וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים טריים? כך תדאגו שהתינוק שלכם יהיה בריא בתקופה זו

לימור קובי, מאמר אורח

15.10.2020 / 7:15

גידול תינוק היא משימה לא פשוטה עבור הורים והיא הופכת עוד יותר מאתגרת כשיש בחוץ מגיפה. מבית החולים, החיסונים ועד לביקורים בטיפות החלב - כיצד נשמור על הבריאות של היקר לנו מכל? לימור קובי, מרכזת תחום טיפת חלב במכבי שירותי בריאות, מסבירה

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
תקופה מאתגרת ומלאת חששות. תינוק בבית חוילם/GettyImages, Sean Gallup

אין ספק שזו תקופה מאתגרת להיות בה בה בהריון וללדת, כאשר חלק מהחששות העיקריים של ההורים נוגעים להמשך הטיפול בתינוק לאחר היציאה מבית החולים ובחודשים הראשונים לחייו. לשם כך, בין היתר, יש את תחנות טיפת חלב. הנה כל הסיבות לקפוץ לביקור בטיפת חלב, למרות הקורונה:

זה בטוח לגמרי

למרות החששות של רבים מיציאה עם התינוק למרחב ציבורי, חשוב לזכור שתחנות טיפות החלב מופרדות ברובן ממרפאות המטפלות באנשים חולים, ולכן הן בטוחות יותר. שמירה על היגיינה וחיטוי העמדות בתחנות טיפת חלב היא עניין שבשגרה, על אחת כמה וכמה בימים אלו. התחנות פועלות תחת ההנחיות של משרד הבריאות באשר לעטיית מסכות ושמירת מרחק, וישנה הקפדה על שמירת מרחק של שני מטר בין משפחה למשפחה. בימים אלו ההורים מתבקשים להגיע עם מלווה אחד בלבד ולא מתאפשרת כניסה בכל מקרה של סימן למחלה, גם הקל שבקלים.

כדי להשלום את כל הבדיקות

על פי המלצת משרד הבריאות, השחרור מבית החולים צריך להתבצע כ-48 שעות לאחר הלידה (בלידה רגילה, ללא סיבוכים). במשך הזמן הזה התינוקות עוברים כמה בדיקות וטיפולים קריטיים, כמו מעקב אחר התפתחות צהבת יילודים, בדיקות סקר גנטיות, חיסון צהבת B , בדיקות שמיעה, מעקב גדילה וכיוצא בזה. בימי הקורונה לעומת זאת המצב שונה והורים משתחררים מוקדם יותר מבית החולים מחשש להידבקות בנגיף, ולכן אינם מספיקים לבצע את כל הבדיקות החיוניות בבית החולים.

עוד בוואלה!

כולם מדברים על ילדים, אבל גם לתינוקות קשה בבידוד

לכתבה המלאה

הורים שפספסו חלק מהבדיקות הנדרשות בבית החולים יכולים לחזור לבית החולים למחלקת הילודים ולבצע את הבדיקות שם, כאשר חלק מהבדיקות ניתן לבצע בתחנות טיפת חלב בקופות החולים, ויש לזה מספר יתרונות. אחד היתרונות לדוגמא הוא האפשרות לביצוע בדיקה לגילוי צהבת יילודים, הנמדדת על פי ערך הבילירובין בדם היילוד, בצורה עורית שלא דורשת דקירה ובאמצעות מכשיר שנמצא ברוב תחנות טיפת החלב. צהבת יילודים הינה תופעה פיזיולוגית שלרוב אינה גורמת נזק אך לעיתים יש צורך בהמשך מעקב על ידי גורם רפואי.

כי חיסונים במועד זה חשוב מאוד

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
ירידה מדאיגה במספר ההורים שמביאים את ילדיהם להתחסן בתקופת הקורונה. תינוק מקבל חיסון/ShutterStock

את החיסון הראשון לחייו יקבל התינוק ביום לידתו בבית החולים. החיסון נגד צהבת מסוג B גורם ליצירת נוגדנים בגוף של מקבל החיסון, בדומה לתגובת הגוף למחלה. הנוגדנים מעניקים את ההגנה מפני המחלה. לאחר מכן ישנה סדרת חיסונים שאותה התינוק יקבל בטיפת חלב מגיל חודש ועד גיל שנתיים. חיסון נועד להגן על המתחסן מפני מחלות מדבקות, היות והנוגדנים שהתינוק קיבל מאימו בשלושת החודשים האחרונים להיריון ייעלמו מגופו עד שיגיע לגיל חצי שנה.

מתן חיסונים על פי השגרה תייצר בגופו של התינוק נוגדנים שיישארו איתו לטווח הארוך. בימי הקורונה דווחה ירידה במספר המתחסנים. אחת הסיבות לכך היא חשש של ההורים לצאת עם התינוקות הקטנים מהבית, ולחשוף אותם לקורונה מהסביבה החיצונית ובכל זאת חשוב להתחסן במועד המומלץ על ידי משרד הבריאות.

בשביל מעקב התפתחותי והדרכת אחיות

מהמפגש הראשון תשוחח האחות עם ההורים בנושאים הקשורים לטיפול בתינוק, כמו האכלה, ניקיון והלבשה. מפגשים אלה מהותיים עבור הורים טריים בפרט וחיוניים בכדי לעקוב אחר התפתחות תקינה של התינוק. האחות תדריך את ההורים באשר לשמירה על בטיחות התינוק וכן תדבר על נושאים יותר מורכבים כמו מניעת מוות בעריסה ושינה בטוחה. האחות תבצע מעקב אחר התפתחות התינוק, לרבות מדידת משקל, אורך והיקף ראש וכן מעקב אחר ההתפתחות התקשורתית והמוטורית.

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
בודקים את ההתפתחות התקינה של התינוק. מדידת היקף ראש לתינוק/ShutterStock

אין לנו כל ספק שלכל ילד את הקצב שלו, אבל במקרים שבהם יש חריגה משמעותית בהתפתחות, ישנו חלון זמן קריטי לטיפול וככל שההתערבות תעשה מוקדם יותר, כך ניתן יהיה לפעול לשיפור המצב.

בגיל חודשיים תוזמנו לבדיקת התפתחות אצל רופא טיפת חלב, לצורך בדיקה של התינוק הכוללת בדיקת רפלקסים שונים. לעיתים תופנו לבירורים נוספים אם במכוני התפתחות הילד, דיאטניות, יועצות הנקה וכיוצא בזה.

כדי ללמוד איך להגן על ילדכם מקורונה

בימים אלו אנו שמים דגש מיוחד לנושא ההיגיינה. כיוון שההדבקה בנגיף הקורונה היא טיפתית וילדים נוטים להכניס לפה חפצים, נמליץ להורים להקפיד לחטא את סביבתם. כמו כן נמליץ להימנע משהייה במקומות סגורים כמו קניונים וג'ימבורי וכן מחשיפת התינוקות לאוכלוסייה המסכנת אותם.

במקרים שבהם האם מניקה ונדבקה בנגיף, ההמלצה היא לשאוב ולתת לאדם אחר להאכיל את התינוק, תוך המשך הקפדה על כללי הבידוד. לעיתים יש אימהות הבוחרות להמשיך הנקה ישירה מהשד. חשוב לציין שעל פי כל המחקרים שנעשו, הנגיף כנראה לא יכול לעבור בחלב האם, וההנקה מעניקה לתינוק הגנה חיסונית. החלב השאוב על ידי אדם אחר, מקטינה את האפשרות של התינוק להידבק מהאם.

לימור קובי היא מנהלת תחנת טיפת חלב בקרית אונו ומרכזת תחום טיפת חלב במחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully