וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון שפעת בתרסיס עלול לעשות אותנו חולים?

27.11.2020 / 7:22

המון אנשים מקבלים השנה חיסון שפעת בתרסיס, מה שיכול להסביר את מבול השאלות שקיבלנו על הבטיחות והיעילות של חיסונים אלה, בעיקר מצד הורים מודאגים. אז ביקשנו מד"ר עידן גורן לענות על כולן, ולהכריע - האם זה בטוח?

בווידאו: ממצאי דוח המבקר על רפואה בקהילה במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

חיסון שפעת חשוב לבריאות שלנו תמיד, והוא חשוב בעיקר השנה בשל החשש לחלות בקורונה ובשפעת במקביל. וזה לא ההבדל היחיד בחורף הזה - השנה גם חזר לחיינו החיסון נגד שפעת בתרסיס, לאחר שבשנים האחרונות לא הומלץ לשימוש. העובדה הזו משמחת ילדים רבים, אבל מדאיגה מאוד את ההורים שלהם, שחוששים שילדיהם מקבלים חיסון בינוני במקרה הטוב, או מסוכן במקרה הרע, רק משיקולים כלכליים.

לאחר שקיבלנו לא מעט שאלות על הבטיחות והיעילות של חיסוני שפעת בתרסיס, ביקשנו מד"ר עידן גורן, רופא הבית שלנו ואבא מסור, לאסוף את המידע העדכני והנכון ביותר על חיסוני תרסיס, כדי שנוכל לדעת אם באמת מדובר באופציה טובה.

איך עובד חיסון שפעת בתרסיס?

החיסון כנגד שפעת בתרסיס אינו חיסון חדש, אף שבשנים האחרונות לא היה בשימוש. בשונה מהחיסון בזריקה שמכיל חלקיקי נגיף, החיסון בתרסיס מכיל נגיף שפעת חי מוחלש. החיסון מוביל לתגובה חיסונית כנגד הנגיף המוחלש, אך מבלי לגרום לתסמינים של שפעת. יחד עם זאת, הוא עשוי לגרום לנזלת ולגודש באף.

עוד בוואלה!

התופעה המוזרה שיכולה לקרות אחרי מחלות חורף

לכתבה המלאה

למה המון אנשים חוששים מחיסונים בתרסיס?

החיסון לא הומלץ בשנים האחרונות, אבל פתאום שב לשוק, וזה מעורר ספקנות וחששות אצל הורים רבים. חיסון נגד שפעת בתרסיס היה בשימוש סדיר עד לפני שנת 2009, השנה שבה התרחשה התפרצות של שפעת החזירים (H1N1). לאחר ההתפרצות, מחקרים הראו כי החיסון בתרסיס לאף אינו יעיל כנגד הזן הספציפי H1N1, ולכן הוא לא הומלץ בין השנים 2016 עד 2018. לאחר שרכיבי החיסון עודכנו, הרשויות הבינלאומיות ובראשן המרכז למניעה ובקרה של מחלות האמריקני, שינו את ההמלצות. השנה, החיסון הזה מומלץ בדיוק כמו חיסון בזריקה.

למי מתאים החיסון בתרסיס?

החיסון בתרסיס מתאים לאנשים בריאים, ללא אסתמה, בגילאי שנתיים עד 49. החיסון החי המוחלש לא מומלץ לנשים בהיריון, לילדים בגילאי בני שנתיים עד ארבע הסובלים מאסתמה, ולאנשים עם מצבים רפואיים שגורמים לפגיעה בתפקוד של מערכת החיסון, או שנוטלים תרופות שפוגעות במערכת החיסון. ישנם מצבים נוספים בהם החיסון אינו מתאים, ולכן כדאי לדון במצבכם הרפואי לפני התחסנות בקופת החולים.

זריקה. Giphy
יש מצבים שבהם עדיפה זריקה. חיסון שפעת/Giphy

ומה לגבי תופעות לוואי?

תופעות לוואי אפשריות כוללת בין היתר גודש באף, נזלת, שיעול וחום. ישנם גם דיווחים על תופעות דמויות מחלה ויראלית כדוגמת כאבי שרירים, כאבי בטן, שלשול או הקאות. חשוב לציין כי תופעות לוואי אלה יכולות להופיע גם לאחר זריקה וגם לאחר תרסיס, כאשר הנזלת והגודש באף והשיעול יותר אופייניים לתרסיס.

האם חיסון שפעת בתרסיס מגן עלינו כמו חיסון בזריקה?

באופן כללי, אין מספיק ראיות שמוכיחות יעילות גבוהה יותר לחיסון בזריקה או בתרסיס, ולכן שתי צורות המתן נחשבות יעילות באותה מידה. מחקרי עבר הצביעו על כך שיעילות החיסון בתרסיס דומה לזה שבהזרקה.

באשר ליעילות הכללית של חיסון שפעת, ידוע שחיסוני שפעת משתנים ביעילותם מדי שנה. המרכז האמריקני למניעה ובקרה של מחלות קובע אילו זני שפעת נכנסים לחיסון בהתבסס על הסוגים שזוהו בעונות החורף באזורים אחרים בעולם. השיטה הנוכחית מובילה לחיסון שמידת היעילות שלו נעה עד סביב 50-60 אחוזים.

יש לחיסון בתרסיס יתרון על פני זריקה?

במדינות רבות בעולם המערבי עיקר הפופולריות של החיסון בתרסיס מגיע דווקא מצד ההורים לילדים. במחקר אמריקני שהתבסס על שאלונים של קרוב ל-40 אלף הורים לילדים שחוסנו כנגד שפעת, עולה שכמחצית מההורים העדיפו חיסון בזריקה ומחצית בתרסיס. הסיבות העיקריות להעדפת חיסון בתרסיס על ידי הורים היו פחד של הילד ממחטים או הכאבים שכרוכים בזריקה, הקלות היחסית של המתן, המהירות והנוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully