וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה גורמי הסיכון לנזק מתמשך מקורונה

אף שרוב חולי הקורונה מחלימים תוך פחות משבועיים, חלקם יסבלו מתסמינים מתמשכים במשך שבועות וחודשים. אלה הסימנים שמנבאים למי יש סיכוי לתחלואה ממושכת יותר

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

בקהילה המדעית והרפואית נטבע המונח Long Covid כדי לתאר את התסמינים המתמשכים שמאפיינים את התחלואה של חלק מהחולים בקורונה. מדובר על מצבים שבהם תסמינים כמו תשישות, כאבי שרירים, אובדן חושי הטעם והריח ועוד, אינם חולפים וממשיכים ללוות חולים שנדבקו ב-Covid-19 במשך שבועות ארוכים וחודשים לאחר ההדבקה הראשונית.

מחקר חדש ביקש לנסות לברר האם יש גורמי סיכון שיכולים לנבא לאילו חולים יש סיכויים גבוהים יותר לסבול מתחלואה ממושכת שכזאת והגיע למסקנות מעניינות. על פי החוקרים מקינגס קולג' בלונדון, לנשים יש סיכוי גבוה יותר מגברים לסבול מתסמינים מתמשכים של קורונה וכך גם לחולים שסובלים ממספר גבוה של תסמינים בבת אחת בשבוע הראשון לאחר ההדבקה שלהם.

החוקרים ביצעו את האנליזה שלהם על נתונים מאפליקציית מחקר תסמיני הקורונה (COVID Symptom Study app) וגילו ש-1 מכל 20 חולי קורונה צפוי לסבול מתסמינים במשך 8 שבועות או יותר - מה שמכונה קורונה מתמשכת (Long Covid). אם מחילים את הסטטיסטיקה הזאת על מספר החולים המאומתים שנצברו עד כה ברחבי העולם, מדובר במיליוני אנשים שסבלו וסובלים מתסמינים למשך זמן ארוך.

אישה משתעלת. ShutterStock
לנשים מתחת לגיל 50 יש סיכוי גבוה יותר לסבול מתסמינים מתמשכים. אישה חולה ומשתעלת/ShutterStock

מאגר הנתונים שעליו התבססו החוקרים הוא תוצאה של אפליקציה מדעית שבה 4,182 חולים מאומתים בקורונה דיווחו בקביעות על מצבם הבריאותי ותסמיניהם.

החוקרים ביקשו לזהות גורמי סיכון שיעזרו להבין למי יש סיכויים גבוהים יותר לפתח תחלואה מתמשכת כזאת. הם הגיעו למסקנה שגורם הסיכון המשמעותי ביותר היה הופעה של חמישה תסמינים שונים (או יותר) במהלך השבוע הראשון של המחלה. מבין התסמינים שדווחו על ידי חולים למאגר הנתונים שעליו התבססו החוקרים, הנפוצים ביותר היו שיעול, חום, אובדן טעם או ריח, עייפות וכאבי ראש. תסמינים אפשריים נוספים הם פריחה על העור, הקאות ושלשולים.

עוד נתון מעניין שגילו החוקרים הוא שלנשים מתחת לגיל 50 יש סיכוי גבוה ב-50 אחוזים מאשר לגברים בני אותו גיל לסבול מתסמינים מתמשכים של Covid-19. אולם הסיכון המגדרי המוגבר הזה לא נצפה בקרב קבוצת הגיל המבוגרת יותר.

גבר חולה בשפעת. ShutterStock
ריבוי תסמינים בשבוע הראשון של המחלה גם הוא מהווה גורם סיכון, על פי החוקרים. גבר חולה מקנח את האף/ShutterStock

באופן כללי, הסיכון לסבול מתחלואה מתמשכת עולה עם הגיל. בקרב בני 18-49 שיעור החולים שסבלו מתסמינים ארוכים היה 10 אחוזים, אך הוא עלה ל-22 אחוזים בקרב בני ה-70 ומעלה. גם משקל משחק כאן תפקיד ככל הנראה, לחולים עם התסמינים המתמשכים היה BMI ממוצע גבוה יותר מאשר לחולים עם משך תסמינים רגיל.

רוב חולי הקורונה דיווחו כי הם חזרו לעצמם בתוך 11 ימים, כ-1 מכל 7 חולים (13.3%) אמר שסבל מתסמינים במשך 4 שבועות לפחות, 1 מ-20 פחות או יותר (4.5%) דיווחו על התמשכות תסמיניהם לתקופה של 8 שבועות ו-1 מ-50 חולים היה חולה יותר מ-12 שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully