וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיף הקורונה נשאר בריאות של חולה גם חודש לאחר מותו

חוקרים הצליחו למצוא שרידים חיים של נגיף הקורונה ברקמות הריאה של אדם שמת 27 ימים קודם לכן. לדבריהם, לממצא הזה יש השלכות חשובות על האופן שבו יש לטפל בגופות ובדגימות במעבדה

בווידאו: מתנדבי זק"א ישראל בחלוקת מזון בתקופת הקורונה/מערכת וואלה! NEWS

נגיף הקורונה יכול לשרוד ברקמות אנושיות גם חודש לאחר המוות - כך גילו לאחרונה מדענים. חוקרים מבריטניה ביצעו נתיחה לאחר המוות בגופתו של אדם שמת מ-Covid-19 27 יום לאחר מותו ומצאו נוכחות של נגיף הקורונה בריאות שלו. זאת למרות הזמן הרב שחלף ולמרות שבדיקת מטוש שדגמה את אפו וגרונו וגם היא נערכה לאחר המוות יצאה שלילית.

לדברי החוקרים, שפרסמו מאמר על המקרה בכתב העת BMJ Case Reports לתגלית יש "השלכות משמעותיות על האופן שבו יש לטפל בדגימות מעבדה שמכילות או עשויות להכיל את הנגיף וכן על אופן הטיפול בגופותיהם של קורבנות הקורונה". הם קראו לבחון מחדש את הפרוטוקולים של שני התהליכים הללו לאור ממצאיהם.

הנגיף נמצא בריאותיו של אדם בשנות ה-50 לחייו שמת לאחר שנדבק בקורונה והגיע לבית החולים במצב של דום לב. התיק הרפואי שלו הצביע על כך שהוא חלה ב-Covid-19, משום שהוא סבל מחום וקוצר נשימה במשך 10 ימים, אולם בדיקת מטוש שנערכה לו חזרה שלילית לקורונה. בגלל ההיסטוריה הרפואית שלו החליטו בביה"ח לערוך לגופתו נתיחה לאחר המוות, במהלכה נטלו דגימות מטוש ישירות מתוך רקמות הריאה שלו - ואז התקבלה תשובה חיובית לנגיף.

צוותים רפואיים מפנים גופות של אזרחים בניו יורק שנפטרו מנגיף הקורונה. 10 באפריל 2020. רויטרס
צוותים רפואיים ממוגנים מפנים גופות של קורבנות קורונה בבי"ח בניו יורק, אפריל 2020/רויטרס

"זאת הוכחה לכך שניתן לאתר את הנגיף ברקמות מתות גם חודש לאחר המוות" - כתבו החוקרים. אולם, עדיין לא ידוע בדיוק כמה זמן יכול הנגיף לשרוד בגופות והאם הוא יכול להיות מדבק גם במצב הזה. בחודש אפריל דווח בכתב העת Journal of Forensic and Legal Medicine, על חוקר מקרי מוות שנדבק בקורונה מגופה שניתח. אולם, מאוחר יותר המגזין משך את פרסום המאמר הזה, משום שעלו ספקות לגבי האם הגופה אכן היתה מקור ההדבקה.

בחודש מאי, מת'יו קוסי, וירולוג ואימונולוג מאוניברסיטת צפון קרוליינה, התייחס בריאיון לסוגיית זמן ההישרדות של נגיף הקורונה בגופות של קורבנות המגיפה. הוא אמר אז כי ברגע שהגוף מת, הנגיף לא יכול לשכפל את עצמו יותר, אבל הוא יכול להישאר מדבק בתוך הרקמות לזמן מסויים. כך לדבריו. כמה זמן הוא יישאר מדבק? זה כבר תלוי בכל מיני גורמים, למשל - איזו רקמה נגועה ובאילו תנאים הרקמה עצמה או הגופה הוחזקו.

עובדי כללית לוקחים בדיקות קורונה, מודיעין עילית. 22 בספטמבר 2020. יוסי אלוני, פלאש 90, פלאש 90
השלכות חשובות על הפרוטוקולים לטיפול בגופות ובדגימות מעבדה בעת הנוכחית. עובדי קופ"ח כללית נוטלים דגימות קורונה במודיעין עילית, ספטמבר, 2020/פלאש 90, יוסי אלוני, פלאש 90

בחודש שעבר פורסמו ממצאים ראשוניים ממחקר שבדק את גלגלי העיניים של קורבנות קורונה ומצא נוכחות של הנגיף SARS-CoV-2 שם לאחר המוות ברקמות שנלקחו מעיניהם של 10 תורמים. החוקרים שערכו את המחקר הזה אמרו שהממצאים מדגישים את החשיבות של בדיקות סקר לקורונה עבור תורמי איברים. אם כי, בשלב זה עדיין לא ברור בצורה ודאית שניתן להידבק בנגיף כתוצאה מהשתלה.

באשר למחקר החדש, החוקרים אמרו שהם סבורים שזו הוכחה ראשונה לכך שהנגיף יכול לשרוד בגוף המת 27 ימים. "סביר להניח שהנגיף שורד למשך זמן מסויים בגופות", סיכמו החוקרים, "ולכן ישנו צורך אמיתי במיגון אישי עבור מי שבאים במגע עם גופות של קורבנות קורונה ובכלל, במיוחד במהלך בדיקות שנעשות לאחר המוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully