וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת שתלי הסיליקון: מה זה בדיוק ואת מי זה צריך להדאיג?

ד"ר אביב קרמר, מאמר אורח

28.10.2020 / 13:35

אף שרופאים עדיין לא בטוחים אם היא אמיתית, מחלת שתלי הסיליקון זכתה ללא מעט תהודה בשנתיים האחרונות. מה התסמינים שקשורים בה ומה חשוב שנשים ידעו לגבי שתלי סיליקון נכון להיום?

מדידה לקראת ניתוח אסתטי בחזה. ShutterStock
אילו מחלות עלולות להיגרם כתוצאה מנוכחות של שתלי סיליקון בגוף? הגדלת חזה/ShutterStock

בשנה האחרונה הנושא של מחלות שנגרמות כתוצאה מנוכחות של שתלי סיליקון בגוף עלה לתודעה. נשים רבות שבחזן הושתלו שתלים מהסוג הזה התמודדו פתאום עם השאלה - האם השתלים מסכנים את בריאותן? לטובת מי שלא יוכל לצלוח את כל הכתבה אסכם - אם בתי היתה רוצה לעשות ניתוח שבו נעשה שימוש בשתלי סיליקון הסיבה היחידה שהייתי מנסה למנוע זאת מבעדה היא היותה יפה ומושלמת כמו שהיא. הסבירות לחלות במחלות המפורטות בכתבה זו בטלות בשישים (ואפילו בשישים אלף) מדובר בסיכון אפסי לעומת סיכונים אחרים שאנחנו לוקחים בחיינו.

הסבירות להיכנס לרכב ולעבור תאונה קטלנית גבוה אלף מונים, הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים הינו 1 ל-8 ועדיין אנחנו לא הולכים ומבצעים כריתות שד מניעתיות לכל הנשים כאמצעי זהירות. וחשוב לדעת שנכון להיום, למרות ההד התקשורתי העצום שקיבלו תופעות אלו, לא קיימת המלצה באף מדינה בעולם הקוראת לנשים עם שתלי סיליקון כאלו או אחרים להוציא את השתלים כאמצעי מניעה.

נטלי דדון. רפי דלויה
דיברה בפומבי על ההחלטה שלה להוציא את שתלי הסיליקון מהחזה. נטלי דדון/רפי דלויה

העדכון האחרון של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בנושא סיכונים בריאותיים הנובעים משתלי סיליקון יצא בחודש אוגוסט 2020 והוא מתייחס לשני מצבים שונים: סרטן מסוג לימפומה (BIA-ALCL) המשוייך לשתלי סיליקון, ו"מחלת שתלי הסיליקון" (BREAST IMPLANT ILNESS - BII).

סרטן לימפומה המשוייך להמצאות שתלי סיליקון - בעדכון זה נאספו נתונים מכל העולם ונספרו סך הכל 733 מקרים של לימפומה מסוג זה, 36 מהם הסתיימו במוות. במהלך השנה האחרונה התווספו 160 מקרים חדשים ושלושה מקרי מוות.

חשוב לציין כי ברוב המכריע של המקרים הללו היה מדובר בשתלים בעלי מעטפת מחוספסת, ורק ב-28 מקרים השתלים שהיו בזמן גילוי הגידול היו בעלי מעטפת חלקה. מתוך 28 מקרים אלו רק ל-10 חולות היה זה ניתוח ראשון ולאחת היה שתל חלק אחר לפני. זאת אומרת שבוודאות ידוע על 11 מקרים של שתלים חלקים בכל העולם (מתוך 733 מקרים) שבהם התפתח גידול מסוג לימפומה לאחר הכנסת שתל עם מעטפת חלקה. וחשוב לציין גם שמותחני רקמות - המשמשים לרוב בשחזורי שד, לא נקשרו להופעת הסרטן הזה כלל.

שתלי סיליקון לחזה. ShutterStock
רוב מקרי הלימפומה המשוייכים לשתלים, היו במקרים של שתלים עם מעטפת מחוספסת. שתלי סיליקון לחזה מסוגים שונים/ShutterStock

למרות שלימפומה המשוייכת לשתלי סיליקון מתרחשת כמעט באופן בלעדי במנותחות שבגופן הושתלו שתלים עם מעטפת מחוספסת, עדיין ישנם יתרונות לא מבוטלים לשימוש בשתל מחוספס. כך למשל שתלים מחוספסים מורידים משמעותית את הסיכון לייצר סביבם מעטפת נוקשה (קפסולה) אשר מהווה את אחד הסיבוכים היותר שכיחים ומציקים לאחר ניתוחי הגדלת חזה או שחזור שד. כמו כן השתל המחוספס מתקבע טוב יותר מזה החלק.

המחלה השנייה שמוכרת בהקשר של שתלי סיליקון היא מחלת שתלי סיליקון - שגורמת לחולשה, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי מפרקים ועוד שלל תלונות שונות.

בשלהי 2018 נציגים מטעם שני דפי פייסבוק פופולריים בארה"ב העונים לשם "מחלת שתלי הסיליקון וטיפול" ו"קבוצת תמיכה בקורבות שתלי הסיליקון" הציגו אלפי תלונות של נשים ששיתפו בקבוצות הללו את התסמינים שהן חוות, רבים מהתסמינים הללו חזרו על עצמם. מנהלי הקבוצות פנו מיוזמתם עם הנתונים אלו ל-FDA בבקשה לבצע מחקר מדעי ארוך ומקיף שיבחן את הנושא בצורה מדעית.

אישה מתלבטת בין שתלי סיליקון לחזה. ShutterStock
אפשר לעשות הגדלת חזה גם בשיטה של הזרקת שומן. אישה מתלבטת בין שתלי סיליקון שונים/ShutterStock

בשלב זה, עדיין אין קונצנזוס בקהילה הרפואית האם מחלת שתלי הסיליקון היא מחלה אמיתית. ה-FDA אוסף נתונים באופן שוטף לגבי מחלה זו, ורק במהלך התקופה של שנת 2019 הוא ליקט כ-2,500 דיווחים על סימפטומים ותופעות מטרידות שדווחו על ידי נשים שעברו ניתוח להשתלת שתלי סיליקון, ועשויים להתאים למחלת BII (לשם השוואה, ב-10 השנים שקדמו לכך נאספו כאלף דיווחים כאלה בלבד).

הזינוק האדיר הזה בדיווחים קשור כנראה לעליה משמעותית בחשיפה ובמודעות מוגברת בקרב האוכלוסייה למושג זה, בין השאר בשל פעילותן של קבוצות הפייסבוק המוקדמות לנושא. ה-FDA מציין באופן מפורש כי לא נמצאה הוכחה מדעית חד משמעית המצביעה על קשר מובהק בין התסמינים והתופעות המדווחות להימצאות שתלי הסיליקון. אך עם זאת, מתוארים מקרים בהם היתה הפוגה מוחלטת של התלונות לאחר הוצאת השתלים.

יש גם פתרונות אחרים

מטופלות שהמידע שידוע ובעיקר זה שעדיין אינו ידוע, לגבי שתלי סיליקון מהווה עבורן חסם, צריכות לדעת שקיימים גם פתרונות אחרים. ניתן לבצע הגדלת חזה בשיטה של הזרקות שומן (אם יש מאיפה לקחת), ובשחזורי שד קיימות שיטות המשתמשות ברקמה עצמית ללא צורך בסיליקון. לא כל השיטות מתאימות לכל אחת, אך בייעוץ ובדיקה של רופא מומחה לכירורגיה פלסטית ניתן לתפור את הפתרון הטוב ביותר לכל אחת.

אם את קוראת את הכתבה ויש לך שתלי סיליקון, הסירי דאגה מליבך. אין כל המלצה לרוץ ולהוציא אותם, המשיכי להנות מהם. אם מופיעים תסמינים כמו נפיחות פתאומית בשד (אפילו בחלוף הרבה שנים מהניתוח) או אם יש תלונות גופניות אחרות - פני לרופא המשפחה לבירור הסיבה. יש מגוון רחב של סיבות נפוצות שיכולות לגרום לתסמינים ואפשר לשלול, לפני שרצים להאשים את שתלי הסיליקון.

ד"ר אביב קרמר הוא מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully