וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גובה משפיע על הסיכוי להידבק בקורונה?

מחקר שנערך בארה"ב ובריטניה גילה שלאנשים שגובהם מעל 180 ס"מ יש סיכוי כפול להידבק ב-Covid-19. לדברי מדענים, מדובר בחיזוק נוסף לטענה שרסיסי הנגיף נישאים באוויר

בווידאו: חיטוי בירת קוריאה הצפונית אחרי גילוי מקרה קורונה ראשון/צילום: רויטרס

אנשים גבוהים עלולים להיות בסיכון מוגבר להידבק ב-Covid-19 - כך על פי מחקר חדש, שמהווה גם תמיכה נוספת לסברה שהנגיף נישא באוויר. נתונים שנאספו מאלפיים גברים מארה"ב ובריטניה הראו שלגברים שגובהם מעל 1.80 מטר יש סיכוי כפול להידבק בנגיף. גם נשים שגובהן מעל מטר שמונים נמצאו כבעלות סיכון דומה, אולם מספרן של נשים שעמדו בקריטריון הגובה בקבוצת המדגם היה מזערי, ולכן החוקרים לא יכולים לגזור מהן מסקנות גורפות.

לדברי החוקרים, סיכון ההידבקות המוגבר שנקשר בגובה אינו נובע מגורם גנטי, אלא מכך שרסיסים קטנים של הנגיף, המכונים אירוסולים, נוטים להשתהות באוויר וכך גובר הסיכוי לשאוף אותם אל תוך הגוף. הם הסבירו שאם הנגיף היה עובר רק במגע טיפתי (עיטוש, שיעול), הדבר לא היה משפיע לרעה על סיכוייהם של אנשים גבוהים להידבק בנגיף, משום שהרסיסים הטיפתיים הללו גדולים יותר ונעים כלפי מטה במהירות, עקב כוח הכבידה. לכן, ממצאי המחקר הזה מספקים תמיכה נוספת גם לטענות ההולכות וגוברות של מדענים ברחבי העולם, לפיהן הנגיף נישא ומדבק גם באוויר.

לאחרונה הודיע ארגון הבריאות העולמי (WHO) כי הוא יבחן מחדש את הסוגיה של התפשטות נגיף קורונה דרך האוויר.

דונלד טראמפ נראה עוטה מסיכה לראשונה מאז פרוץ המגיפה בביקור בבית חולים בוושינגטון - ה-12 ליולי 2020. רויטרס, רויטרס
במקרה הזה, הגובה הוא לא יתרון. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר בביה"ח בוושינגטון/רויטרס, רויטרס

הנתונים במחקר עברו אנליזה על ידי חוקרי דאטה מבריטניה, ארה"ב ונורווגיה, בהובלת מדענים מאוניברסיטת אוקספורד. ובין המשתנים שנבדקו בו היו לא רק גובה, אלא מגוון נתונים אישיים וכן מקצועיים ותעסוקתיים שעשויים להשפיע על פוטנציאל ההידבקות בנגיף SARS-Cov-2 שגורם למחלת Covid-19.

המשתתפים התבקשו לענות על שאלות לגבי נושאים שונים כמו מצבם התעסוקתי, הכנסתם, האופן שבו הם מגיעים לעבודתם, האם הם מתגוררים עם אנשים נוספים והאם הם נוהגים להיפגש עם חברים ובאיזו תדירות ועוד.

מבין 2,000 המשתתפים במחקר (אלף מבריטניה, ואלף מארה"ב), 339 היו גבוהים מ-180 ס"מ. המשתתפים הגבוהים מבריטניה, חישבו החוקרים, היו בסיכון של יותר מפי 2 להידבק בקורונה. סיכויים של הגברים הגבוהים מארה"ב להידבק ב-Covid-19 היו מעט נמוכים יותר, אך גם כן קרובים לפי 2, אולם סיכוייהן של הנשים שגובהן מעל מטר ושמונים מארה"ב להידבק היה גדול כמעט פי 9. מדובר בנתון מפתיע ומעניין מאוד, אולם החוקרים ציינו שוב שמספרן הקטן של נשים שעברו את סף הגובה הזה לא מאפשר להתבסס על הממצא הזה.

צוות רפואי עם חליפות מגן ומסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה במהלך פינוי אשפה מחוץ לבית אבות. מלבורן, אוסטרליה 27 ביולי 2020. רויטרס
הסיכון של נשים גבוהות להידבק גדול פי 9. שתי נשות סגל רפואי באוסטרליה עוטות ציוד מגן/רויטרס

גובה כבר נמצא קשור בעבר לסיכון מוגבר למחלות שונות, בהן דמנציה והפרעות בקצב הלב. אולם במקרים אלו סברו החוקרים שהקשר נעוץ בגורמים גנטיים ובהורמוני גדילה, שמצויים בכמות גדולה יותר בגופם של אנשים גבוהים. כאמור, במחקר הנוכחי החוקרים אינם סבורים שהסיבה לסיכון המוגבר היא ביולוגית, אלא הם משערים שאנשים גבוהים חשופים ליותר חלקיקים אירוסולים שנישאים באוויר ומכילים את הנגיף. רסיסים אלה יכולים לשהות באוויר גם למשך כמה שעות והם גם נישאים באוויר למרחק רב יותר.

כללי הריחוק שמכתיבים שמירת מרווחים של 2 מטרים בין אדם לאדם מבוססים על יכולת התנועה של רסס טיפתי, שהוא גדול וכבד יותר, ולכן נוחת על הקרקע מהר יותר. אם יוכח שנגיף הקורונה נישא באוויר, לדבר עשויות להיות השלכות גם על הנחיות שמירת המרחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully