וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הקורונה: דיווח על עלייה בבעיות שינה בקרב ילדים

בלי מסגרות, בלי צפי לשגרה נורמלית ועם לא מעט חרדות - לא פלא שילדים רבים ברחבי העולם סובלים כרגע משגרת שינה משובשת מאוד. והם לא היחידים שסובלים, גם להורים שלהם לא קל

נערה ישנה עם כיסוי עיניים. ShutterStock
עלייה של 30% בפניות של הורים לגבי בעיות שינה של ילדיהם. נערה עם כיסוי עיניים/ShutterStock

למשבר הקורונה העולמי יש השלכות רבות, בריאותיות, כלכליות, חברתיות, אבל גם כאלה שפוגעות הרבה יותר קרוב - בבית. בבריטניה מדווחים על עלייה בפניות של הורים שילדיהם חווים בעיות הקשורות בשינה. רמות החרדה והיעדר השגרה בעקבות סגירת המסגרות החינוכיות ברחבי העולם עושות את שלהן, וגם ילדים צעירים, שנראה שלא מודעים לכל הרבדים והניואנסים של מגיפה עולמית, מושפעים מהן בצורה משמעותית.

במילפורד קליניק בלונדון, מרפאה שעוסקת בהפרעות שינה, מדווחים על עלייה של כ-30 אחוזים בפניות של הורים שמתמודדים עם בעיות והפרעות שינה של ילדים בגילאי 5-13, בהשוואה לשנים קודמות. אחת התלונות השכיחות יותר הן של הורים שילדיהם הולכים לישון מאוחר, וקמים מאוחר בבוקר.

"אנחנו מאוד עמוסים בתקופה הנוכחית. ראינו זינוק במספר הילדים בני 6-8 שהשינה שלהם נפגעה בגלל חרדה. ועבור ילדים קטנים יותר, שכרגע גם נמצאים בבית ולא רואים ילדים אחרים במסגרות, סביר שנראה את הקושי כשהם יתחילו לחזור למסגרות", אמרה מנדי גורני, מייסדת מרפאת מילפורד.

ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר. ShutterStock
הולכים לישון מאוחר וקמים מאוחר. ילד ישן במיטה ולצדו שעון מעורר/ShutterStock

היא הוסיפה כי "הורים גם מתקשים בעת הזאת לשמור על שגרת השינה של ילדים גדולים יותר ומתבגרים. זאת משום שהפיתוי לישון עד מאוחר הוא פשוט גדול מדי כשאין מסגרות".

סקר שנערך בחודש אפריל סיפק כבר אז סימני אזהרה לגבי משבר שינה אפשרי בקרב ילדים. תוצאות הסקר מקבלות תמיכה נוספת גם ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Child Psychology and Psychiatry, וגם הוא חוזה עלייה והחמרה של בעיות שינה בילדים ומתבגרים בעקבות משבר הקורונה.

בסקר מאפריל, שכלל 2,700 משיבים, נמצא ש-70 אחוזים מהילדים עד גיל 16 הולכים לישון מאוחר יותר, 57 אחוזים גם משכימים מאוחר יותר. הורים שהשתתפו בסקר דיווחו גם על שימוש מוגבר במסכים על ידי ילדיהם - 74 אחוזים אמרו כי זמני המסך של הילדים שלהם עלו משמעותית בזמן הסגר.

אמא מחבקת ילד במיטה. ShutterStock
עלייה בשיבושי שינה בילדים בני 6-8 עקב השפעות של חרדה. אמא מחבקת ילד במיטה/ShutterStock

במאי האחרון ערכו חוקרים מקינגס קולג' סקר שכלל 2,254 משתתפים, שנשאלו כיצד השפיעו התפרצות המגיפה והסגר שהגיע בעקבותיה בבריטניה על השינה שלהם. קרוב למחצית מהמשיבים בגילאי 16-24 אמרו כי הם ישנו פחות שעות בזמן הסגר, בהשוואה לשעות השינה שלהם לפני הסגר. לשם השוואה, רק שליש מהמשיבים מעל גיל 35 השיבו תשובה דומה.

"למגיפת הקורונה היתה השפעה עצומה על הרגלי השינה של אנשים", אומר ד"ר מייקל פארקוהר, יועץ בריטי לרפואת שינה בבית החולים אוולינה בלונדון. "הרבה פעמים מנסים לכפות על מתבגרים שגרת שינה שאינה תואמת את הדפוסים הביולוגיים שלהם. הם רוצים לקום יותר מאוחר, אבל בגלל בית הספר ומוסכמות חברתיות הם כבולים לדפוס של השכמה מוקדמת. הסגר מאפשר לדפוסי השינה שלהם לזרום".

נער נרדם מול מסך המחשב. ShutterStock
כדאי לנסות לשמור על שגרת שינה כמה שניתן, כדי להפחית את השוק בחזרה לשגרה. מתבגר נרדם מול המסך/ShutterStock

ד"ר פארקוהר הוסיף כי "מה שראינו בסגר דומה מאוד למה שקורה במהלך חופשות הקיץ, שבהן מתבגרים מאמצים דפוס של שינה בשעה מאוחרת ויקיצה מאוחרת גם כן. ואז בספטמבר כשהם צריכים לחזור ללימודים המערכת שלהם נכנסת לשוק מהצורך להסתגל מחדש לשגרה של יקיצות מוקדמות. הסגר ייצר גרסה מוגזמת של התרחיש הזה, ולכן המלצנו מההתחלה להורים לנסות ולשמור עד כמה שאפשר על השגרה של שעות השינה וההשכמה, בהתאם לדפוסים הטבעיים".

כדי לעזור לילדים להרדם בשעה נורמלית ולשמור על הרגלי שינה טובה יותר מומלץ לאפשר לילדים לעסוק בפעילות גופנית כלשהי במהלך היום, אם אפשר - אז רצוי מחוץ לבית. כמו כן, יש לסגור את הווילונות או להגיף את התריסים ולשמור על אור עמום בחדר השינה בזמן השינה וכן לייצר שגרת הרדמה מרגיעה וקבועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully