פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אני רק שאלה: מה קורה כשהגוף לא מקבל מספיק ברזל?

      מדור חדש הולך לחסוך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. המומחה שלנו, ד"ר עידן גורן, עונה לכם על כל השאלות. והפעם, מה קורה לגוף שלנו במצב של אנמיה?

      בחור לא נרדם (ShutterStock)
      גם עייפות היא סימפטום (אילוסטרציה: shutterstock)

      מספר גולשים, רובם טבעונים וצמחונים - אבל לא רק - שאלו אותנו מה בעצם קורה לגוף כאשר בדיקות הדם מראות שחסר לנו ברזל. זו התשובה:

      ברזל הוא מינרל שחיוני לגוף האדם, והסיבה העיקרית לכך היא שאנו זקוקים לו כדי להוביל חמצן בגוף. ברזל הוא מרכיב חשוב של ההמוגלובין, אותו חומר שמצוי בתאי הדם האדומים שנושאים חמצן מהריאות ומעבירים אותו לשאר חלקי הגוף. ההמוגלובין מכיל כשני שליש מכמות הברזל בגוף. אם אין לכם מספיק ברזל, הגוף שלכם לא יכול לייצר מספיק תאי דם בריאים. או במילים אחרות – תסבלו מאנמיה.

      אנמיה היא השם הרפואי למחסור בתאי דם אדומים. אם יש מעט מדי תאי דם אדומים, הגוף לא מקבל את כל החמצן שהוא צריך. אנמיה יכולה לקרות מסיבות רבות, אך הסיבה הנפוצה ביותר היא חוסר בברזל (והיא מכונה אנמיה של חוסר ברזל). סוג זה של אנמיה יכול להתפתח כתוצאה מאחת משלוש סיבות: אובדן של דם (כמו במקרה של כיב מדמם במערכת העיכול או דימום מפציעה), ירידה בספיגה של ברזל (כמו למשל במחלות מעי) או צריכה לא מספקת של ברזל.

      על החיוורון

      לאנשים רבים עם אנמיה מחוסר ברזל אין בכלל תסמינים, בעיקר אם הם צעירים ובריאים ובעיקר בשלבים הראשוניים של האנמיה. כאשר כבר חווים תסמינים הם ברובם לא ספציפיים וכוללים חולשה ועייפות, בעיקר בעת מאמץ גופני, ולעיתים כאבי ראש. חיוורון של העור גם יכול להוות סימן לאנמיה.

      הדרך הפשוטה והמהירה לבדוק האם יש אנמיה היא לפנות לרופא המטפל ולבצע בדיקת דם שגרתית, שקרויה ספירת דם מלאה. בנוסף ניתן לבצע בדיקות מקיפות יותר כדי לברר את מלאי הברזל בגוף ורכיבים נוספים (כמו חומצה פולית וויטמין B12).

      הצעד הראשון והחשוב ביותר בטיפול הוא כדי לברר מה הגורם לאנמיה. אם הסיבה היא תזונה לא מספקת, ניתן להעשיר את התזונה בברזל ובמידת הצורך, בהתאם לייעוץ מקצועי, ליטול תוספי תזונה. מאכלים שעשירים בברזל ממקורות מן החי הם בשר אדום, כבד עוף, בשר עוף והודו, וכן דגים כגון אמנון וסרדינים. במאכלים אלו, על כל 150 גרם של מזון, תעשירו את גופכם ב-5-12 מ"ג ברזל. גם מקורות צמחיים כמו שעועית לבנה, עדשים, זרעי פשתן, קינואה ועוד הם מקורות טובים לברזל (1/2-1 כוס, 5-8 מ"ג ברזל), אך הם נספגים פחות טוב, ולכן מומלץ לאכול איתם מזון המכיל ויטמין C - כגון פלפל אדום, לימון ועוד - המסייע לספיגה.

      אם מדובר באנמיה שמקורה באובדן דם, יש למצוא את מקור הדימום ולטפל בו. אם מדובר למשל באובדן דם בשל שרירן ברחם לעיתים יש מקום לשקול טיפול ניתוחי, אם נמצא בקולונוסקופיה פוליפ מדמם במעי הגס יש צורך להסירו. במקביל לחיפוש אחר מקור הדימום יש לעיתים קרובות צורך במתן ברזל בכדורים או בזריקות. אם האנמיה היא חמורה, או במקרים של מטופלים עם מחלות לב ייתכן שתזדקקו לטיפול בעירוי דם.

      רוצים גם לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו