וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דונלד טראמפ קיבל טיפול לא מאושר נגד קורונה. זה מה שידוע עליו

הנשיא האמריקני קיבל זמן קצר לאחר האבחון שלו בקורונה "טיפול חמלה" של קוקטייל נוגדנים שהופק מעכברים. הנה כל מה שאנחנו יודעים על הטיפול הזה, ועל הבעייתיות שבקבלת טיפול שטרם אושר

בווידאו: טראמפ מדבר מבית החולים אחרי שנדבק בקורונה/צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אובחן בשישי האחרון כחולה קורונה, אך בשונה מלמעלה ממיליון חולים אחרים, מיד עם האבחון הוא החל לקבל תרופה מבטיחה אך ניסיונית נגד COVID-19. ד"ר שון קונלי, הרופא האישי של הנשיא האמריקני, כתב בהודעה של הבית הלבן כי נתן לנשיא 8 גרם של קוקטייל הנוגדנים הניסיוני של חברת התרופות רגנרון "כאמצעי זהירות". טראמפ קיבל גם אבץ, ויטמין D, אספירין, מלטונין ותרופת צרבת.

רגנרון היא אחת מתוך מספר חברות שמייצרות תרופת מחקר מבוססת נוגדנים כנגד נגיף הקורונה. הנוגדנים הללו מיוצרים במעבדה והם מדמים נוגדנים המיוצרים בגוף בתגובה לזיהום בנגיף. המטרה היא להגביר את ההגנה של המערכת החיסונית, ולא לחכות לשלב שבו הגוף ייצר בעצמו די נוגדנים כנגד הנגיף.

רגנרון החלה את ייצור התרופה שלה עם עכברים שעברו הנדסה גנטית למערכת חיסונית אנושית. לאחר שהעכברים נחשפו לנגיף, הם ייצרו נוגדנים אנושיים הנקשרים לחלבון הדוקרן של הנגיף. הדוקרנים אלה, הגורם המזוהה ביותר של נגיף הקורונה, הם אלה המשמשים את הנגיף כדי להיכנס לתאים אנושיים, ולכן חסימתו בנוגדנים יכולה לעכב את הזיהום. קוקטייל של שניים מהנוגדנים הללו נקצר אז מהעכברים, והוא ניתן לבני אדם בניסויים קליניים, וכעת לנשיא טראמפ.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עובד מאחד החדרים שלו בבית החולים "וולטר ריד" בו הוא מאושפז לאחר שאובחן בנגיף הקורונה. 04 באוקטובר 2020. רויטרס
טראמפ עובד מאחד החדרים שלו בבית החולים "וולטר ריד" בו הוא מאושפז/רויטרס

בשבוע שעבר רגנרון הכריזה על תוצאות מבטיחות של הניסויים בתרופות הקורונה שהיא מפתחת REGN-COV2. בתוצאות ראשוניות מניסוי של 275 חולי COVID-19 שלא נזקקו לאשפוז וטופלו בקוקטייל הנוגדנים או בפלצבו, הקוקטייל של רגנרון הפחית את כמות הנגיף אצל החולים וסייע להקל על הסימפטומים שלהם. "היתרון הגדול ביותר בטיפול היה בחולים שלא פיתחו תגובה חיסונית יעילה משלהם, דבר המצביע על כך ש-REGN-COV2 יכולה לספק תחליף טיפולי לתגובת החיסון הטבעית", אמר בשבוע שעבר ג'ורג' ד. ינקופולוס, המנהל המדעי הראשי של החברה.

בעוד שבהחלט מדובר בתוצאות מעודדות, הן ראשוניות מאוד וטרם עברו ביקורת עמיתים. הטיפול של רגנרון אפילו טרם אושר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA). למעשה, טראמפ קיבל את קוקטייל הנוגדנים במסגרת "בקשת טיפול חמלה", בה מינהל המזון והתרופות מתיר שימוש באופן פרטני בתרופות שעדיין עוברות ניסויים קליניים. בדרך כלל, תהליך זה הוא ארוך ומאתגר.

לא מקצועי, לא אתי וגם קצת מסוכן

כצפוי, יש הרבה ביקורת בארה"ב על האתיקה שמאחורי ההחלטה לטפל בנשיא טראמפ בתרופה ניסיונית, ואנשים רבים יוצאים נגד מה שהם מכנים VIP medicine. "זה מדע רע, רפואה רעה ואתיקה רעה לתת דברים לא מוכחים לאנשים חזקים", כתב וינאי פרסאד, פרופסור חבר לרפואה והמטולוג-אונקולוג באוניברסיטת קליפורניה, בטוויטר. "בשום מקרה לא שמעתי על חולה, במיוחד חשוב כמו הנשיא, שמקבל עירוי ניסיוני של קוקטייל נוגדנים", אמר ד"ר וין גופטה ל-MSNBC, ודרש, כמו אנשי רפואה רבים אחרים, מידע נוסף מהבית הלבן.

רבים בארה"ב תוהים גם מדוע הנשיא, או רופאו האישי, בחרו דווקא בתרופה הזו ולא בהמון תרופות דומות שמפתחים בחברות שונות. מנכ"ל רגנרון, לאונרד ס' שלייפר, אמר לניו יורק טיימס ביום שישי כי החברה קיבלה שיחה מהבית הלבן שבה הם ביקשו גישה לתרופה. "כל מה שאנחנו יכולים לומר הוא שהם ביקשו להיות מסוגלים להשתמש בתרופה, ושמחנו להיענות", אמר, "כשזה נשיא ארצות הברית, כמובן, זה זוכה לתשומת ליבנו". בטיימס דיווח גם כי שלייפר מכיר את הנשיא באופן אישי והיה חבר במועדון הגולף של טראמפ במחוז ווסטצ'סטר בניו יורק. העובדה שהמניות של החברה מזנקות מאז ההכרזה על השימוש בתרופה שלה, לא מרגיעות את הספוקלציות כי לא מדובר בשיקולים רפואיים מקצועיים בלבד.

חשוב לציין שקבלת כל סוג של טיפול ניסיוני מהווה סיכון, ובמקרה של טראמפ יש גורמים משמעותיים שמציבים אותו בסיכון גבוה יותר למהלך קשה של המחלה, כולל גילו המבוגר, השמנת יתר והעובדה שהוא גבר לבן.

האם תחסנו לקורונה כשהחיסון יהיה מוכן?

כן
לא
21661 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully