וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד חלתה צעירה במחלה שלא נראתה מאז ימי הביניים?

אישה בת 24 הגיעה למרפאה עם תלונה על תחושת שריפה וכאבים בשתי רגליה. זה נגמר עם אבחנה של "מחלת האש הקדושה" ובוהן כרותה. מה קרה שם ואיך המיגרנה שלה קשורה לזה?

כף רגל, רגליים, כפות רגליים. ShutterStock
כשהרופאים בדקו את רגליה של הצעירה הם גילו שהן קרות למגע ואין בהן דופק. כפות רגליים/ShutterStock

רופאים איבחנו אישה שסובלת ממחלה מימי הביניים שידועה בכינויים "אש קדושה" ו-"האש של אנתוני הקדוש", לאחר שהגיעה למרפאה עם תלונה על כאב שורף ברגליה. פרטי המקרה החריג התפרסמו בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine.

האישה, בת 24, הגיעה למרפאה לאחר שבמשך יומיים סבלה מתחושת שריפה עזה בשתי רגליה, מהבהונות ועד לאמצע הירך. כפות הרגליים שלה שינו את צבען והיא התקשתה ללכת. בבדיקה שערכו לה הרופאים הם גילו שכפות הרגליים שלה קרות למגע והם לא הצליחו לחוש דופק בעורקים שעוברים בהן ומספקים להן דם. סריקת CT שנערכה לצעירה הראתה היצרות של העורקים הללו, והרופאים נתנו לה מדלל דם בשם הפרין, שלאחריו היא חשה הקלה בכאבים, זרימת הדם לכפות הרגליים שלה השתפרה והן התחממו.

עם זאת, למרבה הצער הם נאלצו לקטוע את אחת הבהונות שלה שעבורה הטיפול הגיע מאוחר מדי, וכבר נוצר בה נמק.

צילומי CT שנערכו לצעירה שסובלת מארגוטיזם וממחישים את זרימת הדם לרגליה לפני ואחרי מתן מדללי דם. The New England Journal of Medicine, אתר רשמי
צילומי CT שנערכו לצעירה שסובלת מארגוטיזם וממחישים את זרימת הדם לרגליה לפני ואחרי מתן מדללי דם/אתר רשמי, The New England Journal of Medicine

המחלה שאיבחנו הרופאים אצל הצעירה נחשבת נדירה מאוד כיום, אך היתה שכיחה יותר בתקופת ימי הביניים - ושמה הרשמי הוא ארגוטיזם. המחלה נגרמת עקב צריכה של פטרייה רעילה מסוג ארגוט, שבעבר היתה נפוצה בלחמי שיפון ובדגנים אחרים באירופה. המחלה מגבילה את זרם הדם לגפיים ובעקבות זאת עלול להיווצר נמק באיברים שונים. בנוסף, היא גורמת גם לקילופי עור, התקפי פרכוס כואבים ועלולה במקרים מסויימים גם להוביל להתקפים מאניים ופסיכוטיים.

התיעודים הראשונים של המחלה החלו להופיע בשנת 857 לספירה, ואחד השמות הנפוצים שלה "האש של אנתוני הקדוש" ניתן לה על שמם של נזירי מסדר סנט אנתוני שהצליחו לטפל בה ביעילות מסויימת. סברה אחת אף גורסת שייתכן שמחלת הארגוטיזם היא זו שעמדה מאחורי מה שכונה "מגיפת הריקודים", במסגרתה דווחו תקריות של אנשים שהחלו לרקוד ולקפץ באופן בלתי נשלט ברחבי אירופה של ימי הביניים (בין המאות ה-14 וה-17) עד שקרסו ומתו מתשישות.

ניתוח קיסרי בימי הביניים. GettyImages
במאה ה-16 ארגוטמין שימש כתרופה לזירוז לידה. ציור שמתאר לידה בניתוח קיסרי מימי הביניים/GettyImages

ארגוטיזם נחשבת לנדירה כיום, אם כי החומר ארגוטמין, המבוסס על הפטריה, עוד המשיך לשמש במאה ה-16 כתרופה לזירוז לידה וגם כיום הוא משמש לעתים בטיפולים במיגרנות ובכאבי קלאסטר. ואמנם, גם במקרה הנוכחי, כשתיחקרו את החולה, גילו הרופאים כי בימים שקדמו להתקף הכאבים ברגליה, היא נטלה ארגוטמין נגד מיגרנות שמהן היא סובלת. ארגוטמין נחשבת לתרופה בטוחה לשימוש כאשר היא נלקחת במינונים מבוקרים, אולם עלולים להיגרם סיבוכים כתוצאה משילוב שלה עם תרופות אחרות.

במקרה הנוכחי האישה נטלה את התרופה יחד עם ריטונביר (ritonavir) - תרופה לטיפול ב-HIV, שמעכבת את האנזים CYP3A4 וזה גרם להצטברות גבוהה של ארגוטמין בדמה. בסיכום המקרה כתבו הרופאים כי שבועיים לאחר שקיבלה את הטיפול במדללי הדם ולאחר שהפסיקה את נטילת התרופה נגד המיגרנות, זרימת הדם ברגליה של החולה השתפרה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully