וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרוצח השקט" לא הורג רק גברים

מירי זיו

23.3.2015 / 8:06

החודש, הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס, שמצוין בארץ ובעולם. מדוע המחלה נקראת כך, אילו מיתוסים נכרכו סביבה, ולמה רבים בוחרים שלא לדעת עליה דבר? מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מסבירה

אילוסטרציה. ShutterStock
3,000 חולים חדשים כל שנה בישראל/ShutterStock

אף שאנחנו לא שומעים עליה הרבה בתקשורת, סרטן המעי הגס אינה מחלה זניחה, והיא נחשבת למחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בישראל בקרב גברים, אחרי סרטן הערמונית, ובקרב נשים, אחרי סרטן השד. מידי שנה מצטרפים למעגל החולים למעלה מ-3,000 חולים חדשים ולמרבה הצער מעל 1,000 מתים ממנה.

הכינוי "הרוצח השקט", שהוענק למחלה, נדבק אליה בשל העובדה שלסרטן המעי הגס אין סימנים מקדימים המעידים על התפתחות המחלה עד להתפרצותה. כשמופיעים סימנים, המחלה עלולה להיות בשלב מתקדם וסיכויי הריפוי עלולים להיות נמוכים יותר. יתכן וזו הסיבה שלא מרבים לדבר עליה. ואולי הסיבה היא בכלל המיתוס שהתפתח סביבה, המשייך אותה באופן משמעותי לגברים. והרי ידוע שגברים לא אוהבים לדבר על המחלות שלהם.

האם יותר גברים חולים במחלה?

על פי סקר שערכה השנה האגודה למלחמה בסרטן לקראת חודש המודעות לסרטן המעי הגס, ובו רואיינו מדגם מייצג של גברים ונשים, נמצא כי 40 אחוזים מהגברים, וכ-30 אחוזים מהנשים במדגם, אכן חשבו שהמחלה שכיחה משמעותית יותר בקרב גברים. אבל מסתבר שמיתוסים אינם תמיד תואמים את המציאות, ויעידו על כך נתוני הרישום הלאומי לסרטן של משרד הבריאות שמפריכים את המיתוס. על פי הנתונים, ההבדלים בתחלואה קטנים, ושיעור התחלואה גבוה יותר בקרב גברים רק ב-14 אחוזים.

אם כן, מנין השתרשה הסברה בציבור שסרטן המעי הגס הא נחלת גברים? איננו יודעים לשים את האצבע על התשובה לכך, אך מה שכן ידוע זה שלסברה זו השלכות על ביצוע הבדיקה לגילוי מוקדם של המחלה ויותר גברים מנשים מודעים לכך שיש בדיקה לגילוי מוקדם, ומבצעים את הבדיקה (80 אחוזים מהגברים בסקר ביצעו בדיקה לגילוי מוקדם, בהשוואה ל- 65 אחוזים מהנשים). בנוסף, נשים שכן מגיעות להיבדק מגיעות בשלבים מתקדמים יותר של המחלה, מה שמקשה על ריפוייה.

סם סימון יוצר משפחת סימפסון. טוויטר, צילום מסך
מת בתחילת החודש מסרטן המעי הגס והעלה את המודעות למחלה בארה"ב. סם סימון, יוצר משפחת סימספון/צילום מסך, טוויטר

בעיה נוספת המאפיינת את השתיקה סביב סרטן המעי הגס, היא ההתעלמות מממצא חיובי בבדיקת דם סמוי בצואה. כשליש מהאנשים שכן טורחים ומבצעים את הבדיקה לגילוי מוקדם, ומאובחנים עם ממצא חיובי נוטים לטמון ראש בחול, ולא פונים להמשך בירור הממצא, כנדרש.

כדי לפזר את הערפל והשתיקה סביב סרטן המעי הגס, ושלא כמו במחלות סרטן רבות אחרות, במקרה של המחלה הזו, יש מה לעשות כדי להפחית את הסיכויים לחלות.

ראשית, תזונה נכונה ואכילת פחות שומן מן החי ויותר סיבים במזונות כמו פירות וירקות, לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, דגנים ועוד היא משמעותית להורדת הסיכון לחלות. הקפדה על פעילות גופנית סדירה, הימנעות מעישון והשמנה, וצמצום צריכת אלכוהול, הן דרכים נוספות וחשובות למניעת המחלה.

בנוסף, ולא פחות חשוב, לסרטן המעי הגס כאמור יש בדיקות המאפשרות לגלות בשלב מוקדם את המחלה. ערכה לבדיקת דם סמוי לאנשים בסיכון רגיל, ובדיקת קולונוסקופיה לאנשים להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שחלו, או כאלה שבסיכון גבוה בגלל גורמים אחרים.

גילוי מוקדם מציל חיים

האגודה למלחמה בסרטן יזמה בישראל תכנית לאומית לסרטן המעי הגס המבוצעת כיום בשיתוף משרד הבריאות וכל קופות החולים. בהתאם לתכנית, אנשים בני 50 ומעלה, שאינם בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, מוזמנים אחת לשנה, על ידי קופת החולים לבצע בדיקת "דם סמוי בצואה", בדיקה פשוטה לביצוע, ללא כל עלות וללא מאמץ מיוחד. בדיקה שבכוחה להציל חיים.

ואכן, היוזמה נושאת פרי אחרי כשני עשורים, בה פועלת ההסברה, ולמעלה מעשור של התכנית הלאומית, ישנה עלייה בהיענות לבדיקות לגילוי המוקדם (עם תחילת התכנית הלאומית בשנת 2002, 12 אחוזים מאוכלוסיית היעד נענו לבדיקות הסקר, ובשנת 2013 דווח על היענות של 57 אחוזים), עלייה בשיעורי ההישרדות, וירידה של כ-20 אחוזים בשיעורי התמותה. חשוב לדעת שכאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי מגיעים לכ-90 אחוזים.

מחלת סרטן המעי הגס אומנם שכיחה בישראל הן בקרב גברים והן בקרב נשים, אך ניתן להפחית את הסיכון לחלות בה על ידי אימוץ אורח חיים בריא, והקפדה על ביצוע בדיקה לגילוי מוקדם. שנהיה בריאים.


מירי זיו היא מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully