וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם רמות הברזל בדם שלכם קובעות כמה שנים תחיו?

לרוב אנחנו שומעים על מחסור בברזל, אבל חשבתם פעם מה קורה שיש בגוף יותר מדי ברזל? והאם זה בעצם מסביר את העובדה שצריכה מרובה של בשר אדום נקשרה למחלות לב וסרטן?

ארגון הבריאות מכריז על בשר מעובד כמסרטן ומסוכן לבריאות/סיפור בדקה, מערכת וואלה!

אנחנו בדרך כלל שומעים על ברזל בהקשר של טבעונים ואנמיה, אבל האמת היא שהמינרל הזה חשוב לכל אחד מאיתנו. מחקר חדש שכלל מיליון בני אדם מצא הוכחות לכך שרמות הברזל בדם עשויות למלא תפקיד בהשפעה על משך החיים שלנו. אבל כנראה לא כפי שתיארתם.

המחקר שכיסה מידע גנטי של יותר ממיליון אנשים על פני שלושה מאגרי מידע ציבוריים התמקד גם בשלושה מדדים מרכזיים של הזדקנות: תוחלת חיים, שנים נטולות מחלות והגעה לגיל מבוגר מאוד. במהלך ניתוח הנתונים, הוכח כי 10 אזורי מפתח בגנום קשורים למדדים אלה של חיים ארוכים, כמו גם קבוצות גנים שקשורות לאופן שבו הגוף שלנו מפרק ברזל. במילים פשוטות, נראה כי דווקא יותר מדי ברזל בדם היה קשור לסיכון מוגבר למוות מוקדם יותר.

"אנו מאוד נרגשים מהממצאים הללו מכיוון שהם מציעים כי רמות גבוהות של ברזל בדם מפחיתות את שנות חיינו הבריאות. שמירה על רמות אלה עשויה למנוע נזק הקשור לגיל", אמר האנליסט פול טימרס מאוניברסיטת אדינבורו בבריטניה, שהיה מעורכי המחקר. "אנו משערים כי הממצאים שלנו על מטבוליזם של ברזל עשויים להתחיל גם להסביר מדוע רמות גבוהות מאוד של בשר אדום עשיר בברזל נקשרו למחלות הקשורות לגיל כמו מחלות לב".

בעוד שמתאם אינו אומר בהכרח סיבתיות, החוקרים השתמשו בטכניקה סטטיסטית הנקראת חוקי התורשה של מנדל כדי להפחית הטיה ובניסיון להסיק את הסיבה בנתונים. כפי שמציינים החוקרים, הם מעריכים כי הגנטיקה משפיעה על כ-10 אחוזים מהמצב הבריאותי ותוחלת החיים, וזה יכול להקשות על בחירת הגנים המעורבים מכל שאר הגורמים המעורבים (כמו הרגלי העישון או השתייה). עם זאת, אחד היתרונות של מחקר חדש זה הוא גודלו והיקפו העצום.

סטייק מגיר נוזלים. ShutterStock
לא להגזים עם הבשר. סטייק/ShutterStock

"אנחנו עדיין בשלבים מוקדמים לחקר של הקשר בין חילוף החומרים של הברזל בגוף ואורך החיים שלנו. בהמשך הדרך נוכל לראות התפתחות של תרופות שנועדו להוריד את רמות הברזל בדם - מה שיכול להוסיף עוד שנים לחיינו", הסבירו החוקרים. מלבד הגנטיקה, ברזל בדם נשלט ברובו על ידי תזונה וכבר נקשר למספר מחלות הקשורות לגיל, כולל פרקינסון ומחלות כבד. זה משפיע גם על היכולת של הגוף להילחם בזיהומים ככל שאנו מתבגרים.

אפשר להוסיף את המחקר הנוכחי לראיות ההולכות וגוברות לכך ש"עומס יתר של ברזל", כזה שהגוף לא מסוגל לפרק כראוי, יכולות להשפיע על משך הזמן שאנו חיים, וכן על כמה אנחנו הולכים להיות בריאים בשנים המאוחרות שלנו.

"המטרה הסופית שלנו היא לגלות כיצד מווסתים את ההזדקנות ולמצוא דרכים לשיפור הבריאות במהלך ההזדקנות," אומרת ג'וריס דילן, החוקרת את הביולוגיה של הזדקנות במכון מקס פלאנק לביולוגיה של ההזדקנות בגרמניה. "עשרת אזורי הגנום שגילינו שקשורים לתוחלת החיים והמצב הבריאותי שלנו הם כולם מועמדים מרגשים למחקרים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully