וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדידת חום בבוקר עלולה לפספס מחצית ממקרי הקורונה

המחקר הזה אמנם נערך על חולי שפעת, אבל קווי הדמיון לקורונה רבים מספיק כדי שניקח את המסקנות שלו ברצינות - עד מחצית מהחולים שיסבלו מחום בערב, לא יזוהו בבדיקת חום בבוקר. וזה מדאיג מאוד

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: מדידת חום בכניסה למוזיאוני הוותיקן לאחר הסרת הסגר באיטליה

בשגרת הקורונה החדשה של חיינו, מדי בוקר אנחנו מודדים לעצמנו ולילדינו חום, כדי לעדכן בהצהרת הבריאות שבלעדיה לא נוכל להיכנס למקום העבודה שלנו או לשלוח את הילדים למסגרות שחום הגוף שלהם תקין. אבל האם יכול להיות שדווקא אמצעי הבטיחות הזה טומן בחובו בעיה שעלולה לגרום לפספוס של עד מחצית ממקרי התחלואה? מסקנות של מחקר חדש שמגיע מארה"ב מצביעות שזה בהחלט עשוי להיות המצב.

המחקר נערך על חולי שפעת, מחלת חום ודרכי נשימה ויראלית לא בלתי דומה לקורונה, והחוקרים גילו שהסבירות שלחולי שפעת יהיה חום מעל הממוצע בשעות הבוקר, נמוך ב-44 אחוזים מהסיכוי שיסבלו מחום בשעות הערב או אחר הצהריים.

המחקר ניתח נתונים שנאספו לאורך עשור שלם מכ-300 אלף בני אדם שביקרו במחלקות לרפואה דחופה ברחבי ארה"ב. והמסקנה שלו היא שמדידת חום בבקרים כאמצעי שעליו מסתמכים לשלילת סיכון לקורונה, עלולה להחמיץ עד מחצית מהחולים ב-covid-19. זאת, למרות שהמחקר בחן נתונים של חולים שסבלו מחום בשל מחלת השפעת.

עוד בוואלה!

שקרים קטלניים: כמה אנשים מתו בגלל פייק ניוז על קורונה?

לכתבה המלאה
מדחום עם טמפרטורה מעל 38 מעלות. ShutterStock
אחד התסמינים הרשמיים של קורונה הוא חום מעל 38 מעלות. מדחום מראה טמפרטורה של 38.7 מעלות/ShutterStock

חום מעל 38 מעלות הוא אחד מהתסמינים המוכרים של Covid-19, ואם לא מזהים את התסמין בזמן זה עלול לגרום לכך שאדם חולה לא יאובחן וימשיך להסתובב ולהדביק אנשים נוספים בנגיף. בבתי חולים נהוג למדוד את חומם של המטופלים כעניין של שגרה, ובתקופה האחרונה שבה העולם כולו מתמודד עם מגיפת הקורונה, מדידת החום הפכה נפוצה גם במקומות עבודה, בתי ספר, מבנים ציבוריים ושדות תעופה.

החוקרים: יש למדוד חום פעמיים ביום

מחברי המחקר הנוכחי קוראים לאור המסקנות שלהם לשנות את ההנחיות כך שיורו על מדידת חום פעמיים ביום, וכן לפני ובתום טיסות ארוכות. "התוצאות של המחקר שלנו מצביעות על כך שמדידת חום בבוקר עשויה לפספס מגוון של מחלות חום", כתבו החוקרים בסיכום מחקרם. הם הוסיפו עוד כי מדובר במסקנות מדאיגות לאור העובדה שמדידות חום במקומות עבודה ובבתי ספר נעשות לרוב בשעות הבוקר.

לדברי החוקרים, "ההמלצה הקיימת היא לבצע מדידות חום פעם ביום בהגעה למקום העבודה או לבית הספר. אולם, תוצאות המחקר שלנו מראות שהבוקר הוא כנראה הזמן הכי גרוע לעשות את הבדיקה הזאת. יש לנו חשש שבדיקות חום בבוקר עלולות לפספס מקרים רבים של תחלואה (עד מחצית מהם) של אנשים שבערב כן יהיה להם חום לא תקין. ובכך, להרשות להם להמשיך להגיע לעבודה, לבית הספר ולהשתמש בתחבורה ואולי אפילו בטיסות".

הכניסה לבית הספר היסודי חופית בחיפה לאחר החזרה לשגרה, 5 במאי 2020. יואב איתיאל
מסקנות מדאיגות לאור העובדה שמדידת חום במקומות עבודה ובתי ספר נעשית בשעות הבוקר. מדידת חום בכניסה לבי"ס חופית בחיפה בבוקר, מאי 2020/יואב איתיאל

ההמלצה הרשמית של החוקרים בעקבות הממצאים היא לבצע שתי מדידות חום מדי יום, אחת מהן בשעות אחה"צ-ערב. ובדומה לכך הם ממליצים למדוד חום גם לנוסעים בטיסות ארוכות - הן לפני הטיסה והן בסופה.

החוקרים הודו גם כי הממצאים שלהם מבוססים על מדידות חום שנעשו בשיטות המסורתיות, ולא לוקחות בחשבון מדידות במכשירים בעלי רמת דיוק פחותה. בקטגוריה זו נכללות מצלמות תרמיות - כמו אלו שמותקנות ברוב שדות התעופה ו'אקדחי' מדידת חום, שאותם מכוונים למצח כדי למדוד חום ממרחק. מכשירים אלו אינם מודדים את טמפרטורת הליבה של הגוף, והם מספקים מעין ניחוש מלומד לגביה, שמבוסס על טמפרטורת העור.

מדידת חום בשדה התעופה אל-דוראדו בבוגוטה, קולומביה. רויטרס
לאמצעי מדידת חום ממרחק - כמו 'אקדחי מדחום' - יש רמת דיוק פחותה. מדידת חום לפעוט בשדה התעופה בבוגוטה, קולומביה/רויטרס

הנתונים שעליהם התבסס המחקר נאספו במהלך השנים 2002-2012, שבמהלכן היו מספר התפרצויות של נגיף השפעת, בהן גם מגיפת 'שפעת החזירים' של שנת 2009. בכל אחת מההתפרצויות שזוהו במחקר, חום (שהוגדר על ידי החוקרים כטמפרטורת גוף של יותר מ-38 מעלות) היה נפוץ פחות בשעות הבוקר. ניתוח הנתונים העלה ש-8:00 בבוקר היא השעה שבה הסבירות לחום היא הנמוכה ביותר, וכי הסבירות לחום עולה ככל שהיום מתקדם, ובמיוחד החל משעות אחה"צ. 22:00 בלילה היא השעה הממוצעת שבה החום מגיע לשיאו.

החוקרים הסבירו שלטמפרטורת הגוף יש נטייה לרדת בשעות הבוקר מסיבות שקשורות בשעון הצירקדי (השעון הפנימי של הגוף שאחראי על וויסותו בהתאם לשעות האור והחושך). כאמור, שפעת ו-Covid-19 נגרמות על ידי שני נגיפים שונים, אך יש להן מספר קווי דמיון: שתיהן מחלות מדבקות שפוגעות בדרכי הנשימה ויש להן תסמינים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully