וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם מדברים על ילדים, אבל גם לתינוקות קשה בבידוד

אייל כהן, מאמר אורח

5.4.2020 / 6:10

כל הורה, בין אם יש לו ילד אחד או שלושה, בגילאי הגן או הבית ספר, חווה קשיים בתקופת הסגר. הורים לתינוקות מתנחמים בכך שהילד לא מבין מה קורה סביבו, אבל האמת היא שהם טועים. איל כהן, מרצה לפסיכולוגיה התפתחותית, מסביר

אב ובנו עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין 18 מברץ 2020. AP
התינוקות מרגישים שמשהו שונה. אב ובנו עוטים מסכות בבייג'ינג שבסין/AP

"מזל שהיא לא מבינה עדיין", "איזו הקלה שהוא עוד לא מדבר!" אלו רק חלק מהמשפטים שעוברים בראש של הורים לתינוקות רכים בצל משבר וירוס הקורונה. האמנם? מסתבר שהעוללים שלנו מבינים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. מחקרים מראים שתינוקות מזהים מצבים רגשיים בקרב המטפלים העיקריים שלהם (כלומר, אנחנו ההורים) כבר לאחר מספר שבועות לחיים.

משבר הקורונה תופס אותנו ההורים ללא מילים שיעזרו לנו להסביר לעצמנו מה קורה במציאות הלא-נורמלית שנכפית עלינו בעת הקשה הזו. אז איך נסביר לתינוקות שלנו, שעדיין לא רכשו שפה, למה העולם התהפך?

הנה ארבעה דברים בסיסיים שיעזרו לנו לעבור את המשבר הזה יחד איתם:

1. תקשיבו. בכי של תינוק הוא אחד הצלילים הצורמים בטבע, אבל הוא מבורך כי זו הדרך הבסיסית של תינוקות לתקשר איתנו כשמשהו לא טוב קורה. צריך להקשיב לטקסט שמאחורי הבכי. התינוקות שלנו כל הזמן מדברים - דרך המבט, שפת הגוף, החיוך והבכי. יציאה משגרה מורגשת אצלם בדיוק כמו שהיא מורגשת וקשה לנו. אפשרו לתינוק לבטא את הקושי שהוא חווה. תחבקו, תכילו ואל תבטלו אותו.

2. תדברו. התינוקת שלכם מבינה אתכם. את האינטונציה, את קצב הדיבור, את הבעת הפנים והרבה מעבר. אל תנסו "לשדר עסקים כרגיל" כי הם מבינים שהעסקים כרגע ממש לא כרגיל - הם נמצאים בבית יותר זמן מהשגרה וגם אתם. והם מזהים כשאתם בלחץ. אז במקום להסתיר, כדאי לעשות היגיון בשיגעון: תספרו להם מה קורה כרגע בעולם במילים פשוטות ובמשפטים קצרים. למשל, אפשר לומר ש"הגן סגור עכשיו כי יש מצב חירום ואנחנו מקווים שהוא ייגמר בקרוב"' ו"זה לא קל שאי אפשר לצאת מהבית לכל כך הרבה זמן" - כשאנחנו מסבירים לילד מה קורה, אנחנו גם מעבדים מעט מהחוויה הקשה עבור עצמנו.

אנשים מסתובבים עם מסכות בברלין, 16 במרץ 2020. AP
אל תצפו מעצמכם ל-100 אחוז. אמא עם 3 ילדים/AP

3. תשחקו. הדרך להגיע ללב של תינוקות וילדים היא באמצעות משחק המאפשר לבטא רגשות ולשמור על שגרה פנימית. אפשר, למשל, לקיים "מפגש" בכל בוקר עם בובות כתחליף זמני לחברי הגן, לרקוד ולאכול איתן סביב השולחן. בתקופה הזו, ובכלל, כל חפץ בנאלי בבית יכול להפוך למשחק: בקבוקי שתייה ריקים, קופסאות תמ"ל ריקות, אטבי כביסה ועוד.

4. תתגמשו. להיות עם תינוק בין 4 קירות לאורך זמן זה לא דבר קל. זה הזמן להיפרד מהפנטזיה להפוך למפעילי פעוטות מדופלמים. אל תצפו מעצמכם לספק 100 אחוזים מהצרכים של ילדכם בתקופה הזו (וגם לא בכל תקופה אחרת), וגם אל תצפו מעצמכם לעבוד מהבית באותו קצב שעבדתם במשרד. תתגמשו. אם בשגרה החלטתם על תזונה מסוימת, הגבלת מסכים ואיסור צבעי גועש בבית - זה הזמן לשחרר מההגבלות הפנימיות ולאפשר לכם ולתינוקת שלכם ליהנות ולהפוך את זמן העוצר לנסבל יותר. כשנחזור לשגרה יהיה זמן להתרגל להכל מחדש ותתפלאו כמה מהר זה יקרה. עד אז - בריאות ושפיות לכולנו.

אייל כהן הוא מרצה באקדמית ת"א-יפו לפסיכולוגיה התפתחותית, מתמחה בפסיכולוגיה קלינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully