וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 סימנים שמערכת העיכול שלכם לא עובדת כמו שצריך

אי אפשר להתעלם מזה שבשנה האחרונה הגוף שלנו מצוי במצוקה יתרה. אם זה חרדה, דיכאון, השמנה או נדודי שינה. כל התופעות האלה קשורות בצורה עקיפה וישירה למערכת העיכול שלנו, שגם היא איך לומר, ראתה ימים יפים יותר. כך תזהו אם יש לכם בעיה אמיתית בבטן

כאב בטן. ShutterStock
הבטן לא רגועה? גבק מחזיק את בטנו/ShutterStock

לא שהבטן שלכם צריכה תירוץ כדי לעבוד בצורה פחות טובה בתקופה הזו, אבל בעיות במערכת העיכול תופסות חלק גדול מחייהם של רבים, והן יכולות לגרום לסבל ממשי בכמה אספקטים.

בגדול, מערכת העיכול מאוכלסת על ידי אורגניזמים הנקראים מיקרוביום, הכוללים חיידקים, פטריות ואפילו נגיפים. למרות שזה נשמע די דוחה, זה למעשה ההיפך הגמור. חיידקי המעיים מבצעים פונקציות חשובות רבות בגוף, כולל סיוע למערכת החיסון, ייצור סרוטונין במוח, הפיכת אנרגיה מהמזון שאנו אוכלים וניקוי של הגוף.

לעיתים, נגרם חוסר איזון במערכת העיכול בין החיידקים הרעים לחיידקים הטובים. מצב זה נקרא דיסביוזה (dysbiosis), והוא עלול לגרום לכמה תופעות מטרידות. הנה כמה מהן:

הבטן שלכם לא רגועה
שלשולים, עצירות, נפיחות, בחילות וצרבות הם תסמינים קלאסיים לבעיות במערכת העיכול ובמעיים. ריפלוקס, מחלות מעי דלקתיות, תסמונת המעי הרגיז וקוליטיס נקשרו כולם לחוסר איזון במיקרוביום במערכת העיכול.

אתם משתוקקים למאכלים מסוימים
השתוקקות למאכלים, במיוחד ממתקים וסוכר, יכולה לסמן שיש לכם חוסר איזון של חיידקי המעיים. למרות שלא הוכח, ישנם מומחים הסבורים שאם ישנה צמיחת יתר של שמרים במערכת, דבר שעלול לקרות לאחר נטילת אנטיביוטיקה שיכולה להשמיד את כל החיידקים הטובים, אז צמיחת יתר של שמרים יכולה למעשה לגרום לכם לחשק מוגבר לסוכר.

בעיות בעור
היום כבר הקשר בין בריאות המעיים והעור הוא מבוסס וידוע. ואכן, פריחה בעור ואקזמה, יכולים להיות סימן לבריאות מעיים לקויה מכיוון שהם מתפתחים כאשר יש חוסר איזון בחיידקי המעיים שעלולים לפגוע בעיכול התקין של המזון ובספיגתו בגוף.

עלייה על משקל. ShutterStock
שוב המשקל שלכם עולה ויורד? גבר נשקל/ShutterStock

המשקל שלכם לא יציב
סוגים מסוימים של חיידקי מעיים יכולים לגרום לירידה במשקל או לעלייה במשקל, במיוחד כאשר הם מתיישבים במעי הדק, מצב הנקרא SIBO (צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק). יותר מדי חיידקים במעי הדק יכולים לפגוע בבריאות המעיים על ידי הפרעה לספיגת ויטמינים, מינרלים ושומן. תופעה זו דומה מאוד לתסמונת המעי הרגיז, ויש לעשות מספר בדיקות כדי לאתרה.

אתם סובלים מחרדה או דיכאון
בערך 80 עד 90 אחוז מהסרוטונין, נוירוטרנסמיטר המשפיע על מצב הרוח, ההתנהגות החברתית, השינה, התיאבון, הזיכרון ואפילו הליבידו, מיוצר במעיים. כאשר מייצרים פחות סרוטונין, זה יכול להשפיע לרעה על מצב הרוח, ובימים כאלה זה הדבר האחרון שאתם רוצים.

אתם לא ישנים מספיק טוב
מחסור בסרוטונין עלול בין היתר להוביל לנדודי שינה או קושי להירדם. עייפות כרונית ותסמינים של פיברומיאלגיה יכולים להיות קשורים גם לחוסר איזון בחיידקי המעיים. אגב, מדובר בתופעה שמזינה את עצמה, שכן הרגלי השינה שלכם משפיעים גם על בריאות מערכת העיכול ומומחים סבורים שתופעות כמו נפיחות בטנית, עצירות ושלשול קשורות בשינה לא טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully