איך יודעים איזה ייעוץ שינה הכי מתאים למשפחה שלכם?

השיח על ייעוץ השינה בשנים האחרונות הוא מאוד דיכוטומי - בין 'משנה חיים' ל'התעללות'. איך יודעים אם התהליך הזה מתאים לכם ומה השיטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור הילד שלכם? מומחית מסבירה

  • שינה
  • תינוקות
  • הורים
חן כ"ץ, מאמר אורח
זה החלום. תינוק ישן במיטתו (אילוסטרציה: shutterstock)

מכירים את הפתגם "כדי לגדל ילד צריך כפר שלם"? כשאני שומעת אותו אני בעיקר חושבת לעצמי כמה קשה לגדל ילדים עם דעות של כפר שלם, כשכל אחד בכפר בטוח במיליון אחוז שהוא יודע מה הכי נכון לאותו ילד. בדומה לאותו כפר גם אצלנו עולם ההורות מלא בדעות, גישות ודרכים לגדל ילדים. אך שום נושא לא מושך אש כמו נושא "השינה בגיל הרך".

כאשת מקצוע, נוכחתי לראות אינספור אייטמים ויראליים על שינה שהסעירו את הרשת והציפו אותה בדעות שונות, הורים שבעד אימון שינה וכאלו שמתנגדים, כאלו שמרגישים שזו התעללות וכאלו שייעוץ שינה ממש שינה את חייהם. בסוף כל סערה שכזו אני מוצאת את עצמי חושבת על כל אותם הורים שבאמת נמצאים במצוקה ונמנעים מלבקש עזרה כי מה שמוצג ברשת הוא בסוף מאוד דיכוטומי - כן ייעוץ שינה לעומת לא.

עוד בוואלה! NEWS

לילדים שלכם אין בעיות שינה, יש להם קושי בפרידה

לכתבה המלאה

למען אותם הורים חשוב לי לעשות קצת סדר ולענות על כמה שאלות קיומיות בנושא ובעיקר להבין שכמו כל דבר בחיים - גם בשינה יש עולם שלם של אמצע.

האייטמים הויראליים על ייעוץ שינה תמיד מסעירים את הרשת ומחלקים אותה למחנות. מאיה ורטהיימר ובתה התינוקת (צילום מסך: אינסטגרם)

אז מאיפה הכל התחיל?

נושא השינה בגיל הרך נחקר כבר מהמאה הקודמת, בכל העולם על ידי חוקרים שונים. כבר בתחילת הדרך ניסו להבין למה תינוקות לא ישנים כמו תינוקות וגילו המון דברים. תחילה גילו ששינה רציפה וטובה חשובה והכרחית להתפתחות הקוגניטיבית, הפיזית והרגשית של התינוק. בנוסף גילו שקשיי שינה מקושרים עם תחלואות שונות אצל התינוק ואצל הוריו. אך אחד הדברים המרכזיים שגילו הוא ששינה עצמאית, זו שמאפשרת שינה רגועה ורציפה, היא דבר נרכש והרגלי שינה תלויים באופן שבו ההורים שלנו מבינים אותם ומלמדים אותנו אותם.

זה לא אומר שחייבים ללמד תינוק להירדם מגיל לידה וזה גם לא אומר שצריך לחכות עד גיל מסוים. זה אומר בעיקר שזה תלוי בנו ובמסר שאנחנו מעבירים לילדים שלנו על אופן ההרדמות והשינה שלהם. וברגע שנחליט שזה הזמן הנכון, נוכל למצוא גם את הדרך המתאימה לנו לעשות זאת.

אילו סוגים של ייעוץ מקצועי קיימים?

את אנשי המקצוע בתחום השינה אפשר לחלק באופן גס לארבע קבוצות:
רופאי ילדים המומחים בשינה - הם יטפלו באתגרים הפיזיולוגיים של השינה, בהנחה שמדובר באתגר פיזיולוגי ולא בקושי התנהגותי (שאלו הם מרבית המקרים).

נשות מקצוע מהתחום הטיפולי - פסיכולוגיות חינוכיות והתפתחותיות, עובדות סוציאליות ומטפלות רגשיות למיניהן שיש להן הכשרה טיפולית בעבודה עם ילדים והורים ומכירות ועובדות גם עם האתגר של קשיי שינה בגיל הרך.

לא חייבים ללמד שינה עצמאית מגיל לידה, ואין גם גיל מסויים שבו חייבים להתחיל. תינוק ישן בחיק אביו (אילוסטרציה: ShutterStock)

אחיות - שלרוב מנוסות בעולם הגיל הרך ולעיתים גם מיילדות שעברו הכשרה נוספת בעבודה נקודתית על קשיי שינה.

יועצות שינה - בעשורים האחרונים קמו מגוון של בתי ספר פרטיים בתחומים הנושקים לעולם ההורות (כמו מדריכות הנקה, מלוות התפתחותיות, מדריכות עיסויי ואחרות) שמכשירים יועצות בשיטה מסוימת לאימון או הדרכת שינה. בחלק מהמסלולים הללו המורות הן בעלות הסמכה כלשהי, ובאחרים לא.

מתי נדרש איש מקצוע טיפולי?

אחת ההגדרות לקשיי שינה היא: תקופה של כמה חודשים בהם התינוק מקיץ מספר פעמים בלילה או פעם אחת לזמן ממושך, כמה פעמים בשבוע, ולא יודע כיצד להחזיר את עצמו לישון.

לעיתים מדובר בקושי נקודתי של ההורים והם זקוקים לכלים ותמיכה על מנת שיצליחו לעשות שינוי עקבי וברור, ואז יועצת שינה או חיפוש באינטרנט יוכלו בהחלט לעשות את העבודה. ולעיתים מדובר בקשיים עמוקים יותר שדורשים בירור ואבחון. קושי של ההורה בנפרדות בריאה וטבעית, קושי זוגי, דיכאון אחרי לידה, קשיים פיזיולוגיים של התינוק ועוד. כל אלו עלולים להקשות על תהליך הלמידה הטבעי של התינוק ולייצר קשיי שינה. אם אכן זה המצב חשוב לפנות לאיש מקצוע מתאים ובעל הכשרה וידע שידע לאבחן את שורש הבעיה ולא רק לענות עליה בעזרת "פלסטר".

כמה פעמים בלילה הילד שלכם מתעורר? אמא עייפה לצד מיטה ובה תינוק ערני (אילוסטרציה: shutterstock)

לא פעם הגיעו אלי הורים שעברו תהליך שינה הדרגתי עם יועצת שינה שכוונתה הייתה טובה אך האימון נכשל. הסיבה הייתה שהמוקד אצל אותה משפחה לא היה ביכולת שלהם להרדים, אלא בקשיים עמוקים ומורכבים יותר שלא איפשרו לתהליך להצליח. במקרים אלה נגיעה במקור הבעיה תאפשר תהליך קצר ויעיל שיבטיח הצלחה של כלל חברי המשפחה.

חשוב להבין ששינה היא פרידה. פרידה מהיום, מהמשחק, מאימא ואבא. חשוב שנלמד את ילדינו להיפרד מאיתנו בנועם, ולצלול למנוחה שתאפשר להם לגדול בידיעה שהם יראו אותנו מחר בבוקר. כזו שתאפשר להם להתפנות לסקרנות טבעית, למשחק ופעילות בהתאם לצורך ההתפתחותי שלהם. ברגע שזה לא מתאפשר לאורך זמן, כאשר אתם מרגישים שהדברים לא עובדים, חשוב לעצור ולחשוב יחד על דרך לשינוי. במידה וזה לא מצליח כדאי וחשוב לפנות לאיש מקצוע מתאים. כזה שידע להקשיב, לאבחן ולהציע פתרון התואם את הצורך המשפחתי.

איך יודעים באיזה ייעוץ לבחור?

לכל איש מקצוע באופן טבעי יש גישת עבודה אחרת ויתחברו אליו באופן טבעי הורים אחרים, בהתאם לגישת החינוך שלהם. ישנם תהליכי למידה קצרים יותר וקצרים פחות. ישנם אנשי מקצוע שעובדים לפי שיטה מסוימת וכאלו לפי מחקרים מסוימים אחרים. אך אני מאמינה שלפני הכל חשוב להבין מי זה האדם שאנחנו פונים אליו. האם יש לו מספיק ידע וניסיון בתחום ההורות ויכולת לתת מענה בהתאם לצורך ולאתגרים שיעלו בדרך.

טווח המחירים לייעוץ שינה נע בין מאות לאלפי שקלים, ואין שום סיבה לחשוב שתהליך ארוך ויקר הוא בהכרח יותר נכון וטוב. אני אישית לא מכירה מחקר אחד שחקר שיטה הדרגתית של כמה חודשי למידה של שינה עצמאית והגדיר אותו כנכון יותר.

ובנימה אישית, במידה שאתם מרגישים שהדברים עובדים לכם, שאתם שמחים, ושילדכם מתפתח כמו שצריך, אל תחששו ממה יהיה. תמיד ניתן לשנות ובכל שלב. אך אם אתם סובלים, קשה לכם מדי ועל אף שהילד גדל הדברים רק מתדרדרים - אנא, אל תישארו עם הקושי שלכם לבד. אל תחששו מהתגובה של ילדכם או מהבכי שלו. יש הרבה דרכים לייצר רוגע ושקט בבית, אל תפחדו מהשינוי אלא נסו למצוא את השינוי הנכון והמתאים לכם.

חן כ"ץ היא עובדת סוציאלית, MSW - מומחית בהורות ושינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully