וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חום הגוף הממוצע צונח, ואף אחד לא ממש יודע למה

חום הגוף הממוצע נקבע באמצע המאה ה-19 על 36.6 ומאז הוא בירידה מתמדת. למה זה קורה? מה זה אומר על הבריאות שלנו? והאם התשובה נמצאת בידי שבט נידח ביערות האמזונס של בוליביה?

צילום של אנשים במצלמה תרמית שמראה את חום הגוף שלהם. ShutterStock
חום הגוף האנושי נמצא במגמת ירידה מתמדת. מצלמה תרמית שמציגה את חום הגוף של אנשים/ShutterStock

באמצע המאה ה-19 הרופא הגרמני קרל ריינהולד אוגוסט וונדרליך החליט לברר ולקבוע מהו חום גוף תקין בבני אדם. הוא סבר (בצדק) שחום מעל דרגה מסויימת הוא תסמין של מחלה, ולא מחלה בפני עצמה. ד"ר וונדרליך יצר טבלאות של חומי גוף ממוצעים והנהיג את השימוש בהן בבית החולים בטובינגן, שאותו ניהל.

וונדרליך התבסס על עבודתם של רופאים צרפתים שהוכיחו שאיזורים בגוף שיש בהם דלקת חמים יותר משאר הגוף ומצאו שהטמפרטורה הממוצעת של גוף האדם היא 36.9 מעלות צלזיוס (98.5 פרנהייט), וביקש לחדד עוד יותר את מחקרם ולבסס אותו כעובדה מדעית ורפואית. הוא השתמש במדחום באורך כ-30 ס"מ (רק נרגיע ונספר שהוא שימש למדידת חום בבית השחי, ולא במקום אחר), כדי למדוד את חום גופם של 25,000 מטופלים וביצע יותר ממיליון מדידות.

בשנת 1868 פרסם וונדרליך את ממצאיו וקבע כי חום הגוף האנושי הממוצע הוא 37 מעלות צלזיוס (98.6 פרנהייט). לממצאים הללו נוסף עוד מידע עם השנים, וכיום אנחנו יודעים שחום הגוף משתנה לאורך שעות היממה, הוא נוטה להיות נמוך יותר בבוקר ומגיע לשיא בסביבות השעה שש בערב. וכמו כן, שישנם הבדלים בטמפרטורת הגוף בין נשים וגברים.

יד אוחזת באקדח מדחום שעל הצג שלו מופיעה המדידה 37.9 מעלות צלזיוס. ShutterStock
ירידה של 0.02 מעלות בכל עשר שנים - זה לא נשמע הרבה, אבל זה מצטבר. אקדח למדידת חום מציג טמפרטורה של 37.9 מעלות/ShutterStock

אולם בזמן שחלף מאז הממצאים של וונדלריך וממשיכי דרכו, מדענים הבחינו בתופעה מעט משונה - נדמה שחום הגוף הממוצע נמצא במגמת ירידה. מחקר שנערך בשנת 2017 בבריטניה ניתח למעלה מרבע מיליון מדידות חום של 35,000 מטופלים מצא שחום הגוף הממוצע שנמדד בפה עמד על 36.6 מעלות צלזיוס. ומחקר שפורסם בתחילת השנה הנוכחית הראה שחום הגוף הממוצע בארה"ב יורד בהתמדה בשיעור של כ-0.02 מעלות צלזיוס בכל עשור מאז 1860.

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Science Advances, מצא משהו אפילו מוזר יותר - חום הגוף של בני שבט צימאנה, שבט ילידי שחי באמזונס בבוליביה ומפורסם בבריאותו המצויינת, צונח בחדות - בשיעור של 0.05 מעלות מדי שנה מאז שהחוקרים החלו למדוד אותו בשנת 2001. החוקרים ניתחו את תיקיהם הרפואיים של 5,500 מבני השבט בין השנים 2002-2018. החוקרים ניטרלו מהנתונים גורמים שעשויים היו להשפיע על חום הגוף (זיהומים למיניהם, BMI גבוה וכו') ומצאו שבתוך פחות משני עשורים חום הגוף הממוצע של בני הצימאנה ירד בשיעור דומה לירידה שנרשמה בארה"ב לאורך שתי מאות שלמות.

נשים משבט הצימאנה ביערות האמזונס בבוליביה. השבט מפורסם בבריאותו המצויינת. AP
אצל בני השבט הבריא בעולם, הירידה בחום הגוף אפילו חדה יותר. נשים משבט הצימאנה בבוליביה/AP

"לא משנה איך עשינו את החישובים, הירידה נותרה בעינה", אמר תומס קלארק, חוקר מאוניברסיטת סנטה ברברה, "אפילו כשצמצמנו את האנליזה לעשירון העליון של המבוגרים הכי בריאים בשבט עדיין ראינו ירידה בחום הגוף בשיעור הזה לאורך זמן". חום הגוף הממוצע כיום בקרב בני שבט הצימאנה הוא 36.5 מעלות צלזיוס. למה זה קורה?

"ייתכן שהירידה בחום הגוף קשורה לרפואה המודרנית ולעובדה שטיפול מיטבי ומתקדם זמין ליותר אנשים, וכתוצאה מכך ישנם פחות זיהומים קלים שמתמשכים לאורך זמן", אומר מייקל גורבן, מרצה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה. "אולם, אף שהבריאות הכללית השתפרה לאורך העשורים האחרונים, זיהומים הם עדיין עניין די נפוץ באזורים הנידחים בבוליביה. ולכן, הממצאים שלנו מצביעים על כך שהפחתה בשיעור הזיהומים לא יכולה להסביר לבדה את הירידה שנצפתה בחום הגוף האנושי", הוסיף.

הבריאות טובה יותר, החום נמוך יותר

החוקרים משערים שייתכן שהסיבה לירידה בחום הגוף היא שמצבם הבריאותי של אנשים, באופן כללי, הוא טוב יותר והגוף שלהם עובד פחות קשה בניסיון להדוף זיהומים, או שהזמינות של תרופות אנטיביוטיות וטיפולים אחרים נוגדי דלקת הפכו זיהומים לקצרים יותר. הם ציינו שהם הבחינו שבשנים הראשונות למחקרים, זיהומים בדרכי הנשימה גרמו לעלייה גבוהה יותר בחום הגוף מאשר כיום.

אישה חולה מחזיקה מדחום. ShutterStock
בריאות כללית טובה יותר, מיזוג אוויר ותרופות אנטיביוטיות - האם כל אלה הם הגורמים? אישה חולה מודדת לעצמה חום/ShutterStock

בשורה התחתונה, החוקרים לא הצליחו לזהות גורם מובהק אחד שנראה כאחראי לירידה בחום הגוף האנושי הממוצע, רק הסברים משוערים שייתכן שהשילוב של כולם יחד הוא זה שגרם לה.

סיבה נוספת שהעלה החוקר קראפט היא ש"יכול להיות שהגוף שלנו עובד פחות קשה לווסת את הטמפרטורה הפנימית שלו ביחס לטמפרטורה החיצונית משום שלרובנו יש מיזוג אוויר בקיץ וחימום בחורף. אף שחום הגוף של בני הצימאנה משתנה לאורך השנה ובהתאם לדפוסי מזג האוויר, הם לא עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים שעשויים להשפיע על הטמפרטורה שלהם כלל. עם זאת, יש להם כיום גישה נוחה הרבה יותר מבעבר לסוגים שונים של בגדים ולשמיכות חמות", אמר.

למרות שהם מתקשים לנעוץ את הסיבה שגורמת לירידה בחום הגוף, החוקרים סבורים שמעקב אחר חום הגוף הממוצע של אוכלוסיות שלמות עשוי להיות שימושי כסמן לבריאות הכללית של האוכלוסייה, בדומה לתוחלת חיים, למשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully