וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים מראים: הזן הדרום אפריקני מדבק פי שניים

במירוץ הבלתי אפשרי בין המוטציות של נגיף הקורונה ובין מאמץ החיסונים יש כרגע מנצחת אחת. נתונים חדשים מדרום אפריקה - מולדת אחת המוטציות, מראים עד כמה היא מדבקת ומול מה אנחנו מתמודדים

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

המוטציות של נגיף הקורונה מהוות איום לא פשוט על המלחמה נגד הנגיף, ולפי המספרים בארץ ובעולם, כרגע ידן על העליונה. ועדת הייעוץ ל-COVID-19 בדרום אפריקה הודיעה אתמול כי הגרסה החדשה המתפשטת ברחבי הארץ מדבקת יותר מהגרסה המקורית. אמנם מדובר בדאגה אמיתית, אך הנתונים הנוכחיים עד כה מראים כי הנגיף אינו גורם למחלה קשה יותר. מנגד, אמש פורסם כי אצל 3 מתוך 10 היולדות המאושפזות במצב קשה בבתי החולים בארץ נמצאה המוטציה הבריטית.

גרסה זו של הנגיף SARS-CoV-2 ידועה בשם 501.V2. יחד עם הגרסה הבריטית, זן חדש זה של הנגיף שמעורר חשש בשל השליטה שלו בהשוואה לריאציות אחרות. הוועדה הסיקה מסקנות אלה בהתבסס על התפשטות הגרסה על פני כל תשעת המחוזות המרכיבים את המדינה.כך למשל במחוז הכף המערבי לקח לנגיף 54 יום להגיע ל-100,000 איש לעומת 107 ימים במהלך הגל הראשון. זה אומר שהוא מתפשט במהירות של 50 אחוזים יותר. במחוז קוואזולו-נטאל נדרשו 54 ימים להגיע לאנשים רבים כמו בגל הראשון, ול- 33 ימים בגל השני, מה שהופך אותו למהיר ב -39 אחוזים.

גרסה זו דווחה לראשונה כבר בדצמבר ובעוד נתונים חדשים אלה מציירים תמונה ברורה יותר, עדיין ישנו לא מעט מידע חסר לגבי האופן שבו המוטציות שינו מאפיינים אחרים של הנגיף. שאלה מכריעה היא האם החיסונים הנוכחיים יעילים בהכשרת המערכת החיסונית שלנו כנגד הזן החדש. הראיות המוקדמות מצביעות על כך שעד כה הם יעילים, אך הוועדה מחכה להמשך המחקרים.

"אין לנו עדיין תשובה אבל אנו מצפים לתשובה בקרוב מאוד", אמר יו"ר הוועדה המייעצת לשרים של COVID-19, פרופסור סלים עבדול כארים, בהצהרה. "יש הרבה השערות בעניין הזה. אנחנו רוצים לראות נתונים בפועל, אבל הם עדיין לא זמינים".

"הגרסה הדרום אפריקנית נושאת מוטציה בחלבון הספייק הנקרא E484K, שאינה קיימת בזן הבריטי. הוכח כי המוטציה E484K מפחיתה את זיהוי הנוגדנים במערכת החיסון. מאפיין זה מסייע לנגיף SARS-CoV-2 לעקוף את ההגנה החיסונית הניתנת על ידי זיהום או חיסון קודם", הסביר פרופסור פרנסואה בלו, פרופסור לביולוגיה של מערכות חישוביות ומנהל המכון לגנטיקה UCL באוניברסיטת קולג', בלונדון.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
עד כמה מסוכנות המוטציות החדשות וכמה כאלה עוד כאלה יש? נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

דרום אפריקה רשמה יותר מ -1.3 מיליון מקרים של COVID-19, הנתון הגבוה ביותר ביבשת. מניין המתים שלה עומד כיום על למעלה מ-37,000, הגרוע ביותר באפריקה כולה. 501. V2 כבר גלש מעבר לגבולות המדינה והיבשת והוא אותר ב-20 מדינות אחרות, כולל ישראל שבשטחה נמאו עד כה מקרים בודדים של הווריאנט.

ממצאים אלה מתפרסמים אחרי שמנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גריבריסוס, התייחס לגישה "אני ראשונה" (בהתייחס להשגת החיסונים) של מדינות עשירות רבות כגורם מוביל להמשך המגיפה.

"אני צריך להיות בוטה: העולם עומד על סף כישלון מוסרי קטסטרופלי - ומחיר הכישלון הזה ישולם בחיים ופרנסה במדינות העניות בעולם", אמר יו"ר ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס במהלך במושב הוועד המנהל של הארגון. "בסופו של דבר, פעולות אלה רק יאריכו את המגיפה, את המגבלות הדרושות להכיל אותה ואת הסבל האנושי והכלכלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully