וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בדיוק מבצעים מתיחת בטן ומתי פשוט אסור לעשות את זה

ד"ר אביב קרמר

20.1.2021 / 11:19

שיטוט קצר באינסטגרם מראה שמתיחת בטן היא הטרנד היופי החדש. ד"ר אביב קרמר מסביר איך זה בדיוק עובד, למה אין סיבה לחשוש מצלקות ולמה אתם חייבים להיות שלמים עם המשקל שלכם לפני שאתם נכנסים לזה

בטן שטוחה. ShutterStock
דיאטה וספורט לא תמיד יובילו אתכם לשם. בטן שטוחה/ShutterStock

גם אם אתם שומרים על דיאטה בריאה ומקפידים על תוכנית אימונים גופניים סדירה, יש סיכוי סביר שלא תצליחו להגיע למראה בטן שטוחה וחטובה. עודפי עור הנותרים לאחר ירידה משמעותית במשקל לא יכולים להתהדק על ידי ביצוע עוד ועוד כפיפות בטן, ושרירי בטן שעברו מתיחה והיחלשות בעקבות היריונות או שינויים במשקל לא ניתנים לשיקום על ידי צמצום צריכת הקלוריות ועבודה מפרכת במכון הכושר. זה יכול להיות מתסכל, במיוחד כאשר שינויי הגוף שלנו מביאים לכך שנוצר מראה של נפיחות בטנית שלא משתפר למרות כל המאמצים.

אבדומינופלסטיה - הידוע יותר כניתוח למתיחת בטן - יכול לעזור במקרים אלו. מתיחת בטן היא הליך ניתוחי בו מוסרים עודפי עור ושומן, ובו בזמן מבוצע הידוק לשריר הבטן המביאים יחד לתוצאה של מראה בטן שטוח ומוצק יותר. לעיתים נבחר לשלב עם ניתוח מתיחת הבטן גם טכניקות של שאיבות שומן ממוקדות על מנת לשפר גם את קווי המתאר (הקונטור) של הגוף. ניתוח למתיחת בטן יכול להשיג תוצאות מצוינות ארוכות טווח שיכולות להישאר לאורך שנים רבות.

אין סיבה לדאוג מהצלקת

הגישה בניתוחי מתיחת בטן דוגלת בהקטנת הצלקות למינימום האפשרי, ושמה דגש על מראה בטן יפה, מחוטב ומפוסל עם מראה טבור טבעי. מכיוון שבניתוח בטן נותרת צלקת בטנית, חשוב להקפיד כי הצלקת תהיה מוחבאת היטב בקו הביקיני המצוי נמוך יותר ממרבית בגדי הים והלבנים בעלי הגזרה הנמוכה.

עוד בוואלה!

לזום יש השפעה אחת מאוד מטרידה שאתם צריכים להכיר

לכתבה המלאה

חלק קריטי בניתוח הבטן הוא העבודה על הטבור, על מנת שלא להשאיר את אותו "סימן מסגיר" מסביב לטבור שלא רק שקשה להסתיר אותו אלא הוא גם מיותר. בכירורגיה פלסטית קיימות טכניקות ייחודיות שנותנת מראה טבעי של הטבור תוך הקפדה על השארת כל הצלקות מוחבאות בתוכו.

מתיחת בטן עושים רק כששלמים עם המשקל

חשוב להבין כי המטרה של ניתוח למתיחת בטן ושאיבות שומן אינה ירידה במשקל, לצורך ירידה במשקל יש לשנות אורח חיים (פעילות גופנית ותזונה מאוזנת). כל הפעולות הללו מטרתן עיצוב הגוף בלבד, ולכן הזמן המתאים ביותר לעבור אותן היא רק כאשר המטופל.ת שלם עם עצמו כי הוא נמצא במשקל היעד בו הוא מתכנן להיות למשך שנים רבות. את משקל היעד מציב כל אחד לעצמו, ברגע שאני מודע לכך ששנים אני עושה ניסיונות לרדת במשקל אבל בפועל תקוע עם עליה או ירידה של מספר קילוגרמים בודדים, ואני משלים עם העובדה שכך המצב כנראה ימשיך - סטטוס כזה מתאים לעבור את הניתוח במועד זה.

אישה אוחזת בבטנה. ShutterStock
אם קיבלתם שזה המשקל שלכם - לכו על זה. אישה מחזיקה את בטנה/ShutterStock

שיקול נוסף הוא שמשקל המטופל נמצא בטווח הסביר, שלא גורם לעלייה בסיכון לסיבוכים הניתוחיים, איך אנחנו יועדים שאכן זה המצב? קיים מדד בשם BMI שמתחשב בגובה ומשקל המטופל, טווח של 25-30 למשל הינו משקל עודף אך נחשב לטווח בטוח לביצוע ניתוח. מעל טווח זה קיימים סיבוכים שהסבירות שיתרחשו סביב הניתוח עולה. לכן בהתייעצות עם המנתח לקראת ניתוח למתיחת בטן חשוב לעמוד על כל הסוגיות הללו ולפעמים כדאי תחילה לרדת במשקל על מנת להיכנס לטווח הבטוח ולהישאר במשקל זה למשך מספר חודשים ורק אז לעבור את הניתוח. צריך גם להבין שאם עברתם ניתוח כזה ולאחר מכן פתאום החלטתם לרדת במשקל באופן קיצוני או לחלופין עליתם במשקל - התוצאה תשתנה לחלוטין.

במקרים האלה - לא כדאי לעבור מתיחת בטן

  • מעשנים חייבים להפסיק חודש וחצי לפני הניתוח ולא לעשן חודש וחצי אחריו
  • אם אישה מתכננת להיכנס שוב להיריון בקרוב, עדיף לדחות לאחרי ההריונות
  • לאנשים בעל השמנת יתר קיצונית כדאי לשקול לעבור קודם ניתוח בריאטרי
  • אם אדם לא יציב במשקל - כל חצי שנה נראה אחרת (אקורדיון, עולה ויורד) - הניתוח לא מתאים
  • לחולים עם מחלות רקע משמעותיות עדיף להיוועץ קודם עם הרופא המטפל

כל מתיחת בטן היא קצת אחרת

טיפול במראה אזור הבטן אינו פשוט כמו שלפעמים טועים לחשוב, והוא דורש התאמה ייחודית לכל מטופל. למשל, במקרה שהעור הוא גמיש ובעל איכות טובה אך יש אזורים מסוימים מלאים כמו בבטן תחתונה או במותניים ניתן להסתפק בשאיבת שומן בלבד, במקרה של עודפי עור משתפלים בבטן התחתונה בלבד יתכן וניתן יהיה בניתוח להסיר את אותם עודפים (סינר) בלבד. במקרה של עודפים בינוניים של עור בשילוב עם אזורים מלאים ואיכות עור לא טובה, כנראה יהיה מקום למתיחת בטן מלאה שאומרת שתהיה צלקת באזור הטבור וזאת כדי לטפל בכל אזורי הבטן.

ישנם מקרים שעודפי העור משמעותיים בכל אזורי הבטן (בעיקר לאחר ירידה מאסיבית במשקל) אז יבוצע ניתוח מורכב יותר שיותיר גם צלקת אנכית במרכז הבטן בנוסף לצלקת הנמוכה. במקרים שגם באזורי הגב התחתון ובמותניים ישנם עודפים וכן הישבן בעל מראה צנוח ומרוקן הפתרון הנכון יהיה לעשות מתיחת בטן היקפית עם הרמת ישבן.

לכן לא כל מתיחת בטן ושאיבת שומן דומה למשניה, ועל המנתח להחליט לאחר בדיקה אלו פעולות הכי מתאימות לכל מטופלת. המחיר כצפוי משתנה מאוד, גם בגלל השוני של הפעולות וגם בגלל פרמטרים נוספים כמו קיום צלקת בטנית לאחר ניתוחים ישנים (כיס מרה, קיסרי) או הימצאות בקע ועוד. כל אותם משתנים משפיעים על מורכבות הניתוח ומשך זמן הניתוח.

תוך כמה זמן מתאוששים מהניתוח ורואים תוצאות?

הניתוח עצמו מבוצע לרוב תחת הרדמה כללית, אם כי במקומות מסוימים ניתן לבצעו עם הרדמה אפידורלית תחושתית. משך הניתוח הוא כ-3 שעות במהלכו מבוצעת הסרת עודפי העור והשומן, הידוק שרירי הבטן ושאיבות שומן במידה ויש צורך. בסיום הניתוח לרוב מושארים נקזים, אלו הם צינורות המנקזים נוזלים מהחלל הניתוחי. נקזים אלו נשארים מספר ימים עד שכמות ההפרשות יורדת אז המנתח מוציא אותם פעולה שלא נלוות בכאב. מיד לאחר הניתוח לרוב נשארים לאשפוז לצורך השגחה עד לבוקר שלמחרת אז משתחררים הביתה.

צוות רפואי מבצע ניתוח. ShutterStock
הניתוח נמשך כ-3 שעות. רופאים מבצעים ניתוח/ShutterStock

בימים הראשונים להחלמה, ההליכה היא מעט שפופה בשל המתח על הבטן התחתונה אך זה משתפר בימים הראשונים. תלוי בסוג העבודה לרוב ניתן לחזור לעבודה כבר כעבור שבועיים מזמן הניתוח, יחד עם זאת יש להימנע ממאמצים למשך שישה שבועות. ישנם כאבים בימים הראשונים לאחר הניתוח אך הם לרוב נסבלים ומגיבים היטב לאקמול או אופטלגין, המטופלים נדרשים ללבוש חגורת בטן אלסטית משך 6 שבועות.

מתי נראה תוצאה סופית? מרבית הנפיחות ושטפי הדם נעלמים בשבועיים הראשונים, אך עדיין קיימת בצקת למשך מספר חודשים. כמו כן, הצלקות משתנות במהלך שישה חודשים עד שנה.

מה לא ישתפר לאחר מתיחת הבטן ושאיבת השומן? אם קיימת מלאות בטנית (שומן תוך בטני) הוא לא ישתנה, והבטן תהיה במראה תפוח גם לאחר הניתוח, סימני מתיחה בעור (סטריות) משנות את מיקומן ואת מראן אך נשארות, צלקות ישנות שלא הוסרו באזור הבטן התחתונה גם הן תשנה מיקום אך תשארנה. כדי להוריד שומן תוך בטני הדרך היחידה היא ירידה במשקל, ולטיפולים בצלקות וסימני מתיחה קיימים מגוון רחב של טיפולים אחרים.

ד"ר אביב קרמר הוא מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully