וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20% מעובדי רשת מזון חלו בקורונה, לרובם לא היו תסמינים

חוקרים בחנו 104 עובדים ברשת מזון בבוסטון וגילו שהסיכון שלהם להידבק בנגיף הקורונה ולהעביר אותו הלאה ללקוחות החנות גבוה במיוחד. "זה בהחלט מדאיג מאוד", אמרו החוקרים

בווידאו: עצמאים שורפים סחורה בתל אביב בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב/צילום: דנה ירקצי

בגל הראשון של הקורונה כולנו מחאנו כפיים לעובדים שנמצאים בחזית הקורונה ומסכנים את בריאותם. ובכן, על פי מחקר חדש נראה שלרשימת העובדים המוערכים האלה צריכים להצטרף גם עובדי המכולות ורשתות המזון, משום שגם הם נמצאים בסיכון גדול יותר להידבק ב-covid-19. לפי המחקר, העובדים שנמצאים בסכנה הגדולה ביותר הם אלו שצריכים להיות בקשר עם לקוחות.

על פי המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת לרפואה תעסוקתית וסביבתית, עובדי רשת המזון שנבדקו במחקר הפכו ל"מקור העברה משמעותי" של קורונה, וזאת מבלי שידעו זאת מכיוון שרובם הגדול היו ללא תסמינים.

החוקרים בחנו 104 עובדי רשת מזון בבוסטון במהלך חודש מאי. כל העובדים עברו בדיקת קורונה על ידי מטוש אף, ולפי התוצאות 20 אחוזים מהם היו חיוביים לקורונה. לפי החוקרים, מדובר בשיעור הדבקה גבוה משמעותית ביחס לקהילות אחרות באותה סביבה. מתוך הנבדקים, אלו שעבדו מול לקוחות היו בסיכון גבוה פי חמישה לחלות בקורונה ביחס לעובדים בתפקידים אחרים.

סוג של מפיצי-על

הממצא המדאיג ביותר במחקר היה ששלושה מתוך ארעה נבדקים שנמצאו חיוביים לקורונה היו ללא תסמינים. "בהחלט הופתענו לראות שיש כל כך הרבה אנשים א-סימפטומטיים", אמר ד"ר ג'סטין יאנג, חוקר בבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד שעבד על המחקר, "זה בהחלט מדאיג מאוד מכיוון שזה אומר שעובדי חנויות מכולת קמעונאיות נחשפים ללקוחות ומשמשים כמתווך לנגיף - כמעט כמו מפיצי על".

עובדי ניקיון מחטאים סופרמרקט בצפת 16 במרץ 2020. דוד כהן, פלאש 90, פלאש 90
"קולם לא נשמע". עובדי ניקיון מחטאים סופרמרקט בצפת/פלאש 90, דוד כהן, פלאש 90

חשוב לציין כי העובדים שנבדקו במחקר הזה נקטו באמצעי הזהירות המתבקשים כדי להישאר בריאים. כמעט כולם, 91 אחוזים, אמרו שהם עטו מסיכת פנים בעבודה ו-77 אחוזים אמרו שהם עטו מסיכות גם מחוץ לעבודה. עם זאת, רק 66 אחוזים אמרו כי הם מסוגלים ליישם ריחוק חברתי באופן עקבי בעבודה.

סוגיית הריחוק החברתי השפיעה לא רק על בריאותם הפיזית של עובדי הרשת, אלא גם על בריאותם הנפשית. החוקרים גילו כ 24 אחוזים מהעובדים סבלו מחרדה, ו-8 אחוזים נמצאו כסובלים מדיכאון. מחברי המחקר ציינו כי מי שסוג העבודה שלו אפשר לו ריחוק חברתי, הושפע פחות מחרדה ודיכאון בהשוואה לעמיתיהם. הסיבה לכך היא שעובדים שמשרתים לקוחות לא באמת יכולים לשמור על מרחק של 2 מטרים, מה שמוסיף המון סטרס לעבודה שלהם.

16,300 עובדי מכולת חלו בקורונה

לפי ארגון העובדים הבינלאומי למזון ולעובדים מסחריים, לפחות 108 עובדי מכולת מתו ויותר מ-16,300 נדבקו או נחשפו ל-covid-19. לדברי החוקר ד"ר יאנג, שיעורי ההדבקה במגזר הזה אכן גבוהים מיתר המקצועות. לשם השוואה, מחקר קודם שנערך על הדבקה ב-Covid-19 בקרב עובדי שירותי הבריאות ההולנדים מצא כי השיעור שם היה כ-10 אחוזים.

גבר עורך קניות בסופר עם מסיכה. ShutterStock
אי אפשר באמת לשמור ככה על מרחק. גבר עורך קניות בסופר עם מסיכה/ShutterStock

אף שמחקר זה מוגבל משום שהוא מתבסס על כמות קטנה של נבדקים, יאנג אמר כי הוא מקווה שזה ידרבן את הרשויות ואת בעלי החנויות לספק הכוונה טובה יותר, בדיקות שגרתיות ואמצעי מיגון לעובדי רשתות המזון. "אנו מקדישים זמן רב לדבר על עובדי שירותי הבריאות, והם חשובים, אך חסרים לנו הרבה מחלקי הפאזל אם איננו מסתכלים על חשיפה של עובדים מסקטורים אחרים", אמר יאנג, "קולם ממש לא נשמע. חשבתי שחשוב להוציא את זה לאור כך שסוכנויות ממשלתיות ובעלי חנויות יוכלו לשים לב לכך ולראות שהם צריכים להגן יותר על עובדיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully