וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן "להצעיר" איברים כדי להגדיל את מאגר התורמים?

אחת הבעיות הקשות והטרגיות ביותר היא מחסור בתרומות של איברים עבור אנשים הזקוקים להן כדי להמשיך לחיות. כעת חוקרים מנסים בעזרת תרופות ייחודיות לגרום לאיברים של אנשים מבוגרים, הנזרקים לפעמים, להפוך צעירים יותר. האם זה אפשרי?

צילום מסך

בווידאו: גבר נתן לאישתו החולה כליה ליום הנישואים ה-20 שלהם

למרות שההיצע של איברים הזמינים לחולים ברשימות ההמתנה להשתלה הוא מוגבל מאוד, איברים מתורמים מבוגרים שמתים מושלכים לעיתים קרובות או אינם מנוצלים. על פי חוקרים, לאיברים אלה יש פוטנציאל לסגור את הפער בין הביקוש להיצע בתרומת איברים ולקצר את זמני ההמתנה הארוכים מאוד, שמובילים לכך שחולים רבים לא שורדים.

איברים זקנים אומנם יכולים גם לעורר תגובה חיסונית חזקה יותר ועלולים לשים חולים בסיכון גבוה יותר לתוצאות שליליות ולדחיית האיבר. אולם, ככל שאוכלוסיית העולם מזדקנת, איברים מתורמים מבוגרים שמתו מהווים משאב בלתי מנוצל וגדל עבור חולים נזקקים.

"איברים ישנים יותר זמינים ויש להם פוטנציאל לתרום להפחתת הביקוש הנוכחי להשתלת איברים", אמר אחד מעורכי המחקר, ד"ר סטפן ג'י טוליוס, ראש המחלקה לכירורגיית השתלות בבריגהאם שערך ניסוי בעכברי מעבדה. "אם נוכל להשתמש באיברים ישנים בצורה בטוחה עם תוצאות דומות כמו אלה שנמצאו בניסוי, זה יהיה צעד משמעותי קדימה בכדי לעזור לחולים".

עוד בוואלה!

האם זן חדש של תרופות נגד הזדקנות ישנה את פני הרפואה?

לכתבה המלאה

ככל שאנחנו מזדקנים, מצטברים בגופנו 'תאים מזדקנים' - תאים פגומים שאינם מתים אך נותרים בתוך הגוף ויכולים להשפיע על תאים אחרים שמצויים באיברים וברקמות. לטענת חוקרים, תרופות הנקראות תרופות סנוליטיות המכילות חומרים שמסוגלים להרוג תאים מזדקנים יכולות לסייע מבלי לפגוע בתאים נורמליים ובריאים.

במאמר שלהם בנושא שפורסם בכתב העת Nature Communications, טוליוס ועמיתיו זיהו הצטברות של DNA מיטוכונדריאלי בתאים זקנים, מה שהוביל לתגובה חיסונית שעלולה לגרום לכשל איברים ודחיית האיבר המושתל.

אילוסטרציה. ShutterStock
לסייע בפער בין זמינות האיברים לצרכים של חולים רבים ברשימות המתנה. השלמת איברים/ShutterStock

החוקרים בדקו האם ניתן להשתמש בתרופות סנוליטיות לשיפור התוצאות. במודל של עכברים באיברים בשילוב של תרופות סנוליטיות. התרופות הפחיתו את מספר התאים המבוגרים, הפחיתו את רמות ה-mt-DNA והפחיתו את הדלקתיות. הממצאים הראו כי הישרדותם של איברים ישנים שטופלו בתרופות הייתה דומה לזו של איברים שמקורם בתורמים צעירים.

מאחר שהמחברים ביצעו את הניסויים הטיפוליים שלהם במודל של עכברים, יש צורך במחקרים נוספים כדי להעריך האם לתרופות סנוליטיות עשויות להיות השפעות זהות על איברים אנושיים מתורמים מבוגרים ובאותה מידה של הצלחה בפינוי תאים זקנים, כמו גם האם ניתן לטפל ביעילות בתרופות סנוליטיות לאחר קצירת האיברים. המחברים כבר התחילו בצעדים ראשונים במחקר בבני אדם וקבעו כי רמות מוגברות של mt-DNA נמצאות אצל תורמי איברים מבוגרים.

"עדיין לא בדקנו את ההשפעות מבחינה קלינית, אך אנו מוכנים היטב לעשות את הצעד הבא לקראת יישום קליני באמצעות מכשיר זלוף להזרמת תרופות סנוליטיות על פני איברים ולמדוד האם ישנם שיפורים ברמות תאי הזדקנות או לא", אמר טוליוס. "הנתונים שלנו מספקים רציונל לשקול ניסויים קליניים לטיפול בתורמים, איברים ו / או מקבלים בתרופות סנוליטיות בכדי לייעל את השימוש באיברים מתורמים מבוגרים. המטרה היא לסייע בפער בין זמינות האיברים לצרכים של חולים רבים שנמצאים כרגע ברשימות המתנה להשתלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully