וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שצריך כדי לעצור באמת את מגיפת הקורונה

כולנו מחכים לחיסון קורונה כדי שהחיים שלנו ישובו למסלולם. אבל כדי שזה יקרה, החיסון המיוחל חייב להגיע ליעילות של לפחות 80 אחוזים אצל 75 אחוזים מהאוכלוסיה. וכזכור, יש לא מעט מתנגדי חיסונים שם בחוץ

בווידאו: פוטין מודיע על החיסון ועל כך שביתו השתתפה בניסוי/צילום: רויטרס, עריכה ניר חן

אנשים בכל העולם מחכים בכיליון עיניים ליום שבו יאושר חיסון נגד נגיף הקורונה והם יוכלו לחזור לחיים רגילים, אבל כדי שהחיים באמת יחזרו למסלולם - זה לא מספיק. כדי לעצור את המגיפה העולמית, החיסון שיאושר נגד נגיף הקורונה חייב להגיע ליעילות של לפחות 80 אחוזים, אצל 75 אחוזים מהאוכלוסייה.

חוקרים אמריקנים בחנו של תרחישים שונים של קבלת חיסונים באוכלוסייה, על מנת לגלות עד כמה חיסון צריך להיות יעיל כדי לעצור את מגיפת הקורונה. צוות החוקרים, מבית הספר CUNY לבריאות הציבור, מצא שאם 75 אחוזים מהאוכלוסייה יקבלו את החיסון, יעילות 80 אחוזים תפסיק מגיפה מתמשכת. אם רק 60 אחוזים יקבלו את החיסון, יהיה צורך ביעילות של 100 אחוזים כדי לשוב לשגרה. הממצאים שלהם התפרסמו בכתב העת האמריקני לרפואה מונעת.

המודל שבנו החוקרים ערך הדמיות של התפשטות COVID-19 וחיסון ברחבי ארה"ב, והממצאים שלהם מעלים חשש שגם אם יהיה חיסון יעיל - אם יהיה שיעור גדול של מתנגדי חיסונים, הוא כלל לא יועיל לנו.

מדינות ברחבי העולם פועלות לפיתוח חיסונים, כאשר 32 מהם כבר נמצאים בשלבי הניסוי בבני אדם. בתחילת אוגוסט רוסיה הודיעה כי אישרה את החיסון שלה 'ספוטניק 5', אולם גם הוא עדיין בשלבי ניסויים. עם ההכרזה על האישור החפוז של הניסוי שלהם, ברוסיה גם הודיעו כי יתחילו לחלק את החיסון לעובדי בריאות. גם בסין הודיעו השבוע כי יחסנו עובדי בריאות, אף שאין עדיין חיסון שעמד בכל הקריטריונים הדרושים.

מתנדבת בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
מתנדבת בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה/AP

ואולם, המומחה הבכיר למחלות זיהומיות בארצות הברית, ד"ר אנתוני פאוצ'י, הזהיר השבוע כי הפצת חיסון לנגיף הקורונה תחת הנחיות מיוחדות לשימוש חירום, לפני שהוכח שהוא בטוח ויעיל במחקרים גדולים, היא רעיון רע שיכול להשפיע לרעה על בדיקת חיסונים אחרים. ד"ר פאוצ'י דיבר בעבר גם על החיסונים הראשונים שיפותחו, ואמר כי יעילותם ככל הנראה תהיה נמוכה מההתחלה. מוקדם יותר החודש, הוא אמר שהסיכוי לפתח חיסון שיש לו יעילות של 98 אחוזים "לא גדול". לדבריו, מדענים מקווים ליעילות של כ-75 אחוזים, אך יש סיכוי גם ליעילות של 50 עד 60 אחוזים.

החיים לא יחזרו למסלולם רק כי אישרו חיסון

במחקר הנוכחי צוות החוקרים שם לו למטרה לבדוק עד כמה באמת חיסון צריך להיות יעיל, וכמה אנשים יצטרכו לקבל אותו. הממצאים הראו כי גם עם היענות של 100 אחוזים, חיסון עדיין יצטרך להיות יעיל לפחות בשיעור של 60 אחוז בכדי לעצור את המגיפה. אם הכיסוי ירד ל-75 אחוזים, החיסון יצטרך להיות יעיל ב-80 אחוזים. וזה, כאמור, כלל לא מובן מאליו.

"יש שדוחפים שהחיסון ייצא במהירות האפשרית כדי שהחיים יוכלו לחזור לשגרה", אמר החוקר הראשי בהצהרה לעיתונות, "עם זאת, עלינו לקבוע ציפיות מתאימות. רק בגלל שחיסון יוצא לא אומר שאתה יכול לחזור לחיים כמו שהיה לפני המגיפה. חשוב לזכור שחיסון הוא כמו מוצרים רבים אחרים - מה שחשוב זה לא רק שמוצר זמין, אלא גם כמה הוא יעיל".

בקבוקוני תרופות ומזרק עם הכיתוב חיסון לקורונה. רויטרס
לא הזמינות חשובה, אלא היעילות. בקבוקוני חיסון עם הכיתוב חיסון לקורונה/רויטרס

בהתחשב בעובדה שהיעילות הנדרשת של החיסון תלויה גם בכמות המתחסנים, שווה להזכיר גם את הנתונים המטרידים האלה: סקר שנערך בארה"ב הראה שאחד משלושה אנשים לא יסכים לקבל חיסון קורונה, גם הוא יאושר על ידי הרשויות וגם אם הוא יינתן לו בחינם. לפי הסקר של מכון הסקרים גאלופ, 65 אחוזים מהאמריקנים יסכימו לקבל חיסון, אך 35 אחוזים לא יעשו זאת.

גם בבריטניה נערך סקר דומה, וגם שם הנתונים מדאיגים: כמעט מחצית מההורים בבריטניה אמרו שלא יחסנו את ילדיהם כנגד נגיף קורונה. 45 אחוזים מתוך 5,000 הנשאלים הודו כי הם לא יתנו לילדם חיסון נגד Covid-19, וחמישית מההורים האלה אמרו שהם מאמינים שהנגיף "מזויף ואינו קיים באמת". חמישה מתוך שישה הורים לא מחסנים - 86 אחוזים - טענו כי החיסון אינו בטוח עם תופעות לוואי חמורות, ו-35 אחוזים ענו כי אין צורך בחיסון מכיוון שילדים "חסינים כמעט מהנגיף". שיהיה לנו בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully