'רד ל. רודבוש באינדיאנה, אמרו כי רשויות הבריאות ומנהלי בתי החולים צריכים להתחיל לעקוב אחר נתוני התפוסה במחלקות הטיפול הנמרץ, במיוחד במקרים של חולי covid-19, ולנקוט צעדים שיפחיתו את שיעור התמותה. את מסקנותיהם הם פרסמו ברשת המקוונת JAMA Network Open לטובת ביקורת עמיתים.

6 בפברואר 2020 - עובדי רפואה מטפלים בחולי קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית חולים בווהאן, סין. רויטרס
כשהמחלקה עמוסה, הסיכון למות מוכפל. מחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים בווהאן, סין/רויטרס

לטובת מחקרם, ניתחו החוקרים נתונים של 8,500 חולי קורונה שאושפזו באחד מ-88 בתי חולים של רשת VA בין החודשים מרץ-אוגוסט 2020. במהלך תקופה זו 1,410 חולים, שהם 16.5 אחוזים, מתו כתוצאה מ-Covid-19. החוקרים מדדו גם את העומסים והביקושים למיטות במחלקות לטיפול נמרץ באותם חודשים, כדי לאמוד את ההשפעה של גלי התחלואה על מערכות בית החולים.

את העומס במחלקות הטיפול נמרץ חישבו החוקרים לפי מספר החולים ב-covid-19 במחלקה חלקי מספר המיטות הממוצע במחלקה. כך למשל, אם בבית חולים מסוים היו 60 מיטות בטיפול נמרץ בתקופה שלפני המגיפה, ומספר חולי הקורונה הממוצע במחלקה היה 20, אז העומס במחלקה עמד על 33 אחוזים. הביקוש למיטות בטיפול נמרץ חושב על ידי מספר חולי הקורונה הממוצע במחלקה חלקי המספר המקסימלי של חולי קורונה במחלקה.

החוקרים קבעו כי עומס וביקוש של 25 אחוזים או פחות נחשב לנמוך, ואילו עומס וביקוש של יותר מ-75 אחוזים הוגדרו על ידי החוקרים כגבוהים. שיעורם של החולים שטופלו במחלקות הטיפול הנמרץ עלה לאורך תקופת המחקר מ-51 אחוזים במרץ ל-91.8 באוגוסט. שיעורם של חולי הקורונה בקרב המטופלים במחלקות הללו פחת מ-22.4 אחוזים במרץ ל-4.8 אחוזים במאי, אך עלה שוב בחודשים יוני ויולי ל-17.4 אחוזים ואז ירד באוגוסט ל-5.8 אחוזים.

טיפול בחולה קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית באוזר מדריד, ספרד 14 באוקובר 2020. רויטרס
לווסת בצורה שווה יותר את העומס בין בתי החולים. טיפול בחולה קורונה במחלקה לטיפול נמרץ בבי"ח במדריד, ספרד/רויטרס

ניתוח הנתונים העלה שלחולים שאושפזו במחלקות לטיפול נמרץ בשיאם של גלי תחלואה שיצרו עומס גובר על בתי החולים היה סיכון תמותה כפול. כאשר העומס במחלקות היה גבוה מ-75 אחוזים הסיכון של חולה קורונה למות במהלך אישפוזו היה כמעט פי שניים מזה של חולה שאושפז בתקופה שבה העומס היה נמוך מ-25 אחוזים.

"ממצאי המחקר הזה מראים שעל אף שבתי החולים הגדילו את מספר המיטות במחלקות לטיפול נמרץ בזמן המגיפה, העומס על הצוותים והמחלקות נמצא קשור בתמותה מוגברת מ-covid19 בזמן האישפוז במחלקות הללו", כתבו החוקרים. הם הוסיפו מעקב אחר הביקושים למיטות במחלקות לטיפול נמרץ עשוי להיות כלי חיוני בידיהם של מנהלי בתי החולים ורשויות הבריאות, כדי לווסת בצורה שווה יותר את העומס בין בתי החולים השונים כדי לשפר את סיכויי ההישרדות של החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully