וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם דקה מדביקה: ההדבקה בקורונה מהירה יותר משנדמה לכם

מקרה הדבקה בבית כלא הוכיח לחוקרי ה-CDC שחולים ללא תסמינים יכולים להדביק אדם אחר בקורונה גם במפגשים קצרצרים של דקה, וכעת ההנחיות לגבי איתור מגעים ובידוד עתידות להשתנות

בווידאו: עימותים בהפגנה נגד הגבלות הקורונה ברומא/צילום: רויטרס

ככל שאנחנו מתרגלים לחיים לצד מגיפה, רבים מאיתנו מתנחמים במחשבה שככל שנצמצם מגעים עם אחרים ונקצר את האינטראקציות שלנו איתם לזמן המינימלי, הסיכון שלנו להידבק ב-Covid-19 יהיה נמוך יחסית.

אלא שתוצאות מחקר חדש של המחקר לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) מנפצות לנו גם את הבועה הקטנה הזאת. במחקר נמצא שניתן להידבק ולחלות גם לאחר שהות מאוד קצרה במחיצת נשאים של Covid-19. וכתוצאה מהממצאים הללו, החליטו ב-CDC לעדכן את ההנחיות שלהם לגבי מה שצריך לעשות לאחר חשיפה למישהו שאובחן כחיובי לנגיף.

אם בעבר ההנחיות הורו על בידוד למי ששהה בקרבת חולה קורונה (2 מטרים או פחות) למשך 15 דקות לפחות, החל מהיומיים שקדמו להופעת התסמינים של אותו חולה, כעת ההנחיות המעודכנות מדברות על זמן חשיפה מצטבר ולא זמן חשיפה רציף.

ההנחיה החדשה, שגם מכתיבה את האופן שבו הרשויות בארה"ב מנהלות את איתור המגעים של חולים מאומתים, אומרת שכל מי ששהה במצטבר לפחות 15 דקות בקרבת חולה מאומת בפרק זמן של 24 שעות - יהיה חייב בבידוד.

אישה וקופאית בסופר עם מסיכות. ShutterStock
"אפילו מספר מפגשים קצרצרים יכולים לגרום להדבקה". אישה ללא מסיכה וקופאית עם מסיכה בסופר/ShutterStock

השינוי בהנחיות של ה-CDC הגיע בעקבות דיווח על מקרה של סוהר בבית כלא שנדבק בקורונה לאחר סדרה של מגעים קצרים עם אסירים שבהמשך נבדקו ונמצאו מאומתים לקורונה. במהלך משמרת בת 8 שעות במתקן כליאה בוורמונט, לסוהר היו 22 אינטראקציות עם אסירים נגועים - כל אחת מהן נמשכה פחות מדקה, אך משכן המצטבר הגיע ל-17 דקות. וזה היה מספיק כדי לגרום לו להידבק ב-Covid-19.

"השינוי בהנחיות ממחיש שוב עד כמה חיונית היא ההקפדה על ריחוק חברתי. אפילו מספר מפגשים קצרצרים יכולים לגרום להדבקה", אמרה קייטלין ריברס, אפידמיולוגית שעובדת במרכז לבטיחות ובריאות ע"ש ג'ונס הופקינס, בריאיון לוושינגטון פוסט.

נדבק למרות המסיכה והכפפות

לאחר מקרה ההדבקה של הסוהר מוורמונט ב-28 ביולי, חוקרי ה-CDC ניתחו את צילומי מצלמות האבטחה של מתקן הכליאה וחישבו כמה דקות במצטבר מתוך 22 אינטראקציות קצרות שאירעו במשמרת שלו, הוא נחשף ל-6 אסירים שיום לאחר מכן התגלו כחולים ב-Covid-19.

במהלך כל החשיפה של הסוהר לאסירים הוא עטה מסיכת בד על פיו ואפו ומשקף מגן שהגן על עיניו. הוא גם עטה כפפות על ידיו כמעט כל הזמן הזה. אולם, הניתוח של חוקרי ה-CDC העלה שהאסירים לא תמיד עטו מסיכות במפגשים עם הסוהר. הם עטו אותן באינטראקציות שאירעו מחוץ לתאים שלהם, אך במפגשים שהתרחשו בפתח התאים שלהם או בחדר הפנאי של האסירים הם היו ללא מסיכות.

סוהר ואסיר עם מסיכות בכלא בפרגוואי. Jorge Saenz, AP
הסוהר עטה מסיכה כל הזמן, אך האסירים היו ללא מסיכות בחלק מהזמן. סוהר ואסיר עוטים מסיכות במתקן כליאה בפרגוואי/AP, Jorge Saenz

צילומי האבטחה הדגימו שהסוהר בן ה-20 לא שהה במשך 15 דקות רצופות בקרבת אף אחד מהאסירים. אולם, "מספר רב של מפגשים קצרצרים (שמשכם כדקה בלבד) הצטברו לכדי חשיפה של יותר מ-15 דקות לא רצופות" - כתבו החוקרים. במהלך משמרתו של הסוהר, האסירים היו ללא תסמינים, ולמרות זאת הם הצליחו להפיץ את הנגיף ולגרום להדבקה.

תסמיניו של הסוהר הופיעו כמה ימים לאחר מכן, ב-4 באוגוסט. הוא איבד את חוש הריח והטעם, סבל מנזלת, שיעול, קוצר נשימה וכאבי ראש. הסוהר נשאר בביתו למחרת, אך משום שלא עמד בקריטריונים של ה-CDC בנוגע לחשיפה רצופה, הוא המשיך לעבוד במהלך כל השבוע שחלף בין החשיפה שלו לאסירים החולים ועד להופעת התסמינים שלו. במהלך תקופה זו הוא יכול היה להדביק גם את עמיתיו הסוהרים וגם אסירים אחרים במתקן הכליאה. מטרתו של העדכון בהנחיות ה-CDC לגבי זמן חשיפה מצטבר היא למנוע מקרים כאלה בעתיד.

"מידע שלא היה לנו לפני 4 חודשים"

"ככל שנאסוף יותר נתונים ונבין טוב יותר את המדע של Covid-19 אנחנו נשלב את זה בהנחיות שלנו", אמר רוברט רדפילד, מנהל ה-CDC במהלך תדרוך עיתונאים. לדבריו, העדכון הנוכחי בהנחיות "מבוסס על מידע שלא היה לנו לפני 4 חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully