וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המוות של כוכב "הפנתר השחור" לא צריך להפתיע אותנו

בסוף השבוע האחרון נודע כי כוכב "הפנתר השחור", צ'אדוויק בוסמן, מת לאחר מאבק של שנים בסרטן המעי הגס. בשנים האחרונות הסרטן הזה מכריע יותר צעירים מתחת גיל 50. למה זה קורה ואיך ניתן למנוע את זה?

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

העולם הזיל דמעה ביום שישי האחרון כשההודעה על מותו של השחקן צ'אדוויק בוסמן, מי ששיחק את גיבור העל ה"פנתר השחור" בסרטי מארוול, התפרסמה. השחקן המוערך מת מסרטן המעי הגס בגיל 43 לאחר שנלחם במחלה במשך כארבע שנים.

ההלם על מותו התקבל לא רק בשל העובדה שהשחקן הסתיר את דבר מחלתו במשך שנים, אלא גם בגלל גילו הצעיר. אבל האמת היא שלפי נתונים מרחבי העולם, גילו הצעיר לא צריך להפתיע אף אחד, שכן מספרם של מקרי של סרטן המעי הגס בקרב אנשים מתחת לגיל 50 גדל מאז שנות התשעים, ומחצית מכל האבחנות החדשות הן בקרב אנשים מתחת לגיל 66, כך על פי דוח של האגודה האמריקנית לסרטן שפורסם בחודש מרץ האחרון.

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו אצל נשים וגברים בישראל, ולמרבה הצער הוא אחד מהקטלניים שבהם. מדי שנה מתים מסרטן המעי הגס 1,400 בני אדם בישראל, ו-3,000 איש מאובחנים כחולים בו. תסמיני המחלה הראשונים הם בדרך כלל אובדן תאבון, דם בצואה וכאבי בטן קשים.

למרות הנתונים החדשים, כמו בכל העולם, גם בישראל הסרטן החודרני של המעי הגס והחלחולת נפוץ יותר בגילאים מבוגרים, החל מ-60. ובכל זאת, האגודה האמריקנית לסרטן ממליצה על בדיקה קבועה לסרטן המעי הגס והחלחולת החל מגיל 45. ארגוני בריאות אחרים, גם בישראל, עדיין ממליצים על בדיקות שגרתיות החל מגיל 50. "חלק ניכר מהירידה בשכיחות בקרב מבוגרים נובע מהגברת הבדיקות, אך הסיבה לעלייה בשכיחות בקבוצות הגיל הצעירות עדיין אינה ידועה", אמרו עורכי הדוח.

הפנתר השחור. פורום פילם,
מת בגיל 43 לאחר מאבק ממושך במחלה. צ'אדוויק בוסמן בתפקיד הפנתר השחור/פורום פילם

בדוח נכתב עוד כי "מגיפת ההשמנה תורמת כנראה לעליה במקרים, אך נראה שהיא לא הסיבה היחידה". לדברי עורכי הדוח, לתזונה יש השפעה רבה על הסיכון לסרטן המעי הגס וקיימים הרבה מחקרים שמתארים כיצד דברים שונים שאנו צורכים, כולל תרופות כמו אנטיביוטיקה, משפיעים על בריאות המעיים, ובמיוחד תפקידם בקביעת המיקרואורגניזמים המרכיבים את המיקרוביום שלנו.

גילוי מוקדם מציל חיים

סיכויי ההחלמה מסרטן המעי הגס והזמן הדרוש לה תלויים במידה רבה במועד הגילוי. גילוי המחלה בשלב מוקדם, מביא לאחוזי החלמה גבוהים ביותר הנעים בין 90 למאה אחוזים. ככל שהגילוי נעשה בשלב מוקדם יותר, ההליך הטיפולי פשוט יותר, ואינו מצריך ניתוחים מסובכים וטיפולים ארוכי טווח.

גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם גיל, היסטוריה משפחתית של המחלה, גידול שפיר קודם במעי, מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות וכן השפעות של אורח חיים לא בריא, השמנה, ישיבה מרובה, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון וצריכת אלכוהול.

בשנת 2005 החלה תכנית לאומית לגילוי סרטן המעי הגס והחלחולת במשרד הבריאות, מה שהעלה את מספר הנבדקים ותרם לגילוי מוקדם. התכנית כוללת בדיקת צואה לדם סמוי מגיל 50 עד גיל 74 אחת לשנה, ובדיקות קולונוסקפיה שגרתיות למי שנמצא בסיכון מוגבר למחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully