וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן לתרום קרנית בכל גיל?

28.9.2016 / 11:00

בני משפחתו של שמעון פרס החליטו לתרום את קרניות עיניו, לאחר מותו. מהי הקרנית, למה צריך אותה ואיך זה שדווקא היא נשמרת עד גיל מאוחר? מומחה מסביר

שמעון פרס פלאח VOD. ראובן קסטרו
משפחתו תרמה את קרניות עיניו. שמעון פרס ז"ל/ראובן קסטרו

משפחתו של הנשיא וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס ז"ל, החליטה לתרום את הקרניות שלו ובכך לסייע לאדם אחר שזקוק לתרומה. לפי משרד הבריאות, בישראל מתבצעות מדי שנה מאות השתלות קרנית, אך עדיין קיים חוסר בתורמים. מהי בדיוק הקרנית, ולמה היא, בניגוד לאיברים אחרים, נשמרת במשך שנים ארוכות?

"קרנית היא החלון הקדמי של העין, רקמה שקופה שנמצאת למעשה בחלקה הקדמי ואחראית למרבית הכוח האופטי של העין", מסביר ד"ר דוד ורסנו, מנהל שירות הקרנית בבית החולים איכילוב. הוא מוסיף כי כדי שהקרנית תעבוד כמו שצריך היא צריכה לשמור על צורה תקינה ושקיפות טובה. כשישנה פגיעה בצורה או בשקיפות הקרנית – צריך לעבור ניתוח ולהחליף אותה. "מדובר, למשל, במצבים של בצקת בקרנית שיכולה להופיע מעצמה או אחרי ניתוחים, יש צלקות בקרנית או זיהומים מחיידקים או וירוסים, יכול להיות למשל עיוות בצורת הקרנית לאחר ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר", הסביר.

"קרניות כאלה מגיעות רק מתורמים ולא ניתן לייצר אותן באמצעים מלאכותיים לשימושים האלה", מסביר ד"ר ורסנו. "מאחר ואין דרך לתרום את הקרנית מבלי לאבד את מאור העיניים, מדובר על השתלה מתורם שנפטר".

נשיא המדינה שמעון פרס וכרטיס אדי שלו, דצמבר 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
פרס וכרטיס אד"י/לשכת העיתונות הממשלתית

לתרום בכל גיל

בניתוח עצמו חותכים שכבה מהקרנית באמצעות לייזר ותופרים את הקרנית החדשה. לא נדרשת התאמה של סוג דם או סיווג רקמות אלא רק וידוא שהמנוח ממנו נלקחה הקרנית לא סבל ממחלות זיהומיות קשות.

ניתן לתרום קרנית בכל גיל, כפי שניתן לראות מהמקרה של פרס. "יש ירידה ביכולת התפקוד של השכבה האחורית של הקרנית עם הגיל. מנגד, החלק הקדמי אינו נפגע עם השנים וניתן לתרום אותו בכל גיל", מסביר ד"ר ורסנו. "מאחר והשכבה הקדמית של הקרנית לא נפגמת עם הגיל אפשר להשתיל אותה מכל אדם אצל כל אחד".

השתלת קרנית היא מושג רחב, ויש סוגים שונים של השתלות – בהתאם לחלק הפגום בקרנית. "ברפואה של היום אנחנו מנסים להחליף רק את החלקים בקרנית שהם הפגומים ביותר. במחצית או יותר מהמקרים, אנחנו מחליפים רק את השכבה האחורית ביותר של הקרנית, אשר גורמת לבצקות אם היא לא מתפקדת כראוי", מסביר ד"ר ורסנו.

עוד באותו נושא

ים של דמעות: למה בעצם אנחנו בוכים?

לכתבה המלאה

חסר תמידי בקרניות בארץ

קיים גם ניתוח שמאפשר השתלה חלקית של השכבה האחורית של הקרנית, בה הרופאים שומרים על המבנה המכני של הקרנית אבל מכניסים שכבה דקה נוספת מאחוריה, שמאפשרת לראות טוב יותר. ישנן שלל שיטות מתקדמות להחלפת חלקי רקמות מהקרנית. לעתים יש להחליף רקמת קרנית באופן מלא, כשלא ניתן להחליף רק את הרקמות באזורים הפגומים.

עתה, יש לקוות כי אנשים נוספים יתרמו קרניות בעקבות משפחתו של פרס, מאחר וישנו מחסור. "אנחנו תמיד בחסר וצמצום בעניין הזה בישראל ונאלצים להשתמש בקרניות שאנחנו רוכשים מחוץ לארץ, וזה פחות אופטימלי ומבזבז זמן רב", אמר ד"ר ורסאנו. "אם היינו יכולים לכסות את הצרכים שלנו להשתלת קרנית בארץ, היינו יכולים להציל את הראייה של הרבה אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully