וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת הילדים הקשה הזאת נמצאת בעלייה. אבל יש מה לעשות

ד"ר שי ארליך, מאמר אורח

15.9.2020 / 7:02

בחודשים האחרונים מדווחים בתי החולים על עליה במספר מקרי דלקת קרום המוח, מהמחלות הקשות ביותר בילדים, שעלולה להביא לפגיעה חמורה מאוד אצל תינוקות. רופא ילדים מתריע: לא מספיק הורים מחסנים

אמא מנשקת תינוק חולה עם אף סתום. ShutterStock
שימו לב במיוחד לשינויי במצב הערנות או ההכרה של הילד. אמא מנשקת פעוט חולה/ShutterStock

דלקת קרום המוח בילדים היא מחלה זיהומית שיכולה לגרום למוות או להוביל לפגיעות נוירולוגיות קשות כמו חירשות, הפרעות בתנועה וכדומה. לרוב מדובר יהיה במחלה ויראלית ואז תהיה מחלה קלה יותר אך היא יכולה להיגרם גם מחיידקים כמו המנינגוקוק, הפנומוקוק וההמופילוס, ואז היא תהיה לרוב מחלה קשה יותר.

בשלבים הראשונים של מחלת דלקת קרום המוח, היא דומה לכל מחלת חום ולכן קשה מאוד לזהותה, הילד יכול לסבול מאי שקט, מכאבי ראש, לעיתים יראה אפאתי או מבולבל וההורים ירגישו כי חל שינוי בהתנהגותו. תסמינים כמו הקאות וטשטוש ראייה יכולים להעיד על לחץ תוך מוחי. במקרה של דלקת קרום המוח הנגרמת מחיידק המנינגוקוק, היא יכולה לבוא לידי ביטוי גם בפריחה שמתפשטת מהר ואינה נעלמת בלחיצה, ירידה כללית במצבו ושינוי במצב ההכרה.

שינוי במצב ההכרה קשה לזיהוי, משום שלעיתים ידמה להורים כאילו מדובר בסך הכול בתגובה רגילה לחום, ולכן חשוב לשים לב לכמה סימנים שמעידים על כך. פרכוס לדוגמא הוא אירוע שיכול לנבוע משינוי במצב ההכרה, וכך גם אם הילד סובל מאי-שקט קיצוני שלא עובר גם לאחר ניסיונות להרגעה והורדת החום. גם אפאתיות שבאה לידי ביטוי בעייפות קיצונית או בקושי להעיר את הילד יכולה להעיד על שינוי במצב ההכרה, ובמקרה של ילדים גדולים גם בלבול.

פעוט מאושפז בטיפול נמרץ ומונשם. ShutterStock
הסיטואציה המאוד לא פשוטה הזאת יכולה להימנע אם הורים יקפידו לחסן את ילדיהם. פעוט מאושפז בטיפול נמרץ/ShutterStock

בכל מקרה שבו מופיעים אחד או יותר מהסימנים הללו חשוב שהילד יופנה במיידית למיון, שם ההורים יתבקשו לענות לכמה שאלות שיסייעו לצוות להבין את הסיבות לירידה במצב ההכרה ויחפשו אחר סימנים נוספים כמו דופק נמוך ולחץ דם גבוה שמעידים לא אחת על יתר לחץ תוך מוחי וכן ישאלו האם הילד מחוסן ובאילו חיסונים. בהמשך יתבצעו בדיקות גופניות נוספות כמו מרפס בולט, קשיון עורף שיכול להעיד על דלקת קרום המוח וכיוצא בזה. במידת הצורך יתבצע בדיקות הדמיה כמו CT וניקור מותני ובכל מקרה של חשד יטופל הילד מיד בטיפול אנטיביוטי דרך הווריד.

יש חיסון שיכול למנוע את זה

הסיטואציה המאוד לא פשוטה הזאת יכולה כמובן להימנע אם ההורים יקפידו על חיסוני התינוקות. כך למשל, לחיידק המנינגוקוק B, שאחראי על 80 אחוזים ממקרי דלקת קרום המוח בתינוקות בישראל, מצוי חיסון המומלץ על ידי משרד הבריאות. החיסון ניתן בשלוש מנות, כאשר ההמלצה לקבל מנת החיסון הראשונה כבר בגיל חודשיים. החיסון לא מצוי בחיסוני השגרה וניתן לקבל אותו בקופות החולים.

חיידקים נוספים שהנם גורם לדלקות בקרום המוח בקבוצת הגיל הצעירה, גם הם חיידקים שיש כנגדם חיסונים במסגרת תכנית חיסוני השגרה בשנה הראשונה לחיי התינוק, למשל הפנומוקוק, וההמופילוס מסוג B. ישנה חשיבות עצומה לביצוע החיסונים הללו.

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
חיסונים המצויים בתכנית חיסוני השגרה מחסנים נגד חיידקים נוספים שעלולים לגרום לדלקת קרום המוח בילדים. תינוק מקבל חיסון/ShutterStock

חשוב לזכור שדלקת קרום המוח שנגרמת מזיהום חיידקי יכולה לסכן מאוד ילדים לא מחוסנים ולכן חשוב מאוד, גם בתקופת הקורונה, לא לחשוש ולצאת לתחנות טיפות החלב ולקופות החולים ולהקפיד על מתן חיסוני התינוקות, כולל אלה שאינם ניתנים בשגרה (כמו חיסון המנינגוקוק B). ובעיקר, על ההורים להיות ערניים ומודעים לתסמינים של דלקת קרום המוח, על מנת שיוכלו לזהות כמה שיותר מוקדם שינוי במצב ההכרה של הילד, ירידה בתפוקת השתן וקוצר נשימה משמעותי.

ד"ר שי ארליך הוא רופא בכיר במחלקת אשפוז יום במרכז שניידר לרפואת ילדים ובמרפאת "חמודי בשניידר" של קופת חולים כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully