וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולה ב'תסמונת הנעילה' התעורר לאחר שקיבל כדור שינה

במשך 8 שנים הוא היה דומם ואפאתי לחלוטין, אבל כשהרופאים נתנו לו את כדור השינה הנפוץ והידוע לשמצה הזה, הוא התעורר, החל לדבר ואפילו התקשר לרופאה שלו כדי לשאול אם מותר לו להזמין אוכל במשלוח. האם זה נס?

סיפור בדקה: נערה שהתעוררה מתרדמת מספרת איך זה מרגיש/מערבת וואלה! NEWS

מקרה רפואי נדיר זכה לפרסום בכתב עת מקצועי לאחרונה לאחר שאדם שסובל מ'תסמונת הנעילה' התעורר ממצבו למשך זמן מה, לאחר שקיבל תרופה לנדודי שינה.

החולה, שרק שמו הפרטי פורסם - ריצ'רד, הוא גבר הולנדי בן 37 שלפני כשמונה שנים סבל מחוסר חמור בחמצן למוח לאחר שנחנק מחתיכת בשר שאכל. אף שסמוך לתאונה הוא הראה סימנים מסויימים של התאוששות, בסופו של דבר הנזקים שספג מוחו היו קשים ביותר והוא איבד את יכולתו לדבר, לאכול באופן עצמאי ואת כושר התנועה שלו. למרות שהוא היה נראה 'מנותק', במובנים מסויימים נראה היה שהוא ער ומודע לסביבתו.

"המצב שלו נקרא akinetic mutism - מצב קליני נדיר למדי", אמר ד"ר היסה ארנטס, נוירוכירורג מבית החולים האוניברסיטאי UMC באמסטרדם ואחד החוקרים שחתומים על תיאור המקרה. "המודעות של החולים הללו לא נפגעת, אך הם אינם מסוגלים לדבר או לנוע באופן ספונטני. החולה נתון כל העת במצב של ערות אפאטית ועל פניו נראה שהם אדישים לכאב, צמא, רעב ואינם מפגינים רגשות כלל".

גבר שוכב במיטת בית חולים מחובר לאינפוזיה. ShutterStock
החולה נתון כל העת במצב של ערות אפאטית. גבר שוכב במיטת בי"ח/ShutterStock

מצבו של ריצ'רד נותר יציב וללא שינוי או שיפור במשך השנים, עד שרופאיו נתקלו בטיפול ניסיוני. רופאה הולנדית בשם ווילמין ואן ארפ, שמתמחה בטיפול בקשישים, קראה על מספר רב של מקרים רפואיים שמהם עולה האפשרות שתרופה נפוצה לנדודי שינה בשם Zolpidem (מוכרת גם בשם המסחרי Ambien) יכולה להשפיע לטובה על מטופלים עם מצבים רפואיים שונים שקשורים בהפרעות הכרה. באישור משפחתו, החליטו הרופאים לתת לריצ'רד את התרופה ולראות מה קורה.

"המטופל חווה התעוררות אמיתית"

לפי התיאור שפורסם, בתוך 20 דקות מקבלת התרופה, ריצ'רד החל לדבר באופן ספונטני. ד"ר ואן ארפ שנקראה בדחיפות למטופל אחר מיד לאחר שנתנה לריצ'רד את התרופה, לא היתה לידו כשהוא החל לדבר, אך אחות שניגשה אליה עם טלפון ביד, אמרה לה שיש "מישהו מאוד מיוחד" שמבקש לשוחח איתה. זה היה ריצ'רד, ששאל אותה שתי שאלות חשובות: הראשונה, היא מה בדיוק קורה פה? והשניה - אם הוא יכול להזמין אוכל.

"המטופל חווה התעוררות אמיתית", אישר ד"ר ארנטס. בזמן השפעת התרופה הוא אפילו הצליח לקום ולהתהלך למרחק קצר ולהתקשר לאביו, שהופתע לשמוע את קולו של בנו שאותו לא שמע שנים. ההתעוררות הזאת נמשכה כחצי שעה, ואז ריצ'רד חזר למצבו הרגיל וחסר התגובה.

מוח אנושי. ShutterStock
התרופה הצליחה לדכא פעילות יתר באזורי מוח מסויימים. סריקת מוח/ShutterStock

הצוות המטפל בריצ'רד נתן לו מינונים של התרופה בעוד כמה וכמה הזדמנויות, ובכל פעם התגובה החיובית היתה זהה - ריצ'רד התעורר לפרקי זמן פעילים של עד שעתיים בכל פעם. אולם, לאחר שקיבל את התרופה במשך כמה ימים רצופים, הבחין הצוות הרפואי בירידה משמעותית ביעילות השפעתה. נראה שההשפעה של זולפידם נחלשת אם היא ניטלת בתדירות גבוהה מדי.

כדי להבין כיצד פועלת התרופה, הרופאים ערכו סריקות של מוחו של ריצ'רד לפני ואחרי קבלת התרופה. הסריקות הראו פעילות יתר בחלקים מסויימים של המוח, שאותם הצליח כדור השינה לדכא, מה שפינה מקום במוח לפעולות כמו דיבור ותנועה.

בראיון לאתר IFLScience ניסה ד"ר ארנטס להסביר את השפעת התרופה בעזרת מטאפורה מוזיקלית: "אם נשווה את מה שקורה במוח לתזמורת כלי קשת גדולה, הרי שבמקרה של המטופל הזה הכינורות מנגנים כל כך חזק, שהם מטביעים את קולם של הנגנים האחרים בתזמורת, ואף אחד לא יכול לשמוע את השני. זולפידם גורמת לכינורות לנגן יותר 'פיאניסימו' (חלש יותר), ומאפשרת לכל הנגנים להישמע בסופו של דבר".

כדור שינה אמביין Ambien. ShutterStock
השפעתה נחלשת אם היא ניטלת בתדירות גבוהה מדי. התרופה Ambien לנדודי שינה/ShutterStock

בעבר היו מספר מקרים נוספים שבהם התרופה זולפידם נמצאה כבעלת השפעה 'נסית' על מטופלים עם הפרעות הכרה. המקרה הראשון דווח כבר בשנת 1999 בדרום אפריקה, אדם שהוגדר כצמח במשך 3 שנים לאחר שנפגע ממשאית בתאונת דרכים, התעורר למשך 3 שעות והיה מסוגל לשוחח עם סובביו לאחר שניתנה לו התרופה. בחלוף הזמן ועם טיפול מתמשך בתרופה, הוא הצליח בסופו של דבר לשמר הכרה רציפה גם ללא טיפול בזולפידם. וברחבי העולם דווחו מאז עוד כמה מקרים דומים.

תרופה ידועה לשמצה, או נס רפואי?

זולפידם, או Ambien, היא תרופה לנדודי שינה שנרשמה למיליוני אנשים ברחבי העולם. היא התפרסמה בעיקר בהקשרים לא מחמיאים בעקבות תופעות לוואי משונות שהיא גרמה כמו אובדן זיכרון וגרימת התנהגויות חריגות, בעיקר בקרב נשים. אחת הביקורות הקשות על התרופה היתה שהמינון הרגיל שלה מותאם לגברים, ואילו עבור נשים הוא מופרז ומסוכן. מבחינה פונקציונלית מה שהיא עושה זה לדכא פעילויות מוחיות מסויימות, וכך היא מאפשרת לאנשים שמתקשים להרדם לישון טוב יותר.

סקירה מדעית נרחבת שנערכה בשנת 2017 בחנה האם זולפידם יכולה לטפל במצבי הכרה שונים (פרט לנדודי שינה), הגיעה למסקנה הלא חד משמעית שיש צורך במחקרים נוספים. אולם, כפי שהמקרה הנוכחי ואלה שקדמו לו מדגימים, לזולפידם יש פוטנציאל כלשהו לטיפול במצבים נוירולוגיים מסויימים שבהחלט מצדיק מחקרים נוספים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully