וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'ענני קורונה': זה מה שקורה כשמישהו משתעל בחדר סגור

נניח שאתם במשרד ומישהו משתעל - איך בדיוק מתפזרים החלקיקים שנפלטים בשיעול שלו וכמה רחוק צריך להיות כדי לצאת מכלל סכנת הדבקה? על השאלות האלה בדיוק ניסו פיזיקאים לענות

הדמיית תלת מימד של התפזרות 'ענני קורונה' - רסס טיפתי ואירוסולי שנפלט בשיעול בתוך חלל סגור/המכון המטאורולוגי של פינלנד, אוניברסיטת אלטו, VTT ואוניברסיטת הלסינקי

ככל שאנחנו צוברים יותר מידע על Covid-19 כך מתבררת החשיבות של הדבקה בנגיף מהאוויר, שסיכוייה גדולים יותר בתוך חללים סגורים ובמיוחד כאלה שאין בהם אוורור מספיק טוב.

ודאי יצא לכם לראות לפחות סרטון הדמיה דוחה אחד שמדגים כיצד נע ומתפזר רסס טיפתי שנפלט בשיעול, אולם פחות ידוע עד כה היה האופן שבו 'ענני שיעול' (של חלקיקים אירוסוליים קטנים יותר) נעים ונישאים באוויר. ואת הסוגייה הזאת ביקשו חוקרים מהמכון האמריקני לפיזיקה לפצח. במחקרם החדש הם מדגימים כיצד ענני השיעול מתפתחים ומשנים צורה במהלך תנועתם באוויר, וכיצד משפיעה עטיית מסיכה על הנפח והפיזור שלהם.

במחקר, שפורסם בכתב העת Physics of Fluids, כתבו החוקרים: "כשאדם משתעל, איזה נפח של אוויר הוא מזהם כתוצאה מהשיעול שהוא פולט? התשובה לשאלה זו אינה ברורה מאליה, משום שחלק מהאוויר בחדר מתערבב עם השיעול והופך לחלק ממנו. ולכן נפח האוויר המזוהם שמסתובב בחדר הוא גדול משמעותית מנפח האוויר שנפלט בשיעול".

אדם משתעל ופולט רסס טיפתי. ShutterStock
5-8 השניות שלאחר השיעול הן הזמן הקריטי שבו מתפזר ענן הקורונה בחדר. אדם משתעל ללא מסיכה/ShutterStock

החוקרים קיוו שעל ידי מענה לשאלתם הם יוכלו לגלות גם דרכים אפקטיביות להפחתת ההדבקות בחללים סגורים, כמו למשל להבין כמה אנשים יכולים לשהות בבטחה בתוך חלל סגור אחד - כמו אולם קולנוע, או להבדיל - מחלקה בבית חולים. בנוסף, הם ביקשו לברר כיצד משפיעים גורמים כמו טמפרטורת החדר ואחוזי הלחות על התפזרות ענני השיעול, כדי לקבוע איזה סוג ועוצמה של אוורור נדרשים כדי להפחית הדבקות במקומות כמו משרדים או מטוסים.

החוקרים השתמשו באנלוגיה שמבוססת על תיאוריית הסילון כדי להוכיח שהזמן הקריטי ביותר, מבחינת ההדבקה הן 5-8 השניות מיד לאחר שאדם משתעל בחלל סגור. לאחריהן, ענן השיעול שהוא פלט מתחיל להתפזר. כשהשיעול מתחיל לנוע באוויר, נפחו של ענן השיעול גדל בחזקה שלישית ביחס למרחק שהוא עובר, לפני שהוא מתפזר ונעלם.

אדם עם מסיכה משתעל ברכבת התחתית. ShutterStock
מסיכה כירורגית מקטינה פי 7 את נפח 'ענן השיעול' שנפלט בשיעול. אדם עם מסיכה משתעל ברכבת/ShutterStock

עם זאת, יש דרך די פשוטה להקטין את נפחם של ענני השיעול שנפלטים ולהפחית את סיכויי ההדבקה - החוקרים גילו ששיעול ללא מסיכת פה ואף מייצר ענן שנפחו גדול פי 7 מזה שנפלט לחלל החדר משיעול עם מסיכה כירורגית. אדם שעוטה מסיכת N95 יפלוט ענן שיעול קטן פי 23 מאדם ללא מסיכה כלל.

"מסיכה מקטינה באופן דרסטי את נפח ענני השיעול, וכתוצאה מכך מקטינה בצורה משמעותית את הסיכון להדבקה עבור הנוכחים האחרים בחדר", כתבו החוקרים. "בדומה לכך, ישנן פעולות מסויימות שיכולות להקטין את המרחק שענן השיעול יעשה בתוך החדר - כמו למשל, להשתעל למרפק או לתוך ממחטה", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully