וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני עונת השפעת: הפיתרון הטבעי לשיעול וצינון

חלקנו מוסיפים אותו לתה כשאנחנו מצוננים, אחרים שמים אותו בכפית יחד עם שום ובולעים כשהגרון כואב, והאמת - מדובר בשני מהלכים חכמים. סקירת מחקרים חדשה מצאה שהמזון הטבעי הזה צריך להיות בכל בית, בטח בחורף המתקרב

בסרטון: ביקור במכוורת דבורת התבור/צילום: עידו שחם, עריכה: אמיר קוטיגרו

הראש שלכם עוד אולי נמצא בקיץ ובים, אבל האמת היא שממש בקרוב תתחיל עונת השפעת והצינון ואיתה גם לא מעט תרופות. סקירה חדשה של 14 מחקרים שפורסמה בכתב העת BMJ מצאה כי אולי כדאי שתחליפו את תרופות הצינון בפריט מזון שנמצא ככל הנראה אצל כל אחד בבית - דבש.

"דבש הוא תרופה נפוצה המוכרת היטב לחולים", כתבו החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, "הוא זול, נגיש ובעל נזקים מוגבלים מאוד". תחום אחד שנבדק בסקירה כלל השוואה של דבש לאנטיביוטיקה. שימוש באנטיביוטיקה גורם לעיתים קרובות לתופעות לוואי, ועמידות לאנטיביוטיקה נחשבת למגמה מדאיגה שנמצאת בעלייה. זו אחת הסיבות שישנם יתרונות רבים לשימוש בדבש כתרופה חלופית, מציינים מחברי הסקירה.

לטענת החוקרים "מרבית הזיהומים בדרכי הנשימה העליונות (URTI) הם ויראלים, לכן מרשם אנטיביוטי אינו יעיל. עם זאת, היעדר אלטרנטיבות יעילות, כמו גם רצון לשמר את הקשר בין חולה לרופא, תורמים למרשם יתר של אנטיביוטיקה".

סקירת הצוות מבוססת על 1,761 אנשים שהשתתפו ב-14 מחקרים ומסקנתם היא שהדבש יעיל לטיפול בתסמיני URTI - כולל כאבי גרון, אף סתום, שיעול וגודש כללי. עם זאת, בעוד שהמסקנה נראית מבטיחה, נראה כי המחקרים עליהם היא מסתמכת יותר בעיתיים. למרות שבמשך זמן רב אנשים משתמשים בדבש כדי לעזור להתמודד עם שיעול והצטננות, מחקרים על יעילותו היו עד כה די מגושמים, והשאירו מקום לספק עד כמה הוא מקל על תסמיני צינון בקרב קבוצות גיל שונות, לעומת אפשרויות אחרות.

גיף דבש. Giphy
יותר מסתם תרופת סבתא. דבש/Giphy

"כשמדובר במטה-אנליזות, הכל קשור למחקרים אותם היא סוקרת. אם הספרות שאתה מסתמך עליה גרועה, אתה לא יכול באמת לומר הרבה על הנושא מלבד שאתה צריך מחקר נוסף", אומר גדעון מאירוביץ-כץ, אפידמיולוג מאוניברסיטת וולונגונג באוסטרליה, שלא היה מעורב במחקר. "בסקירה זו נראה כי לרוב המחקרים הכלולים יש חוסר עקביות מדאיג וכמה טעויות, מה שאומר שאנחנו חייבים להיות ממש זהירים בקריאה רבה מדי של התוצאות".

"המטא-אנליזה עצמה נעשתה טוב, אך איכות המחקרים בנושא דבש כטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות או בשיעול נראית נמוכה. זה אומר שאנחנו יכולים רק לומר שאנחנו עדיין לא בטוחים אם הדבש עוזר, כי לא ענינו כהלכה על השאלה", אמר מאיירוביץ-כץ ל- ScienceAlert.

הנחיות רשמיות

על אף העובדה שחוקרים מבהירים כי יש צורך במחקרים נוספים, בשנת 2018 פורסמו הנחיות רשמיות מטעם המכון הלאומי לבריאות ולמצוינות קלינית (NICE) ואיגוד בריאות הציבור בבריטניה (PHE) המעודדות את הציבור להעדיף טיפול בדבש ותרופות ללא מרשם במקרה של צינון ושיעול על פני אנטיביוטיקה.

המומחים בארגוני הבריאות הבריטיים הסבירו שהשיעול אמור לחלוף בקלות בתוך כמה שבועות ללא צורך באנטיביוטיקה. לדבריהם, אם מישהו סובל מנזלת, כאב גרון ושיעול, סביר להניח שהשיעול יעלם תוך שבועיים עד שלושה שבועות, ואנטיביוטיקה ממש לא נחוצה לו.

המומחים המליצו לציבור להעדיף תרופות ללא מרשם שמכילות חומרים פעילים שמקורם בדבש שהוכחו כיעילים מאוד לטיפול בשיעול. הסירופ המתוק מורכב מתערובת של פחמימות, חומצות אמיניות, ויטמינים ופלבנואידים ונוגדי חימצון רבים שהופכים אותו לאנטי בקטריאלי ונוגד דלקות. לדבש יש גם יעילות בדיכוי של חיידקים כדוגמת סטפילוקוקוס, סטרפטוקוקוס, קלבסיאלה וגם כנגד פטריות כמו קנדידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully