וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דיקור סיני יכול לסייע במלחמה נגד קורונה?

דיקור סיני אומנם הפך מאוד פופולרי בשנים האחרונות, אבל כטיפול משלים ולא כפיתרון רפואי לבעיה. מחקר חדש טוען כי יכול להיות שהשיטה המסורתית תעזור לחולי קורונה

שנטי גדרון

בוודיאו: כך נראה דיקור קוסמטי

טיפולים אלטרנטיביים, או משלימים כפי שהם נקראים היום, עדיין נחשבים לטיפולים לא רפואיים שמספקים רק תמיכה, ולמרות זאת דיקור, ששייך גם הוא לקטגוריה הזו, נחשב לטיפול מבוסס שמסייע להקלה על כאבים, קשיים בעיכול ואפילו קשיים בכניסה להיריון. כעת, צוות מדעני מוח מבית הספר לרפואה של הרווארד מצא שדיקור עשוי לעזור גם במלחמה נגד הקורונה.

במחקר שפורסם בכתב העת Neuron, הדיקור הצליח להפעיל מסלולי איתות שונים שהפעילו תגובה דלקתית או אנטי דלקתית אצל בעלי חיים עם דלקת מערכתית הנגרמת על ידי חיידקים. בנוסף לכך הצוות מצא כי שלושה גורמים קבעו כיצד הדיקור השפיע על התגובה: אזור הדיקור, עוצמתו והתזמון של הטיפול.

מדעני הרווארד גילו כי בעכברים עם זיהומים חיידקיים שטופלו באמצעות דיקור היו רמות נמוכות יותר של שלושה סוגים מרכזיים של ציטוקינים - חלבונים חיסוניים המפעילים דלקת, והפכו מוכרים כמעט בכל בית לאחר שרופאים גילו שהם אחראיים לדלקת שהובילה בסופו של דבר למותם של אנשים רבים מקורונה.

"הממצאים שלנו מייצגים צעד חשוב במאמצים מתמשכים לא רק להבנת הארגון המבני של מערכת העצבים של הדיקור, אלא גם בזיהוי דרכים לשלב אותו בארסנל הטיפול במחלות דלקתיות, כולל אלח דם", אמר החוקר הראשי של המחקר, ד"ר קיפו מא, מומחה לנוירוביולוגיה בבית הספר לרפואה של הרווארד וחוקר במכון לסרטן דנה-פרבר, מכון הסרטן של הרווארד.

עוד בוואלה!

שקרים קטלניים: כמה אנשים מתו בגלל פייק ניוז על קורונה?

לכתבה המלאה

במחקר, הגירוי של הדיקור השפיע על האופן בו בעלי חיים התמודדו עם סערת ציטוקינים. תגובה חיסונית שמופיעה כאמור במחלת ה-COVID-19 אבל יכולה להופיע בכל זיהום, וידועה זה זמן רב אצל רופאים כסימן היכר של אלח דם, דלקת הפוגעת באיברים שלעיתים מסתיימת במוות.

דיקור סיני. ShutterStock
מסייעת במניעת דלקות. אישה עוברת דיקור/ShutterStock

הדיקור, שמקורו ברפואה הסינית המסורתית, השתלב לאחרונה יותר ברפואה המערבית, במיוחד לטיפול בכאבים כרוניים והפרעות במערכת העיכול. הגישה כוללת גירוי מכני של נקודות מסוימות על פני הגוף. עם זאת, המנגנונים הבסיסיים העומדים בבסיס פעולת הדיקור והשפעתו לא הובררו במלואם.

גרסא מודרנית ויעילה יותר

במחקר הנוכחי החוקרים השתמשו באלקטרו אקופונקטורה - גרסא מודרנית של הגישה הידנית המסורתית הכרוכה בהחדרת מחטים דקות במיוחד מתחת לעור באזורים שונים בגוף. במקום מחטים, אלקטרואקופונקטורה משתמשת באלקטרודות דקות מאוד המוחדרות לעור ואל רקמת החיבור, ומציעות שליטה טובה יותר בעוצמות הגירוי.

ד"ר מא וצוותו הציבו מחטי אלקטרודה זעירות מתחת לעור רגליהם האחוריות של כל עכבר. זרם חשמלי בדרגה נמוכה העובר דרך המחטים ויוצר גירוי עדין. הם ראו שהדבר אכן הפעיל את העצב התועה במערכת העצבים הפנימית ועורר את שחרורו של הדופמין, מוליך עצבי דלקתי. בעלי החיים שקיבלו את הטיפול הראו רמות נמוכות יותר של ציטוקינים בדם וכ-60 אחוזים מהעכברים שטופלו בדיקור שרדו את הזיהום, בעוד שרק 20 אחוזים מבעלי החיים הלא מטופלים חיו.

נגיף הקורונה. NIAID-RML, צילום מסך
זו הדרך לשלוט בסערת הציטוקינים? נגיף הקורונה/צילום מסך, NIAID-RML

המחקר הנוכחי מייצג לטענת החוקרים צעד קריטי לקראת הגדרת המנגנונים הנוירואנטומיים שבבסיס הדיקור ומציע מפת דרכים לרתימת הגישה לטיפול במחלות דלקתיות. עם זאת המדענים מזהירים כי לפני כל שימוש טיפולי יש לאשר את התצפיות במחקר נוסף - אצל בעלי חיים כמו גם אצל בני אדם - ויש להגדיר בקפידה את הפרמטרים האופטימליים לגירוי דיקור סיני.

דיקור בטיפול נמרץ?

"המחקר שלנו מדגיש בין היתר את הרעיון שאם מדקרים בצורה לא נכונה, דיקור סיני יכול להביא לתוצאות מזיקות, שלדעתי זה לא משהו שאנשים בהכרח לוקחים בחשבון", אמר ד"ר מא. אם התוצאות יתבררו במחקר נוסף , הוסיף מא, הממצאים מצביעים על האפשרות שניתן יהיה להשתמש בדיקור ביום מן הימים כצורה טיפולית מגוונת - החל מטיפול משולב לטיפול באלח דם ביחידה לטיפול נמרץ ועד לטיפול ממוקד יותר בדלקת ספציפית, כגון במחלות דלקתיות בדרכי העיכול.

שימוש אפשרי נוסף, אמר מא, היה לעזור במודולציה של דלקת הנובעת מטיפול חיסוני בסרטן, שבעוד שמדובר בטיפול מציל חיים הוא יכול לעורר סערת ציטוקינים בגלל גירוי יתר של מערכת החיסון. דיקור סיני משמש כבר כחלק מטיפול סרטן אינטגרטיבי כדי לעזור לחולים להתמודד עם תופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים וטיפולי סרטן אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully