וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה המחיר שהילדים שלכם ישלמו על הסגר (והוא לא פשוט)

רוית רביב

17.9.2020 / 7:03

יש לא מעט אנשים שמודאגים מכך שגדל כאן דור "טיפש" בגלל ההפסקות החוזרות בלימודים, יש גם מחקרים שמעידים על ירידה בכושר והשמנה אצל ילדים. אבל אם תשאלו אותנו - הבעיה חמורה הרבה יותר

ילדים עם מסיכות. ShutterStock
זה הדבר האחרון שהם צריכים. אח ואחות עם מסיכות בבתיהם/ShutterStock

מחר זה קורה - עוד סגר כללי. שוב מערכת החינוך נסגרת, שוב הילדים שלנו יתנתקו מהחברים שלהם, מהמשפחה המורחבת ומאנשי החינוך שקרובים אליהם, שוב חוסר שגרה, שוב למידה מרחוק ושוב הורים עייפים. ויש לזה מחיר. נכון, אין עוררין על כך שבריאות הציבור עומדת לפני הכול והיא חשובה מאוד, אך יחד עם זאת, ישנם פרמטרים חשובים נוספים שצריך היה לקחת בחשבון לפני שסגרו עלינו שוב, ושאנחנו ההורים חייבים לזכור בתקופה הזו כדי להקל על הילדים שלנו.

הגיל הרך (לידה עד חמש)

רק לפני שבועיים התחילה שנת הלימודים, ויחד איתה ההסתגלות והקליטה בגנים ובמסגרות החינוכיות. הפעוט משקיע אנרגיה רבה בהסתגלות לסביבה החדשה. זו עבודה קשה שדורשת מאמץ רב, ומתבטאת לעיתים גם בקשיים פיסיים כמו: חוסר תיאבון, קשיי הרדמות, וחרדות.

סגירה עכשיו את מערכת החינוך לחודש שלם היא בבחינת Delete על כל המאמץ והעבודה הקשה שעשו הפעוטות עד עכשיו. הכל ירד לטמיון, ובסיום הסגר, יצטרכו הילדים לגייס שוב את כל הכוחות להסתגל מחדש ויחד איתם ההורים, שיצטרכו להתחיל מחדש, וללוות שוב את ילדיהם בתהליך הקליטה.

גילאי יסודי (שש עד 12)

ילדים צעירים שנכנסו רק עכשיו למסגרות חדשות כמו כיתה א', או מתבגרים צעירים שהתחילו את חטיבות הביניים, או עברו בין בתי ספר, מנצלים את החודשיים הראשונים של השנה להכרות ולהסתגלות חברתית. בזמן הזה הם משקיעים את כל מרצם ואת רוב האנרגיה ביצירת קשרים חברתיים, ובגיבוש זהותם החברתית. בשבועיים שחלפו מתחילת השנה הם הספיקו להכיר חברים חדשים ולהתיידד עם קבוצות גיל שמתאימות להם.

ילד עצוב יושב לבד בחצר בית הספר. ShutterStock
הילדים שלנו מנסים לגבש את הזהות החברתית שלהם, וסגר מונע את זה. ילד בודד/ShutterStock

סגר על מערכת החינוך בימים אלה של תחילת השנה יעצור את כל זה באחת, ויאלץ את הילדים להתחיל את הכל מחדש כשהוא יוסר. העניין החברתי והקשר עם החברים שרק הכירו הוא משמעותי וקריטי להמשך דרכם החברתית והחינוכית ואפילו הלימודית. ילד שמבוסס חברתית, הוא ילד שפנוי ללמידה, וסגר בטיימינג הזה, עלול לעכב או לדחות את הפניות של הילדים ללמידה.

גילאי התיכון (14 עד 18)

בגילאים אלה, סביבת החברים היא קריטית להתפתחות אישיותו של המתבגר. הכל מתנקז לשם, לחברים. זהו גיל של עשיה ופעילות חברתית. בגילאים אלה המתבגרים פועלים ללא הרף בשדה החברתי. דור השפע, דור הניידים, המסכים, והרשתות החברתיות סיים רק עכשיו חודשיים של חופש גדול. חודשיים בהם היו מנותקים, יחסית, ממסגרות חברתיות. ניתוק נוסף בדמות סגר, יעשה נזק יותר מתועלת, כי הוא ינתק אותם שוב מכל העשייה החברתית הצפופה והמשמעותית להם עד מאוד.

כמו כן, הלמידה מרחוק לא הוכיחה את עצמה כמגשרת על פערים חברתיים, היא קשה ולא יעילה, והתוצאה עלולה להיות ריחוק חברתי שיביא ל"נכות בכישורים חברתיים" בעתיד.

רוית רביב, מדריכת הורים במכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully