וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת הקורונה הקטלנית שפגעה בילדים - זוהתה גם במבוגרים

התסמונת הדלקתית הרב-מערכתית שפגעה במאות ילדים זוהתה לראשונה גם בקרב מבוגרים ודוח רשמי של חוקרי ה-CDC מונה קרוב ל-30 מקרים כאלה בארה"ב ובריטניה, שניים מהם הסתיימו במוות

בווידאו: רופאו של טראמפ מעדכן שמצבו טוב מאוד/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

לפני מספר חודשים רופאים החלו להבחין בתסמונת דלקתית רב-מערכתית שתוקפת ילדים צעירים שנדבקו בקורונה. התסמינים, שכללו עלייה חדה ברמת הדלקתיות בגוף ופגיעה משולבת בכמה איברים חיוניים ומערכות גוף כמו הלב, הריאות, מערכת העיכול, המוח הכליות ואפילו העיניים ועוד, הופיעו לרוב קצת לאחר שהילדים חלו או נדבקו ב-Covid-19 (חלק מהילדים כלל לא הפגינו תסמינים ונמצאו חיוביים רק לאחר שחלו בתסמונת).

עד כה התסמונת הזאת תועדה בקצת פחות מאלף ילדים ברחבי העולם, ונכון לעכשיו היא מכונה MIS-C, ראשי תיבות של multisystem inflammatory syndrome in children. התסמינים שלה מזכירים את מחלת קוואסקי או את תסמונת ההלם הרעיל, בכך שהם תוקפים מספר מערכות גוף חיוניות בבת אחת ויוצרים דלקתיות קיצונית בגוף, שללא טיפול מתאים ומהיר עלולה להתדרדר מהר ולגרום גם למוות.

התסמונת החדשה, שמכונה MIS-A (ה-A מסמלת Adults), מוזכרת בדוח התחלואה והתמותה השבועי שמפורסם על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שם נכתב כי היא גרמה לאותם תסמינים רב-מערכתיים ודלקתיים במבוגרים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה או שנמצאו בדמם נוגדנים שמעידים על הדבקה טרייה יחסית שממנה כבר הספיקו להחלים.

איש רפואה בחליפה ממוגן במהלך טיפול בחולה קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סן רפאלה במילאנו, איטליה. 27 במרץ 2020. רויטרס
רופא במחלקת טיפול נמרץ לחולי קורונה בבית חולים באיטליה/רויטרס

לעת עתה, נראה שהתסמונת במבוגרים נדירה יחסית, בדומה לשכיחותה אצל ילדים. בדוח של ה-CDC נמנו קצת פחות משלושים מקרים של מבוגרים עם MIS-A, אך מומחי המרכז בכל זאת מצאו לנכון לקרוא לרופאים לקחת בחשבון את האפשרות של התסמונת הזאת בטיפול בחולים מבוגרים שיציגו תסמינים שעשויים להתאים לאבחנה. "בסופו של דבר, הזיהוי של הופעת התסמונת MIS-A במבוגרים מחזקת את הצורך להגביר את המאמצים למניעת הדבקה והתפשטות של נגיף SARS-CoV-2 בקרב האוכלוסיה", כתבו חוקרי ה-CDC.

הדיווחים הראשונים על MIS-C החלו להופיע בחודשי האביב, מאז מנה ה-CDC כ-935 מקרים של ילדים שפיתחו אותו, 19 מהם הסתיימו במוות. ההגדרה הרשמית של התסמונת בילדים קובעת מגבלת גיל - עד גיל 20, ועד כה היא פגעה בילדים, בני נוער וצעירים עד גיל 20. אלא שבמהלך חודשי הקיץ החלו לצוץ מקרים דומים גם במבוגרים מעל גיל 20.

27 מקרים, 2 הסתיימו במוות

דוח התמותה והתחלואה של ה-CDC מונה 27 מקרים כאלה של MIS-A שאובחנו בארה"ב ובבריטניה. 16 מהם מתוארים בפירוט, 9 דווחו באופן רשמי ל-CDC ו-7 תוארו בתיעודי מקרים שפורסמו בכתבי עת רפואיים. 16 המקרים שעליהם ישנו מידע מפורט כוללים חולים בגילאי 21-50, אחד מהם של חולה בריטי והשאר אמריקנים מרחבי ארה"ב, בין השאר: מיין, פלורידה, לואיזיאנה, ג'ורג'יה, ניו יורק, מסצ'וסטס וטקסס.

מעל 20 אלף מתים בארה"ב  שהפכה למדינה בה מספר הקורבנות הגבוה בעולם. רויטרס
כשליש מהמבוגרים שחלו בתסמונת היו שליליים לקורונה אך עם נוגדנים שמעידים על הדבקה לאחרונה. רופאה מטפלת בחולה קורונה בבי"ח בניו יורק/רויטרס

חלק מהתסמינים שזוהו אצל המבוגרים היו זהים לאלה שנמצאו בילדים שחלו בתסמונת: חום, תסמינים במערכת העיכול ופריחה על העור. חלק מהחולים דיווחו גם על כאבים בחזה, דפיקות לב מואצות ואצל כולם נמצאו בבדיקות מדדים שמצביעים על דלקתיות גבוהה. 10 מהחולים נזקקו לטיפול נמרץ, ושניים מהם מתו.

"הממצאים מצביעים על כך שחולים בכל הגילאים עם הדבקה עדכנית או קודמת ב-Covid-19 עלולים לפתח את התסמונת הדלקתית שמזכירה את MIS-C", כתבו החוקרים בסיכום הדוח. הם הוסיפו כי חולי קורונה שמגיעים לבית החולים עשויים להציג תסמינים דלקתיים, גם כאלה שמשפיעים על איברים נוספים פרט לריאות. אולם, לרוב המקרים הללו ילוו בתסמינים נשימתיים חמורים. בעוד שהחולים שפיתחו MIS-A דווקא לא הראו תסמינים נשימתיים משמעותיים.

אישה חובשת מסיכה בלוס אנג'לס, קליפורניה, 24 ביולי 2020. רויטרס
אנשים שמשתייכים לקבוצות מיעוט אתניות פגיעים יותר לתסמונת הזאת, בדומה לפגיעותם ל-Covid-19 באופן כללי. אישה שחורה עוטה מסיכה ברחובות לוס אנג'לס/רויטרס

מבין 16 החולים שפרטיהם הגיעו לידי חוקרי ה-CDC, למחצית לא היו תסמינים נשימתיים כלל ולמחצית השנייה היו תסמינים נשימתיים קלים בלבד. עוד נתון מעניין ומצער הוא שמידע שכלל מוצא או השתייכות אתנית לגבי החולים המבוגרים בתסמונת, הראה שמבין 22 מהחולים - רק אחד לא היה שייך לקבוצת מיעוט אתנית כלשהי. כך שנראה שגם הסיבוך החמור הזה, כמו מחלת הקורונה עצמה, פוגע יותר בבני מיעוטים. גם התסמונת של הילדים פוגעת משמעותית יותר (70%) בילדים מקבוצות מיעוט אתניות.

הגורמים התורמים להתפתחות התסמונת הדלקתית עדיין אינם ברורים. אולם, 30 אחוזים מהמבוגרים בדוח הנוכחי ו-45 אחוזים מהילדים במדגם מייצג של 440 מהמקרים הידועים של התסמונת בקרבם נבדקו ונמצאו שליליים לקורונה, אך בדיקת נוגדנים הראתה שבדמם היו נוגדנים לנגיף SARS-CoV-2 - דבר שמצביע על הדבקה טרייה יחסית. "זה מצביע שהתסמונות הללו בילדים ובמבוגרים אולי מייצגות איזשהו תהליך שקורה בגוף לאחר הזיהום עצמו", כתבו החוקרים.

האם תחסנו לקורונה כשהחיסון יהיה מוכן?

כן
לא
21661 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully