וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה הגיעה גם לשבט המבודד הזה

מגיפת Covid-19 אינה עוצרת וממשיכה לכבוש טריטוריות חדשות - ארגון זכויות מדווח על 11 חולים באיי אנדמן, בני שבט מבודד ונכחד שמונה רק כ-50 בני אדם. לשבטים מבודדים ומנותקים יש חסינות פחותה לנגיפים ומחלות

בווידאו: בדיקות קורונה בעזה/צילום: AP

נגיף הקורונה הגיע לשבט מבודד שחי על אי באוקיינוס ההודי. ארגון זכויות אדם בשם Survival International ועוסק בהגנה על זכויותיהן של אוכלוסיות ילידים, דיווח כי שלפחות 11 מתוך 50 מבני שבט Great Andamanese שבאיי אנדמן נמצאו חיוביים ל-Covid-19.

"מקורותינו על האי אישרו לנו כי 11 מבני השבט נבדקו ויצאו חיוביים ל-Covid-19 מתוך אוכלוסייה כוללת של קצת יותר מ-50 בני אדם. 3 אנשים כבר הספיקו להחלים מהנגיף, ואילו 8 עדיין מאושפזים בבית החולים. אלו חדשות נוראיות", אמרה סופי גריג, חוקרת בכירה בארגון Survival International, לאתר IFLSience.

שבט בני אנדמן מתגוררים באיי אנדמן, ארכיפלג המורכב ממאות איים באוקיינוס ההודי, דרום-מערבית לחופי מיאנמר. איי אנדמן הם טריטוריה גיאוגרפית שמתחלקת בין הודו ומיאנמר, ועד כה דווח על 3,000 מקרי תחלואה באיים השונים, ו-40 מקרי מוות.

התפרצות של נגיף הקורונה בקרב בני שבט האנדמן באיי אנדמן. AP
שילמו מחיר כבד על החשיפה שלהם למחלות של אנשים מבחוץ. בני שבט האנדמן באיי אנדמן/AP

בני שבט אנדמן נחלקו בעבר ל-10 שבטים שונים ונפרדים, אולם מספרם הלך ופחת וכיום, העשרות הבודדות שנותרו מהם מקובצים תחת מטריה אחת, המכונה שבט אנדמן הגדול. כשהבריטים כבשו את איי אנדמן באמצע המאה ה-19 הם הביאו איתם שלל מחלות חדשות ולא מוכרות לבני המקום, בהן: חצבת, שפעת, ועגבת. מבין 5,000 בני שבטי האנדמן, נותרו היום קצת יותר מ-50.

ההיסטוריה הדגימה היטב שלשבטים מבודדים יש חסינות מועטה, אם בכלל, למחלות הנפוצות בחברה המתועשת. אף על פי שקורונה היא מחלה חדשה בכל העולם, החשש הוא שאוכלוסיות מבודדות פגיעות יותר גם במקרים אלו. בנוסף, בקרב בני השבט נפוצה מחלת השחפת ורבים מהם גם סובלים מהתמכרות לאכוהול - שני גורמים נוספים שהופכים אותם פגיעים יותר לתחלואה קשה בווירוס.

עץ בודד על חוף האבלוק באיי אנדמן. ShutterStock
חשש לשלומם של בני שבט מבודד נוסף, שעמו לא היה קשר מאז שנות ה-90. עץ בודד על חוף האבלוק באיי אנדמן/ShutterStock

"בני אנדמן כבר שילמו מחיר כבד על החשיפה למחלות של המתיישבים הבריטיים, שלהן לא היתה להם כל חסינות. כמו שבטים אחרים במקומות נוספים בעולם, הם ספגו אבידות קטסטרופליות בנפש בעקבות המגע הראשון שלהם עם אנשים מבחוץ - מאוכלוסייה של 5,000 איש ואישה, המחולקים ל-10 שבטים שונים ונבדלים זה מזה, הם התדלדלו ל-19 בלבד בחלוף מאה שנה. זה חיוני שנעשה את כל המאמצים כדי למנוע את המשך התפשטות הנגיף בקרב בני השבט וכן, להגן על טריטוריות נוספות באיי אנדמן, כדי למנוע הדבקה של הנגיף גם בתוכן", אמרה גריג.

השבט שלא שמעו ממנו מאז שנות ה-90

בתוך כך, גובר החשש שמגיפת הקורונה תתפשט ותגיע גם אל שבטים מנותקי קשר שחיים באיי אנדמן, דוגמת שבט ה- Sentineles. בני שבט זה חיים חיי בידוד מוחלטים מהעולם החיצון וככל הידוע, לא נוצר קשר בינם ובין אנשים מבחוץ מאז שנות ה-90. אולם, למרות זאת קיים החשש שהם יחשפו לנגיף מדייגים שעוסקים בדיג בלתי חוקי של דגים ולובסטרים סמוך לחופים האי שבו הם חיים.

גם בדרום אמריקה דווח על מספר שבטים מבודדים באזורים נידחים שנפגעו קשות על ידי Covid-19. הקורבן המאומת הראשון של שבט היאנונמי בברזיל - נער בן 15 שמת לאחר שנדבק בנגיף הקורונה - דווח כבר בחודש אפריל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully