וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקוע באמצע הפרצוף: ההבדל בין פיסול אף לניתוח אף

ד"ר אביב קרמר

16.12.2020 / 14:26

בניגוד לדברים אחרים שמפריעים לנו בגוף, מאף לא מוצלח קשה יותר להתעלם. האם פיסול אף בעזרת חומרי מילוי יכול להוות חלופה לניתוח ובאילו מקרים הוא מתאים? מנתח פלסטי מסביר

מבט מקרוב על פנים ואף של אישה. ShutterStock
מי קבע איך נראה האף המושלם? קלוז אפ על אף של אישה/ShutterStock

בשנת 2018 ראש ממשלת מלזיה יצא בהתבטאות לא מוצלחת על כך שליהודים יש אף ארוך וכשהתבקש להתנצל, סירב בטענה שרבים אומרים כי למלזים יש אפים שמנים והם לא פתחו במלחמה בגלל זה. הרבה טוקבקים נכתבו בתגובה לתקרית הדיפלומטית הזאת, אלו אולם אף לא אחד שאל את השאלה - אף ארוך בהשוואה למה? אף שמן לעומת איזה אף בדיוק? האם קיים אף אידיאלי שאליו משווים את כל האפים האחרים? ומי בדיוק בחר את האף ה"מושלם" הזה?

האף יושב במרכז הפרצוף שלנו ולכל מקום אליו אנחנו מביטים הוא עוקב, כשאנחנו יוצרים קשר עין הוא תמיד שם - אי אפשר לברוח ממנו. האף הוא מרכיב מהותי בהגדרת מראה הפנים שלנו ולפיכך חוסר שביעות רצון מהמראה שלו מלווה אותנו ולא נותן לנו מנוח. בניגוד לדברים אחרים שאנחנו לא הכי אוהבים בעצמנו אבל מצליחים להתעלם מהם, מהאף קצת יותר קשה להתעלם.

מכיוון שהאף הינו המשכי וחלק בלתי נפרד מהפנים אי אפשר להתייחס למראה והמבנה שלו בלי להתייחס לשאר המרכיבים בפנים כגון מראה העיניים והמרחק ביניהן, מבנה הלחיים והשפתיים, הסנטר, המצח ובכלל מימדי הפנים. אף גברי שונה מאף נשי והרמוניה של אף מסויים על פנים מאורכות וצרות, שונה מהאופן שבו יראה אותו האף על פנים עגלגלות.

השתקפות. ShutterStock
האף הוא מרכיב מהותי בהגדרת הפנים שלנו. אישה מביטה במראה/ShutterStock

האף הוא איבר תפקודי - הוא אחד הפתחים שדרכם אנו נושמים ויש לו גם תפקידים נוספים, כמו הרחה למשל. מבנהו האנטומי מורכב ביותר, ולכן כל טיפול באף ושינוי המבנה שלו מצריך הבנה, ידע, ניסיון ולא פחות חשוב חוש אסתטי מחודד.

מהניסיון שלי, מרבית הפונים לטיפול אסתטי באף מבינים בדיוק מה מפריע להם ומה היו רוצים לשנות. כיום ניתן באמצעות המחשב ליצור הדמיה שנותנת מושג קרוב גם אם לא מדוייק, לגבי מראה האף לאחר הטיפול.

ניתוח? לא לפני גיל 15

ההתעסקות במראה האף מתחילה לרוב עם התפתחות הדימוי העצמי וכניסה לבית הספר, אז עלולים להצטרף לכך גם תסכול ופגיעה בביטחון העצמי. אוזניים בולטות למשל, בעיה אסתטית שונה, מטופלת לרוב על ידי ניתוח סביב גיל 6 עם הכניסה לבית הספר, ומשום שהאפרכסת כבר מגיעה לבשלות כמעט מלאה בגיל זה ניתן לבצע את התיקון מוקדם יחסית. האף לעומת זאת, ממשיך להתפתח עד גיל 15 פחות או יותר, ולא מקובל לבצע ניתוח אף לפני שסיים את התפתחותו. ישנם גם מקרים בהם ההחלטה לבצע ניתוח אף מתקבלת בגיל מאוחר יותר, ובמקרים כאלו על המנתח להתחשב בגילו של המנותח ולבדוק היטב האם הוא יהיה מסוגל לעבור את התהליך הפסיכולוגי העמוק והלא פשוט בכלל של קבלת המראה החדש הניבט אליו מן המראה לאחר הניתוח.

רופא מדביק תחבושת על פניה של מטופלת לאחר ניתוח אף. ShutterStock
תחנת ביניים לפני בחירה בניתוח אף. רופא מדביק תחבושת על אפה של מטופלת לאחר ניתוח/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר מטופלים בוחרים באפשרות של פיסול אף באמצעות חומרי מילוי - הליך שתוצאותיו מחזיקות כשנה. מטופלים אלו חוששים מלבצע שינוי שאין ממנו דרך חזרה ורוצים "להרגיש איך זה עם אף חדש" לפני שהם מחליטים סופית לבצע ניתוח אף. פיסול אף יכול להוות מעין תחנת ביניים עבור המתעניינים בניתוח שמתקשים לאזור אומץ ולקבל החלטה לגבי ניתוח.

פיסול אף בעזרת חומרי מילוי לא מתאים לכולם, והוא נעשה על ידי הוספת חומר לאזורים מסויימים באף על מנת ליצור קו פרופיל ישר יותר ו'להרים' במידה מסויימת את הקצה שלו. ניתן גם למלא אזורים שקועים בטכניקה זו ולשפר את הסימטריה. אבל המשמעות של תוספת חומר לאף היא בעצם הגדלה שלו, זאת אומרת לא ניתן להקטין אף ללא ניתוח, ולא ניתן גם להצר אותו. בכלל, היכולת לשנות את צורת האף בטכניקה של פיסול מוגבלת למדי, ולכן לא תתאים לכל אף.

תוצאת הפיסול שונה מתוצאת ניתוח

מומלץ מאוד להבין כיצד יראה האף לאחר הפיסול ושיהיה תיאום ציפיות מקסימלי בין המפסל למטופל. חשוב גם להבין שהתוצאה שתושג בפיסול תהיה שונה מן התוצאה שתושג בניתוח, לכן תקופת המעבר הזו טובה כדי להרגיש איך זה להיות עם אף ישר יותר ומורם יותר, אך חשוב להבין שלאחר ניתוח מראה האף שוב יהיה שונה.

רופא מזריק חומרי מילוי בהליך פיסול אף. ShutterStock
בפיסול אף עם חומצה היאלורונית התוצאה היא הפיכה. רופא מזריק חומר מילוי לאפה של אישה צעירה/ShutterStock

פיסול אף עם חומצה היאלורונית נחשב לפעולה בטוחה מאוד, ואם המטופל לא שלם עם התוצאה ניתן גם לבצע המסה של החומר ולהחזיר את המצב לקדמותו באופן מיידי, מה שלא ניתן לעשות במקרה של ניתוח.

הפופולריות של הליכי פיסול אף עם חומרי מילוי עולה מיום ליום, ואני מאמין שטווח הגילאים הפונים לטיפולים אלו ילך ויגדל, שכן ניתן להשיג שיפור ניכר בדימוי העצמי ובביטחון העצמי מבלי לעשות שינויים בלתי הפיכים. עם זאת, עבור מי שרוצים לעשות שינוי ולבם שלם עם ההחלטה - הדבר הנכון לעשות הוא ניתוח שיכול לתת את התוצאה הטובה ביותר שגם תישאר לתמיד. אולם חשוב לזכור שבשל מורכבות הניתוח וגם בשל העובדה שמדובר בשינוי מהותי במראה, מומלץ לעשות את הניתוח רק אצל מומחה לכירורגיה פלסטית.

ד"ר אביב קרמר הוא מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully