וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קרמים באמת יכולים להעלים קמטים?

ד"ר אביב קרמר, מאמר אורח

12.10.2020 / 13:41

בכל הקשור לטיפוח יש המון מיתוסים ואמונות שגויות, אז החלטנו לבדוק עם רופא מומחה עד כמה קרמים באמת מסייעים לעור, האם אבקת קולגן תעשה אותנו צעירים יותר ואיך הזרקות בדיוק עובדות

אישה מורחת קרם. Giphy
יש לנו הרבה יותר זמן לקרמים עכשיו, אז בואו נבין אם הם עובדים. אישה מורחת קרם/Giphy

בשנים האחרונות יש הרבה יותר אפשרויות לטיפול וחידוש העור שלנו. קיימות שלוש שיטות מרכזיות לשפר את מראה ואיכות העור - מקומית (מריחת קרמים), סיסטמית (תוספי מזון) וישירות לתוך העור (הזרקות של חומרים שונים). כיצד עובדת כל אחת מהדרכים האלה וכמה היא באמת יעילה?

קרמים

ראשונים הופיעו הקרמים. ישנם סוגים והרכבים שונים של קרמים המעניקים אפשרות לטפח את איכות העור ולשפר את מראהו. החברות המייצרות את הקרמים מסבירות כי מתן לחות והזנה של רכיבים שונים בשיטה של מריחה על גבי העור יעניקו לעור חיוניות ומראה טוב יותר. ישנם קרמים עם חומרים פעילים, למשל כאלה המכילים חומרים הגורמים להבהרה של העור, ובשנים האחרונות מוצרי איפור מכילים גם מקדמי הגנה מפני נזקי השמש.

הפתיע אותי לשמוע מטופלות רבות ששואלות על קרמים שנטען בפניהן כי יתנו להן נפח וכי הם מייתרים את הצורך בהזרקות, מה שכמובן מופרך לחלוטין. בשל מבנהו המיוחד של העור הבנוי משכבות, כאשר השכבה השטחית ביותר (השכבה הקרנית - זו שבאה במגע עם הסביבה שלנו) הינה בעלת מבנה נוקשה כמו גג רעפים המעניק מחסום דחוס שכל ייעודו הגנה ומניעת חדירת חומרים מבחוץ - היכולת להחדיר חומרים לשכבות העמוקות יותר מתחת לשכבה הקרנית היא מוגבלת ביותר. מה שכן, אין שום ספק שהקרמים תורמים למניעת יובש ונזקי שמש, דברים שהוכחו מחקרית כפוגעים באיכות ומראה העור.

תזונה ותוספים

השיטה הטובה ביותר והטבעית ביותר לטיפוח העור היא דיאטה בריאה עשירה בוויטמינים ומינרלים, ושתייה מרובה של מים. כל אותם חומרים שתאי העור זקוקים להם על מנת ליצור מבנה בריא וחזק קיימים במוצרי מזון זמינים, ועל ידי צריכה שלהם הם יעשו דרכם ויגיעו לכל קצוות הגוף, בין היתר גם לעור. שתייה מרובה של מים (לפחות 3 ליטרים ביום) תיספג במערכת העיכול, ומשם דרך הדם בדיפוזיה תעשיר את העור בלחות.

ומה לגבי תוספי מזון כדוגמת כדורי קולגן הכל כך פופולריים? קיימים מחקרים בנושא, אולם מרביתם התבצעו במימון החברות המייצרות את אותם תוספים, כך שמהימנותם מוטלת בספק. מספר מחקרים שבדקו תכונות עור שונות כגון חוזק וגמישות הדגימו מידת מה של שיפור אצל אלו שצרכו תוספים אלו, אולם קיימים גם מחקרים בלתי תלויים שלא מצאו כל הבדל. מה שברור ונבדק הוא שהקולגן מתפרק במערכת העיכול ורסיסים שלו הם אלו שעוברים במחזור הדם, מחקרים (ממומנים) בבעלי חיים הדגימו שרמות גבוהות של רסיסים אלו תרמו לשיפור באיכות העור. אותם חלקיקי חלבון עשויים משרשראות חומצות אמינו, אולם התאים המייצרים קולגן בעורנו יודעים לייצרו מחומרי גלם הקיימים במזון רגיל.

אבקת קולגן בקפה. ShutterStock
עדיף שתשתו עוד כוס מים. אבקת קולגן בקפה/ShutterStock

כך שניתן לסכם שעדיין לא נעשה מספיק מחקר המראה בצורה חד משמעית יתרון לצריכת תוספים אלו על פני תזונה שעשירה בחלבונים המרכיבים קולגן, ויכול להיות שאלו שבשגרת חייהם התובענית לא מצליחים להקפיד על תזונה עשירה ומגוונת יכולים ליהנות מתוספי מזון אלו כדי לשפר את מרקם עורם. כך או כך, חשוב שהתזונה תכלול נוגדי חמצון ומגוון ויטמינים ומינרלים למשל - אגוזים, ירקות כתומים, פירות וירקות, דגים, עלים ירוקים, והרבה מאוד מים.

הזרקות

השכבה השטחית של העור - האפידרמיס, אינה מכילה כלי דם ומקבלת את הנוזלים וחומרי הגלם שלה בצורה של דיפוזיה מהשכבה העמוקה יותר הדרמיס. אז אמרנו שקרמים מוגבלים ביכולת שלהם לחדור לעומק, ותוספי מזון מוגבלים ביכולת שלהם להגיע מהדם לתאי העור השטחיים, אבל זו לא הבעיה היחידה. עם הגיל אספקת הדם נפגעת וגם היכולת של הדם להעביר לרקמות חמצן, נוזלים וחומרים אחרים. וכך, החלו להופיע טיפולים המחדירים לעור - לכל שכבותיו - חומרים שונים באופן ישיר, זאת אומרת הזרקה שלהם עם מחט או קנולה (צינורית עם קצה קהה ופתח צדי).

בוטוקס. ShutterStock
מעודדת ייצור קולגן וחידוש של העור. הזרקה למצח/ShutterStock

היום ניתן להזריק לשכבות השונות של העור (בעומקים שונים) לפי צורך, וכן לשלוט בכמות החומר - אם נרצה באזור מסוים יותר ובאזור אחר פחות. ניתן אף להזריק לשכבות העמוקות יותר של העור ואף מתחת לעור ובכך לייצר נפח ולשפר מראה קפלים וקמטים (חומרי מילוי). קיימים טיפולים רבים המשתמשים בשיטה זו, כגון הזרקת חומצה היאלורונית, הזרקת תאי גזע, הזרקת PRP (פלזמה עשירה בטסיות) וחומרים אחרים המעודדים ייצור קולגן וחידוש העור. מחקרים רבים הדגימו את ההשפעה החיובית של טיפולים אלו על איכות העור והוכיחו את הערך המוסף שלהם.

ד"ר אביב קרמר הוא מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully