וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעמידת פלמינגו לספירת שומות: 6 בדיקות גופניות מצילות חיים שתוכלו לבצע בעצמכם

31.8.2020 / 0:22

הקורונה לימדה אותנו לא לרוץ לרופא או למיון על כל כאב קל שאנחנו מרגישים - והרופאים ממליצים להמשיך כך גם בימים שאחרי הקורונה ולבצע בדיקות גופניות בעצמנו. הנה שש דרכים מצילות חיים לעשות זאת בלי עזרת מומחה

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

הקורונה שינתה את הדעה שלנו על מחלות אחרות. אם בעבר היינו פרנואידים מכל תחושה מוזרה בגוף, כיום למדנו שאם לא מדובר באחד מתסמיני הקורונה - אין לנו באמת סיבה לרוץ למיון. מעבר לכך, הקורונה הפחיתה את חשיבותן של מחלות אחרות עד כדי כך שאנשים העידו שחשו הקלה כשנודע להם שהם חולים ב"סתם איזו שפעת" ולא בקורונה. סקר שנערך ע"י איגוד בריאות הצרכנים PAGB מצא כי אחד מתוך שלושה בריטים ייעזרו בשירות הבריאות הלאומי בדרך אחרת כיום. 7 מתוך 10 פתוחים יותר לטיפול עצמי או פנייה לרוקח מאשר קפיצה לרופא או לבית החולים, כש-86 אחוזים מסכימים שיש לבקר בחדרי המיון או אצל רופא המשפחה רק כשזה באמת "חיוני".

ד"ר שרה ג'רוויס, מנהלת קלינית ב- Patientaccess.com, טוענת שטיפול עצמי צריך להיות חלק מהשגרה היומיומית שלנו ושגם בימים שאחרי הקורונה, לא יהיה צורך לרוץ לרופאים על כל נזלת או פטרייה בבוהן שניתן לטפל בהם בקלות בידי תרופות בית מרקחת. ד"ר אנשומן באגט, רופא משפחה מקומי בלונדון, חיזק את הדברים ואמר: "בעבר היו פונים אליי אנשים עם הבעיות הכי קטנות שיש. היום זה לא ככה. אנשים צריכים לפנות רק אם הם רואים גושים מדאיגים, שינויים בעור, דימומים חריגים, דברים שאנחנו רואים בהם 'דגל אדום'".

הנה 6 בדיקות גופניות שתוכלו לעשות בעצמכם בבית כדי לוודא שמצבכם הבריאותי תקין:

עמידת פלמינגו

משך הזמן שאתם יכולים לאזן את עצמכם בעמידה על רגל אחת היא דרך אחת לבדוק עד כמה הזקנה משפיעה עליכם - ואף עשויה לענות על השאלה האם אתם נמצאים בסיכון לשבץ מוחי או דמנציה. בשנת 2015 מדענים מאוניברסיטת קיוטו ביפן מצאו כי חוסר היכולת לעמוד על רגל אחת למשך 20 שניות ומעלה קשור לסיכון גבוה יותר לחטוף מיני שבץ. "חוסר שיווי המשקל יכול להוות סימן לנזק בכלי הדם שעלול להוביל להפרעות במוח", אמר ראש המחקר.

עמידה על רגל אחת. ShutterStock
עמידה על רגל אחת יותר מ-20 שניות ואתם בסדר גמור/ShutterStock

ספרו את השומות שלכם

במחקר שנערך ב-2015 בקינגס קולג' לונדון נמצא שאנשים עם יותר מ-100 שומות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מלנומה. במקום לנסות ולספור כל שומה בגופכם, החוקרים המציאו בדיקה. אנשים עם 11 שומות בזרוע הימנית נמצאו בסיכון גבוה פי חמישה לפתח מלנומה - ואלו עם 7 שומות נמצאו כסיכון כפול. עם זאת, אם אתם סופרים 11 שומות ויותר, אל תיבהלו - אך נקטו אמצעי זהירות. "עשו בדיקת ABCDE כל חודש", אמרה ד"ר ג'רוויס, "A מיועד לכל אי סימטריה: האם צד אחד של השומה שונה? B מיועד לקצוות - הקצוות לא אמורים להיות יוצאי דופן. C מיועד לשינויים בצבע. D מייצג את הקוטר, מכיוון ששומות לא אמורות להיות גדולות יותר מ-6 מ"מ לרוחבן ו-E מסמן כל התפתחות שהיא - שומות חדשות או משתנות. כמובן ששומות לא אמורות לדמם מכל סיבה שהיא". היעזרו בחבר או בבן זוג כדי לבדוק גם את הגב שלכם. אם אתם מבחינים באי אלו שינויים - קבעו תור לרופא עור.

אישה צעירה עם שומות ונקודות חן. ShutterStock
ספרו שומות/ShutterStock

האם אתם במשקל תקין?

עלייה במשקל אינה מהווה רק בעיה לג'ינס האהוב עליכם. השמנת יתר עלולה להעלות את הסיכון שלכם לסוכרת מסוג 2 ומחלות לב - וקשורה ל-13 סוגי סרטן. השומן שאתם נושאים על הבטן שלכם - המכונה גם שומן בטני - הוא מסוכן. הדרך הטובה ביותר לבדוק האם אתם במצב תקין הוא לבצע את מבחן החוט. מדדו את הגובה שלכם באמצעות חבל דק, אחר כך קפלו אותו בחצי, הקיפו אותו סביב הבטן שלכם ובדקו האם הקצוות נפגשים. כלל הזהב הוא שמידת היקף המותניים שלכם אמורה להיות פחות ממחצית הגובה שלכם.

ד"ר ג'רוויס טוענת שדרך טובה נוספת לבדוק האם המשקל שלכם נמצא בטווח הנכון היא לחשב את ה-BMI שלכם. מדד BMI בריא - שנמדד לפי הגובה והמשקל שלכם - נע בין 18.5 ל-24.9. מדד BMI של 25 עד 29.9 קובע שאתם סובלים מעודף משקל, 30 עד 39.9 הוא סימן שאתם סובלים מהשמנת יתר. באתר NHS יש מחשבון BMI פשוט ואם אתם במקרה נופלים בקטגוריה הזאת - פעילות ספורטיבית ותזונה נכונה יסייעו. אתם כבר מכירים את השיטה.

ככה זה עובד:

צילום: עידו שחם

מבחן "לגעת בבוהן"

האפשרות לגעת עם הידיים בבהונות הרגליים עשויה להוות מדד לרמת הגמישות שלכם. מדוע הגמישות חשובה לבריאות שלנו? מדענים טוענים כי הגמישות קשורה לבריאות הלב שלנו. התיישבו על הרצפה עם הגב לקיר. התכופפו קדימה מהמותניים ושמרו על גב ישר כשאתם מנסים לתפוס את בהונות הרגליים שלכם. אם אתם בני 40 פלוס ואינכם קרובים כלל לאצבעות - אתם עשויים להימצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב וכלי דם. במחקר של המכון הלאומי לבריאות ותזונה ביפן נמצא כי אנשים בגיל העמידה ואנשים מבוגרים יותר עם גמישות לקויה היו גם בעלי עורקים נוקשים. זה עלול להאט את תנועת הדם סביב הלב ולהביא ללחץ דם גבוה שיגדיל את הסיכון שלכם להתקף לב ושבץ. החדשות הטובות הן שפעילות גופנית עשויה לסייע בשיפור בריאות הלב. השקיעו 150 דקות בשבוע - זה קצת יותר מ-20 דקות ביום להליכה מהירה או שחייה. דווקא היום, כשחלקנו עובדים מהבית, חשוב גם לזכור לצאת להתרעננות לפעמים - ולא רק כדי לבלוס פיצה.

גיף כפות רגליים. Giphy
עכשיו נסו להגיע עם הידיים לבהונות שלכם/Giphy

עקבו אחרי זמני היציאות שלכם

הזמן שלוקח לאוכל לעבור במערכת העיכול שלכם הוא סימן משמעותי למצב הבריאותי של הקיבה שלכם. חוקרים שעבדו על מחקר בדנמרק מצאו שככל שנדרש יותר זמן לאוכל לעבור דרך המעי שלכם, כך גדל הסיכון לחלות בסרטן המעי וכן להביא למחלת כליות. לבדיקה ביתית, אכלו כפית של תירס מתוק ושימו לב כמה זמן לוקח לו לצאת מהצד השני. באופן אידאלי, מעי בריא צריך לעבד מזון תוך 12 עד 48 שעות. הקפידו על בריאות הקיבה שלכם על ידי אכילת 30 גרם סיבים תזונתיים ביום, מפירות וירקות ועד דגנים מלאים כמו אורז חום. כמו כן, תזוזו - פעילות גופנית יכולה לסייע לכם בשמירה על יציאות סדירות.

אישה בשירותים. ShutterStock
עקבו אחר זמני היציאות שלכם/ShutterStock

בדקו גושים

בדיקת גושים היא קריטית מכיוון שאבחון מוקדם של סרטן מציל חיים. אבחון של מחלת סרטן השד בשלב 1 עשויה לתרום משמעותית להישרדותכם, כשעל פי מחקר שנערך בבריטניה 98 אחוזים מהמאובחנים בשלב הזה ישרדו לאורך שנים. אולם אם סרטן מאובחן רק בשלב 4, כשהוא כבר התפשט בגוף, רק 26 אחוזים מהאנשים יצליחו לשרוד לאורך זמן. ד"ר ג'רוויס אמרה: "הכניסו לשגרה שלכם את ההסתכלות במראה כשאתם מתפשטים מדי יום. לפחות פעם בחודש הרימו את הידיים, הניחו אותם לצדי הגוף ואז על המותניים. שימו לב לכל קמט או קפל, גושים, שקעים או עור יבש. במקלחת עברו עם האצבעות שלכם על אזור החזה ועד בית השחי בחיפוש אחר גושים. נסו להבין כיצד השדיים שלכן מרגישים בשלבים שונים במחזור החודשי שלכן". היא מרגיעה: "רוב הגושים אינם מסרטנים, אך גשו לרופא אם אתם מבחינים במשהו חריג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully