פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ישנתם חרא? כך השינה משפיעה על היציאות שלכם

      עדיין לא ברור באיזה כיוון הקשר הזה עובד, אבל יש כבר לא מעט מחקרים שמצביעים על כך ששינה משובשת משפיעה לא רק על מה שקורה בראש שלכם ביום למחרת, אלא גם על מה שקורה במערכת העיכול שלכם ובשירותים

      אישה שוכבת ערה במיטה (ShutterStock)
      שינה גרועה עלולה להיות טריגר להתפרצויות של מחלות מעי. אישה סובלת מנדודי שינה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מחסור בשעות שינה זה משהו שכמעט כולנו סובלים ממנו על בסיס כזה או אחר (כמה מאיתנו יכולים להעיד שהם מקפידים על 8 שעות שינה מדי לילה?). לילה לבן, או לילה שבו פשוט לא הצלחתם לישון כמו שצריך יכול לשבש את כל השגרה ביום למחרת, אבל זה לא הדבר היחיד שזה עלול לשבש אצלכם.

      הרגלי השינה שלכם משפיעים גם על בריאות מערכת העיכול ומומחים סבורים שתופעות כמו נפיחות בטנית, עצירות ושלשול קשורות בשינה באופן כלשהו. הקשר הזה מובהק אף יותר בקרב הלוקים בתסמונת המעי הרגיז ויש מחקר שמצביע על כך שהפרעות בשינה מהוות טריגר להתקפים של מחלת מעי דלקתית. הפרעות שינה ושינה משובשת עלולות להשפיע לרעה גם על המערכת החיסונית, וכפועל יוצא מכך תיפגע גם בריאות מערכת העיכול.

      אישה בשירותים (ShutterStock)
      יכול להיות שזה עובד גם הפוך - בעיות עיכול גורמות לשינה משובשת. אישה בשירותים (אילוסטרציה: shutterstock)

      עם זאת, יש עדיין קצת חוסר בהירות בקהילה המדעית והרפואית באשר לשאלה האם מחסור בשינה או שינה גרועה יכולות להיחשב כגורם ישיר לבעיות ביציאות. לדברי ד"ר קייל סטאלר, גסטרואנטרולוג בבית החולים הכללי במסצ'וסטס ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הארוורד, אנשים שחיים עם אבחנה של מחלת מעי דלקתית או מעי רגיז יכולים בהחלט לחוש בשינויים ישירים במצב התחלואה שלהם בעקבות שינויים בדפוסי השינה שלהם. "שינה גרועה יכולה בהחלט להחמיר תסמינים של מחלות מעי שונות", אמר ד"ר סטאלר. והוסיף כי כמה לילות רצופים של שינה בלתי איכותית עלולים לגרור אחריהם עלייה בתופעות כמו כאבי בטן, שלשולים ויציאות לא אופטימליות (כדבריו) בימים הבאים אחריהם.

      אך הד"ר מוסיף גם כי אין להוציא מכלל אפשרות כי הקשר עלול לעבוד גם בכיוון ההפוך - קרי, שכאשר בעיות העיכול מסלימות והתסמינים הלא נעימים שמלווים אותם מחמירים, השינה נפגעת. אם התעוררתם באמצע הלילה כי אתם פשוט חייבים להתפנות, אין ספק שהשינה שלכם תושפע מזה.

      כאב בטן (ShutterStock)
      דילמה של ביצה ותרנגולת. אישה סובלת מכאבי בטן (אילוסטרציה: shutterstock)

      עד שיערכו עוד מחקרים בתחום הזה, שאלת הקשר בין קקי ושינה תוסיף להיות דילמת ביצה ותרנגולת. לדברי ד"ר סטאלר, מוטב לחשוב על הקשר בין איכות השינה ובין השפעתה על תפקוד מערכת העיכול כעל כפתור חוגה שמווסת את העוצמה מאשר כעל מתג הפעלה שיש בו רק אפשרות ON או OFF. "שיפור הרגלי השינה הוא אמצעי פוטנציאלי לשלוט בתסמינים של מערכת העיכול, ובמקרים של חולים במחלות מעי, זו עשויה אפילו להיות דרך לחסוך שימוש בתרופות במקרים מסויימים. יש לא מעט חולים במחלות האלה שמאוד מעוניינים באפיקי טיפול טבעיים למצב שלהם, וזה אחד מהם".

      כדי לנסות לשפר את הרגלי השינה שלכם, השתדלו להקפיד על תנאי שינה מיטביים, הכוללים חדר שינה חשוך, שקט וקריר ובעיקר - נקי ממסכים. גם אם לא תחושו בהשפעה ישירה ומיידית על מה שקורה אצלכם בשירותים, זה לכל הפחות יתרום להפחתת רמת הסטרס שלכם, וגם זה דרך אגב, גורם שמשפיע על תפקוד מערכת העיכול שלכם.